Hej

Jag och många andra har problem med karteringen som går att utläsa på forumet. Problemet består i att klipparen efter avfärd antingen viker av åt vänster efter en meter eller snurrar ett halvt varv vid utdockning.

I mitt fall löste det sig efter ett antal fabriksåterställningar (kan inte säga exakt när problemet släppte), men nu sitter jag i samma läge igen efter att jag önskade göra en ny kartering. Just nu hittar jag ingen lösning på problemet och ringer jag Bosch så lär de väl låta väldigt förvånade.

Hursomhelst, någon nämnde tidigare att det kunde bero på att slingan störs ut av grannens slinga. I mitt fall har jag några meter där jag är mycket nära grannen. Hur är det med er andra som har problemet, har ni också grannar med en slinga? Någon som är mer tekniskt bevandrad som kan svara på om det låter logiskt som orsak? Borde inte problemet främst uppstå i närheten av tomtgränsen eller kan det påverka hela slingan?
 
Hei.
eg har ingen nabo som forstyrrer slingen. har same problemet. prøvd eit dusin fabrikkreset og kart reset samt ut med strøm og hovudbryter . enkelte ganger går den 2 ganger rundt før den forsetter ut i hagen andre ganger går den den 1 gang rundt .andre ganger berre går den til venstre for tråden og forsetter ut i hagen.
Merkelig at det ikkje skal finnes ei løysing på dette problemt har sjekka lat som er nemt her tråden går exakt rett 3 m frå laddestasjonen.
dersom eg ikkje får dette til må eg berre sende den tilbake. får eg i kartlegge får eg heller ikkje brukt den.
 
bsaevik skrev:
Hei.
eg har ingen nabo som forstyrrer slingen. har same problemet. prøvd eit dusin fabrikkreset og kart reset samt ut med strøm og hovudbryter . enkelte ganger går den 2 ganger rundt før den forsetter ut i hagen andre ganger går den den 1 gang rundt .andre ganger berre går den til venstre for tråden og forsetter ut i hagen.
Merkelig at det ikkje skal finnes ei løysing på dette problemt har sjekka lat som er nemt her tråden går exakt rett 3 m frå laddestasjonen.
dersom eg ikkje får dette til må eg berre sende den tilbake. får eg i kartlegge får eg heller ikkje brukt den.
Vilken version av mjukvaran har du? Jag har 5.7, build 04462.
Har du förlängt slingan med ny tråd och skarv?

Eftersom jag ändå en gång har sett hur en kartering skall gå till, så är det en stor skillnad mot hur den beter sig nu. När den karterar på riktigt så svajar den lätt vänster-höger längs med tråden i ett ganska långsamt tempo. Så som den är nu och som flera andra har problem med så kör den målmedvetet iväg snett till vänster med ett klart högre tempo och utan den svajande stilen. Om man provar att stoppa den och styra den rätt mot tråden så fortsätter den ändå i sitt höga tempo. Dvs, min magkänsla är att det inte har så mycket med tråden att göra utan att klipparen inte har förstått att den skall "kartera".
 
Den slår i efter att ha svängt 180 grader. Laddstationen är satt åt rätt håll. Men nu har jag lyckats få den att lämna stationen efter många försök. Då följer den bara tråden någon meter och drar av åt vänster i färdriktningen. Om den stöter på tråden igen stannar den, rätar upp sig och följer tråden igen någon meter och drar sedan av åt vänster igen efter någon meter. När den sedan kör över gräsmattan (utan att stöta på tråden) så drar den hela tiden något åt vänster. Sen kör den förstås in i något hinder (om den inte hittar tråden igen), stannar och frågar om den är tillbaka vid basstationen, vilket den givetvis inte är... Vet inte vad jag ska göra åt det hela. Har försökt att starta om karteringen flera gånger, och har återställt fabriksinställningarna flera gånger men det är samma problem hela tiden. Antingen svänger den runt och fastnar direkt efter att ha lämnat stationen, eller så tappar den tråden direkt. Känns oerhört kasst...
 
elpaco skrev:
Vilka okvädingsord är det du nu blir martyr över? Att jag tycker du beter dig som en översittare? Nu beter du dig istället som en tillrättavisad treåring, och diskuterar mig, istället för att ev försvara de poster jag kritiserar.

