Hur nära en utfart/parkering kan man plasera dessa blommlådor? kan den vara rakt bakom en parkering om man backar rakt bakåt?
 
Alla farthinder och dess placering ska vara godkända av kommunen, alternativt Trafikverket om det är enskild väg utanför tätbebyggt område. Kolla om det finns ett tillstånd för blomlådan. Finns det tillstånd borde det stå klart och tydligt exakt var den ska placeras.
 
Låter onödigt att backa på blommlådorna.
Är det inte bättre att du placerar blommlådorna på din tomt istället ?
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
blommlådorna är plaserade på gatan för att sänka farten och de är inte mina.:)
 
Ok, trodde att det var dina blomlådor:rolleyes:
Då tycker jag att du ska kolla in vad som står i inlägg nr2
Eller montera dragkrok och backa ;)
 
Har någon annan än du själv placerat ut lådorna så gäller ändå tillstånd från kommunen inom tätbebyggt område. I vår lilla stad begär man tillstånd och "tekniska" markerar på gatan var de fyra hörnen på lådan ska stå.

Vissa personer verkar ha svårt att pricka rätt (säkert samma person som pissar på golvet på alla offentliga toaletter) och placerar lådorna all over the place för att dämpa farten ytterligare...
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Perk skrev:
Vissa personer verkar ha svårt att pricka rätt (säkert samma person som pissar på golvet på alla offentliga toaletter) och placerar lådorna all over the place för att dämpa farten ytterligare...
Eller så är det folket som absolut måste köra fort (på smågator där det finns risk för att barn kommer utfarande) som helt enkelt inte är så fantastiska bilförare som de tror och kör på blomlådorna så de flyttar på sig? :rolleyes:
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Ställ undan lådorna om dom står ivägen när du parkerar..hindra farten ska dom kanske göra men inte försvåra eller hindra någon att parkera.
 
tja där jag bodde innan jag sålde och flyttade var det rätt trevligt innan det började byggas en massa nya hus.
Tyvärr betydde det att alla idioter som ska bestämma över alla andra även flyttade dit med 30 gränser blomlåder mitt i vägen som resultat.
Vart rätt bråkigt eftersom det ju trots alllt är större fordon som åker på vägarna och dom där j**** blomlådorna flyttades runt så att det knappt gick att köra igenom med en personbil.

Innan allt med 30 gräns blomlådor busshållplatser där det inte går att köra förbi när bussen står stilla så var det inga olyckor nu har det helt plötsligt varit en massa olyckor men det är ju naturligtvis alla som kör för fort inte allt skräp som står ivägen som är orsaken till olyckorna.
Intressant nog är det ingen av småpåvarna som klagar på att deras bilar står parkerade mitt i vägen och skymmer sikten för springande småbarn dom struntar även i höga häckar så att man inte kan se mötande trafik så en gisnning är att såna människro helt enkelt är ointresserade av säkerhet utan bara bryr sig om att vara viktiga
 
Carl_Elvis, naturligtvis finns farthinder på villakvarteren för att många (tyvärr även jag ibland, den som är oskyldig kan kasta första stenen) kör för fort. Att någon skulle ha kört på en blomlåda så att Puda fått den utanför sin infart tror nog inte du heller på :)

Farthinder är bra men de ska stå på anvisad plats för att undvika olyckor, t.ex tvinga ut en bil framför en infart där ett barn kliver ut. Placeringen som trafikingenjören gör tar även hänsyn till att inte försämra framkomligheten i onödan.
 
Är personligen rätt allergisk mot dessa blomlådor. Misstänker starkt att de även är kontraproduktiva säkerhetsmässigt då uppmärksamheten läggs på att försöka undvika att köra på blomlådor istället för att se andra faror.

Tycker även det är fel att vissa individer försämrar de gemensamt ägda vägarna på eget initiativ och vinning.
 
De måste naturligtvis placeras så att de inte ställer till olägenheter för de boende. Det är inte direkt en fråga om får elelr inte får enligt vad jag ser det, om inte kommunen anvisat en specifik placering.

Om det är din utfart det gäller är min rekommendation att prata med dem som är ansvariga för lådan om att flytta den 5 meter åt ena eller andra hållet. Den hindrar ju farten lika bra där förmodar jag.

Lägg gärna en bild från Google Maps med utfart och blomlåda markerade med rödfärg så kan alla tyckare här ha en bra åsikt du kan få med dig! :D
 
il_duce skrev:
Är personligen rätt allergisk mot dessa blomlådor. Misstänker starkt att de även är kontraproduktiva säkerhetsmässigt då uppmärksamheten läggs på att försöka undvika att köra på blomlådor istället för att se andra faror.

Tycker även det är fel att vissa individer försämrar de gemensamt ägda vägarna på eget initiativ och vinning.
Nu är ju hela idén med dylika farthinder att man ska köra långsammare. Inte att försöka bibehålla hög hastighet medan man låtsas att blomlådorna är chikaner på Monza-banan. ;)
Har man problem att upptäcka lekande barn för att blomlådorna stjäl all uppmärksamhet trots att man sänkt hastigheten, ja då ska man nog överväga att skicka tillbaka körkortet till Transportstyrelsen.
"Försämrandet" av våra gemensamma vägar får nog tillskrivas de som har svårt att visa hänsyn till andras säkerhet, vilket får som följd att många vill ha sådana här säkerhetssystem, för att skydda sig själv och sina nära.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Blomlådorna är vad jag förstår en produkt av att vissa föräldrar tycker att det är en väldigt bra ide att låta sina barn leka på vägen. Detta i kombination med ynglingar som har svårt att lätta på gasen i villaområden. Där jag bor brukar det sitta ett gäng ungar mitt på vägen i en korsning, som är hyfsat trafikerad, så snart planterar de snart en djungel på gatan här.
 
Blomlådorna är vad jag förstår snarare en produkt av att barn på trehjuling, rollerblades, cykel eller skateboard får upp rätt hög fart och snabbt dyker upp bakom häckar och parkerade bilar. Vuxna människor sticker upp över dessa hinder, men det gör inte barnen. Blomlådorna är dock mycket lägre, dessutom sänker de ju effektivt farten på fordonen. Därför hinner man som bilist se barnen när de transporterar sig mellan kompisar, lekplatser och skola.

Leker på gatan gör de inte mer nu än vad vi gjorde förr. Minns att vi brukade ställa upp en sparkstöttning eller liknande på vägen när vi åkte pulka, då var ju bilisten tvungen att kliva ur och flytta på den och hann då se att det var ungar i pulkabacken som korsade vägen och slutade i mina föräldrars snöbärshäck.
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.