Och ja, jag tycker min post till dig var viktig för alla i tråden. Tyck vad du vill, men bara för att just du är ointresserad av något, ger dig inte rätten att leka administratör.

Vill du få fler svar på just den här diskussionen får du skicka ett pm. För nu är det om något OT.
Fakta är att Bosch på flera sätt talat om att GPS ej används vilket jag och flera andra accepterar som några inte tror på. Det enda jag då begär är ordentliga fakta och bevis på att Bosch talar osanning. Om du tycker det är sandlåda, översitteri eller treåringsfasoner får det nog stå för dig. Jag skriver inget PM men vill du förklara hur du tänker är du välkommen att göra det för jag håller med om att diskussionen spårat ur.
 
Dr Ost skrev:
Hej

Jag och många andra har problem med karteringen som går att utläsa på forumet. Problemet består i att klipparen efter avfärd antingen viker av åt vänster efter en meter eller snurrar ett halvt varv vid utdockning.

I mitt fall löste det sig efter ett antal fabriksåterställningar (kan inte säga exakt när problemet släppte), men nu sitter jag i samma läge igen efter att jag önskade göra en ny kartering. Just nu hittar jag ingen lösning på problemet och ringer jag Bosch så lär de väl låta väldigt förvånade.

Hursomhelst, någon nämnde tidigare att det kunde bero på att slingan störs ut av grannens slinga. I mitt fall har jag några meter där jag är mycket nära grannen. Hur är det med er andra som har problemet, har ni också grannar med en slinga? Någon som är mer tekniskt bevandrad som kan svara på om det låter logiskt som orsak? Borde inte problemet främst uppstå i närheten av tomtgränsen eller kan det påverka hela slingan?
Jag har ingen granne med robot så det kan inte ha att göra med andra slingor som stör. Får väl fortsätta att återställa fabriksinställningarna men jag förstår inte hur det skulle kunna bli någon bättre efter fem gånger som efter en gång? Fabriksinställning är ju samma sak varje gång.
 
versjon er 5.7 bulid 04462. har ca 200 m med tråd skjøtt med lodding . fekk den til å gå 1 gang i dag langs tråden då gjekk den som du beskriver men kom 1/3 so var det tilbake til venstre sving og misser tråden. Prøver å starte igjen men nei då er det tilbake det same . som du skriver høgre tempo en då den følgte tråden. enkelte ganger går den 2 runder . før den forsetter ut i hagen.vurdere å prøve å flytte ladestasjon lenger uti hagen då den ligg litt i skygge under altan.dersom den skulle bruke gps i denne funksjonen.
 
Lekedal skrev:
Jag har ingen granne med robot så det kan inte ha att göra med andra slingor som stör. Får väl fortsätta att återställa fabriksinställningarna men jag förstår inte hur det skulle kunna bli någon bättre efter fem gånger som efter en gång? Fabriksinställning är ju samma sak varje gång.
Det jag själv är osäker kring eftersom jag ändå har fått det att fungera en gång är om det är någon specifik detalj vid återställningen som löser problemet. Finns en checklista på s41 i forumet kring rensning av kartor, omstart, ta ut nyckeln etc.... Denna har jag följt utan att lyckas, men exakt hur jag gjorde den gången det gick vet jag ej.
(Ang fabriksåterställningen så är det lite intressant att oftast är datum och tid korrekt efter återställning, men en gång har jag lyckats få den så att även datumet har rensats....)
 
Lekedal skrev:
Den slår i efter att ha svängt 180 grader. Laddstationen är satt åt rätt håll. Men nu har jag lyckats få den att lämna stationen efter många försök. Då följer den bara tråden någon meter och drar av åt vänster i färdriktningen. Om den stöter på tråden igen stannar den, rätar upp sig och följer tråden igen någon meter och drar sedan av åt vänster igen efter någon meter. När den sedan kör över gräsmattan (utan att stöta på tråden) så drar den hela tiden något åt vänster. Sen kör den förstås in i något hinder (om den inte hittar tråden igen), stannar och frågar om den är tillbaka vid basstationen, vilket den givetvis inte är... Vet inte vad jag ska göra åt det hela. Har försökt att starta om karteringen flera gånger, och har återställt fabriksinställningarna flera gånger men det är samma problem hela tiden. Antingen svänger den runt och fastnar direkt efter att ha lämnat stationen, eller så tappar den tråden direkt. Känns oerhört kasst...
Har du några öar? Jag fick precis samma problem som dig när jag lade till en ö och försökte kartera om. Ibland svängde den runt för mycket och ibland svängde den av till vänster efter en bit på slingan. Efter otaliga fabriksåterställningar så tog jag bort ön (skarvade ihop "huvudkabeln" igen) och då funkar allt!
Jag har inte gjort några andra öar så jag vet inte riktigt vad som var fel. Kanske korsad kabel. Ön var inte i närheten av laddstationen utan säkert 30 meter ifrån.
Karteringen verkar med andra ord väldigt känslig för korsad kabel vid en ö (eller vad jag nu gjorde för fel). En tanke som slog mig var att man kanske måste ha jämnt antal öar?
 
Laek71 skrev:
Har du några öar? Jag fick precis samma problem som dig när jag lade till en ö och försökte kartera om. Ibland svängde den runt för mycket och ibland svängde den av till vänster efter en bit på slingan. Efter otaliga fabriksåterställningar så tog jag bort ön (skarvade ihop "huvudkabeln" igen) och då funkar allt!
Jag har inte gjort några andra öar så jag vet inte riktigt vad som var fel. Kanske korsad kabel. Ön var inte i närheten av laddstationen utan säkert 30 meter ifrån.
Karteringen verkar med andra ord väldigt känslig för korsad kabel vid en ö (eller vad jag nu gjorde för fel). En tanke som slog mig var att man kanske måste ha jämnt antal öar?
Det jag tror vi behöver är att någon bekräftar att korsade kablar kan ge detta problem, annars kan det lika gärna vara för dig som för mig att det är slumpen som avgör när karteringen fungerar. Vågar du ex rensa kartan och göra det igen? :).
Spontant känns det ju som att en korsning långt borta på slingan inte borde kunna få roboten att gå för snabbt och vika av till vänster? (Hade varit en sak om den hade gjort ett ärligt försök till att finna slingan, men nu går den ju i klippartempo).
 
Eriksgatan skrev:
Några i tråden har fått det beskrivna problemet men de verkar ändå ha löst sig på något vis. Min har också gjort så en gång, det kan ha varit vid någon av de första klippningarna i höstas. Den svajade då också mycket åt sidorna när den skulle gå in för laddning och missade också laddstationens pinnar ungefär 1 gång av 3 och fick gå en eller två rundor till för nya försök.
Så det jag spontant kommer att tänka på och som är lätt att åtgärda är att det inte är tillräckligt rak tråd under laddstationen och ca 2 m rakt framför den. Dels är det svårt att få tråden att fastna under laddstationen då sajpningarna är för stora så att tråden trillar ur när man vänder stationen och även om man sträcker den så gott det går kan det bli en båge. Jag löste det genom att inför årets säsong "recycla" ett smalt plaströr på 2 meter som en gång varit sömförstärkning i en 30 år gammal kasserad markis. Den var lagom tjock och hade ett smalt hål inuti där det gick lätt att trä in begränsningstråden. Jag kunde fila till änden på röret så att 2-metersröret gick att trycka fast säkert i utgångshålet på framsidan. Jag tog också och klippte till 5 st 5 cm långa bitar som träddes på och passade perfekt att snäppa in i mellanrummen i mönstret på undersidan av laddstationen så nu sitter tråden kloss an hela vägen under laddstationen. Röret gick bra att slå ned i jorden med de medföljande peggarna men jag gjorde en rak skåra och tryckte ned det ordentligt eftersom det är det ställe som slits mest eftersom klipparen går in för laddning den vägen.

Det kan också vara lite lurigt att ställa in stationen rakt pga. de rundade sidorna. Min står helt in mot en husvägg, det är bara 1 mm mellan väggen och stationens bredaste hörn. (Det visas så i den manualversion från april 2012 som följde med denna klippare som levererades till Sverige i maj 2013, men det är ändrat till 35 cm i senare manualer) Därför har jag behövt vinkla tråden något lite utåt på baksidan men också där först efter 2 m. På baksidan går ju klipparen väldigt sällan, dels vid karteringen och sedan de få gånger den klipper där och detta har fungerat bra.
Tack för tipset, men jag är rätt säker på att tråden är helt rak både framför, bakom och under stationen. Och inte ska man väl behöva pilla med sån millimeterprecision för att få produkten att fungera?
 
Laek71 skrev:
Har du några öar? Jag fick precis samma problem som dig när jag lade till en ö och försökte kartera om. Ibland svängde den runt för mycket och ibland svängde den av till vänster efter en bit på slingan. Efter otaliga fabriksåterställningar så tog jag bort ön (skarvade ihop "huvudkabeln" igen) och då funkar allt!
Jag har inte gjort några andra öar så jag vet inte riktigt vad som var fel. Kanske korsad kabel. Ön var inte i närheten av laddstationen utan säkert 30 meter ifrån.
Karteringen verkar med andra ord väldigt känslig för korsad kabel vid en ö (eller vad jag nu gjorde för fel). En tanke som slog mig var att man kanske måste ha jämnt antal öar?
Jag har flera öar, fem st i olika storlek. Den första är inte heller i närheten av laddstationen utan ca 25 meter därifrån. Jag har varit väldigt nogrann med kabel och den korsar inte sig själv någonstans.
 
Dr Ost skrev:
Det jag tror vi behöver är att någon bekräftar att korsade kablar kan ge detta problem, annars kan det lika gärna vara för dig som för mig att det är slumpen som avgör när karteringen fungerar. Vågar du ex rensa kartan och göra det igen? :).
Spontant känns det ju som att en korsning långt borta på slingan inte borde kunna få roboten att gå för snabbt och vika av till vänster? (Hade varit en sak om den hade gjort ett ärligt försök till att finna slingan, men nu går den ju i klippartempo).
Sant! Jag vet inte om kabeln var korsad eftersom jag grävde ned den del av slingan som går ut till ön och kommer troligtvis inte kunna se hur det ligger till när jag drar upp den igen. Alternativen som jag kan komma på kan ha påverkat i mitt fall är korsad slinga (på ett eller flera ställen där jag petade ned kabeln under jord), delar av slingan ut till ö kan ha glidit ifrån varandra (>1cm) när jag petade ned kabeln samt längden på slingan. Skarvarna var troligtvis ok eftersom jag mätte slingan med multimeter när jag fick problem.
 
Eriksgatan skrev:
Några i tråden har fått det beskrivna problemet men de verkar ändå ha löst sig på något vis. Min har också gjort så en gång, det kan ha varit vid någon av de första klippningarna i höstas. Den svajade då också mycket åt sidorna när den skulle gå in för laddning och missade också laddstationens pinnar ungefär 1 gång av 3 och fick gå en eller två rundor till för nya försök.
Så det jag spontant kommer att tänka på och som är lätt att åtgärda är att det inte är tillräckligt rak tråd under laddstationen och ca 2 m rakt framför den. Dels är det svårt att få tråden att fastna under laddstationen då sajpningarna är för stora så att tråden trillar ur när man vänder stationen och även om man sträcker den så gott det går kan det bli en båge. Jag löste det genom att inför årets säsong "recycla" ett smalt plaströr på 2 meter som en gång varit sömförstärkning i en 30 år gammal kasserad markis. Den var lagom tjock och hade ett smalt hål inuti där det gick lätt att trä in begränsningstråden. Jag kunde fila till änden på röret så att 2-metersröret gick att trycka fast säkert i utgångshålet på framsidan. Jag tog också och klippte till 5 st 5 cm långa bitar som träddes på och passade perfekt att snäppa in i mellanrummen i mönstret på undersidan av laddstationen så nu sitter tråden kloss an hela vägen under laddstationen. Röret gick bra att slå ned i jorden med de medföljande peggarna men jag gjorde en rak skåra och tryckte ned det ordentligt eftersom det är det ställe som slits mest eftersom klipparen går in för laddning den vägen.

Det kan också vara lite lurigt att ställa in stationen rakt pga. de rundade sidorna. Min står helt in mot en husvägg, det är bara 1 mm mellan väggen och stationens bredaste hörn. (Det visas så i den manualversion från april 2012 som följde med denna klippare som levererades till Sverige i maj 2013, men det är ändrat till 35 cm i senare manualer) Därför har jag behövt vinkla tråden något lite utåt på baksidan men också där först efter 2 m. På baksidan går ju klipparen väldigt sällan, dels vid karteringen och sedan de få gånger den klipper där och detta har fungerat bra.
Hej på er
Kasrteringsproblem börjar bli min specialitet.
Jag har skrivet en del om mitt problem tidigare så jag går rakt på sak. Jag testade med att skapa en testslin apå ca 50-70m2 och då funkade den perfekt dvs den följde tråden. Jag har en tomt i form av ett "U" med vardera 300m2 på var sida med en passage på ca 1m mellan dem. Nu har jag testat kartera och klippa på respektive sida och det funkar bra ..men inte när jag kopplar ihop totala linlängden. Totala tomten har knappt 300m kabel...nu har jag testat med 100% av sida 1 och ca 50% av sida 2 och då fungerade karteringen och jag hoppas klippningen funkar för den pågår just nu. Slutsats: något fel med signalstyrkan..om det är i laddstationen ..elelr om det sitter i roboten vet jag inte men med ökad avgränsningstråd så....kan min riobbot inta kartera utan viker av vänstrer och..ja..irrar omkring.

Jag skall prata Bocsh i veckan och se vad de säger....men tråkigt att behöva lägag en helg helg på "felsöknig" ...
 
Malund71 skrev:
Hej på er
Kasrteringsproblem börjar bli min specialitet.
Jag har skrivet en del om mitt problem tidigare så jag går rakt på sak. Jag testade med att skapa en testslin apå ca 50-70m2 och då funkade den perfekt dvs den följde tråden. Jag har en tomt i form av ett "U" med vardera 300m2 på var sida med en passage på ca 1m mellan dem. Nu har jag testat kartera och klippa på respektive sida och det funkar bra ..men inte när jag kopplar ihop totala linlängden. Totala tomten har knappt 300m kabel...nu har jag testat med 100% av sida 1 och ca 50% av sida 2 och då fungerade karteringen och jag hoppas klippningen funkar för den pågår just nu. Slutsats: något fel med signalstyrkan..om det är i laddstationen ..elelr om det sitter i roboten vet jag inte men med ökad avgränsningstråd så....kan min riobbot inta kartera utan viker av vänstrer och..ja..irrar omkring.

Jag skall prata Bocsh i veckan och se vad de säger....men tråkigt att behöva lägag en helg helg på "felsöknig" ...
Intressant. Min kabel ligger på ca 250 meter, men Bosch anger ju att den skall klara 450 meter. Oavsett så är det en intressant teori (såvida slumpen inte är orsaken även i ditt fall, men det låter ju som att du har kunnat bekräfta din tes).Vad tror ni om skarven i sig? I mitt fall använde jag en Gardena/3M-adapter. Hur mycket signalförlust kan den ge jämfört med de som har lött/använt krympslang?....

Finns det någon i denna tråd som har karteringsproblem även med en slinga på <150 meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.