Waxinator skrev:
Liknande min tomt då.
[länk]
[länk]
Hur tätt vågade du lägga tråden? :) fungerar det bra?
 
Timpalimpa skrev:
Hur tätt vågade du lägga tråden? :) fungerar det bra?
Jag har ännu inte fått min robot...
När jag fått den så kommer jag att lägga ut en testslinga på framsidan av huset, där jag kommer att laborera med trådavstånd, kantklippning och konstgjorda öar.
Jag kommer dock att köra de testerna utan knivblad så jag slipper banka ned trådspikarna så tätt.
P.S. Notera att kortast rekommenderade slinglängd är 20 m...
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Jag har ännu inte fått min robot...
När jag fått den så kommer jag att lägga ut en testslinga på framsidan av huset, där jag kommer att laborera med trådavstånd, kantklippning och konstgjorda öar.
Jag kommer dock att köra de testerna utan knivblad så jag slipper banka ned trådspikarna så tätt.
P.S. Notera att kortast rekommenderade slinglängd är 20 m...
Spelar ingen roll om du kördes knivarna. På min Honda kan man sätta ~5cm klipphöjd och det ska vara en väldigt slapp tråd ifall klipparen ska få tag i den...
 
Har installerat min klippare idag och bidrar med en liten installationsrapport. Den kommer att ta hand om cirka 350 kvm gräsmatta på baksidan av vår tomt. Jag har lagt in 4 öar i form av träd och lekstuga. Rätt oregelbunden form på helheten. Av de 150 meter begränsningskabel som följde med min klippare fick jag över osannolika 3 cm när jag tagit mig runt gräsmattan. När jag la tråden tog jag bort de värsta hindren men räknade med att få köra med trial and error metoden för att hitta det mesta. När jag sen körde karteringen blev jag riktigt förvånad när den tar sig igenom gropar och diverse större ogräs som jag inte orkat rensa bort. Den körde runt allt utan problem. Klippte sen ungefär halva gräsmattan på cirka 30 minuter, inklusive att den då identifierade två öar och under kartläggandet av dessa åkte tillbaka till basstationen. Efter detta fastnade den i en grop cirka 7-8 cm djup och med relativt skarpa kanter. Jag är imponerad hittills. Trodde att jag skulle ha fått göra massa justeringar innan vi skulle ha kommit så här långt. Även ljudvolymen förvånar mig. Nu har jag inte aktivt lyssnat på massa olika robotar men detta är inget som stör mig och kan inte vara något som stör mina grannar heller under de begränsade timmar per vecka som den kommer att vara igång. Positivt intryck så långt alltså!
 
Jag kommer att vara tvungen att placera min laddstation på det soligaste stället närmast vägen hemma hos mig för att kunna följa 2m regeln.


vad har ni för tak/hus/skydd till era indegos och laddstationer?
jag har inte startat min än men sett på videor att den vänder ganska tidigt i laddstationen. Jag behöver inspiration till skydd
Har sett http://www.byggahus.se/forum/robotgr...re-bilder.html men tror inte att ett något där passar indegon.


tack på förhand!
 
Hur är det tänkt. Ska den gå ett varvlängs tråden och sedan till laddstationen sedan är klippningen igång, min går en bit längs tråden sedan drar den iväg ut på gräsmattan. Mycket märkligt.
 
Timpalimpa skrev:
Jag kommer att vara tvungen att placera min laddstation på det soligaste stället närmast vägen hemma hos mig för att kunna följa 2m regeln.
Man behöver inte följa den slaviskt, det går att korta ner måtten, det har jag gjort. Det primära är att den hinner räta upp sig innan så att den kommer rakt mot laddstationen, så det är delvis beroende på hur böjarna ser ut framför och bakom också. Och att tråden verkligen är rak närmast laddstationen.
 
Jag har försökt installera min nya Indego nu i helgen men lyckas inte få den att kartera. Den bara backar ur stationen, svänger runt över tråden, slår i kanten på andra sidan, stannar och säger att jag ska avlägsna hinder.
Jag har prövat att flytta ut stationen lite från kanten eftersom jag från början hade satt den helt intill (vilket resulterade i att tråden fick svänga in några centimeter både på fram- och baksidan) så nu ligger den helt i linje, 35 cm från kanten både framför och bakom.
Har för mig att jag såg någon som hade haft ett liknande problem för några veckor sedan när jag läste här, men jag kan inte hitta det någonstans just nu.
Är det någon som vet vad som är fel och vad jag i så fall kan göra åt det?
 
Lekedal skrev:
Jag har försökt installera min nya Indego nu i helgen men lyckas inte få den att kartera. Den bara backar ur stationen, svänger runt över tråden, slår i kanten på andra sidan, stannar och säger att jag ska avlägsna hinder.
Menar du att den svänger runt med nosen åt fel håll, mot kanten istället för ut mot gräsmattan? Eller att den slår i efter att den svängt 180 grader?
 
Jag råkade ut för samma sak, efter 3 dagar så la höger motor/drivning av,
men jag har samma programvara som tidigare 5.7. :(
 
Lekedal>>Låter som du har satt laddstationen åt fel håll. Min granne gjorde det först och då svängde den höger direkt in i rabatten.
 
Har sett att version 5.8 varierar varvtalet på klippmotorn beroende på hur mycket gräs där är. Detta gör också att Indegon går mycket tystare.

Någon som sett andra förändringar?
 
Flott forum! har montert bosch indigo i helgen men har same problem som enkelte her den finner ikkje tråden då den skal kartlegge tomten går ut av ladde stasjon svinger til litt til venstre og forsetter over tomten til motsatt side av tomten.
har prøvd med resset både kart og reset fabrikk instillinger. Er her noen som har fått ei løysing på dette problemet?
 
HegeFH skrev:
Har sett att version 5.8 varierar varvtalet på klippmotorn beroende på hur mycket gräs där är. Detta gör också att Indegon går mycket tystare.

Någon som sett andra förändringar?
Är det så så vill jag absolut ha 5.8 istället för 5.7 som jag har i min ej använda Indego. Skulle det vara så att det inte går uppgradera gratis på ett lätt sätt så lämnar jag tillbaka min och beställer en ny för att få 5.8. Hämtade ut min i måndags på Cheapy och fick 5.7.
 
Eriksgatan
Lekedal skrev:
Jag har försökt installera min nya Indego nu i helgen men lyckas inte få den att kartera. Den bara backar ur stationen, svänger runt över tråden, slår i kanten på andra sidan, stannar och säger att jag ska avlägsna hinder.
Jag har prövat att flytta ut stationen lite från kanten eftersom jag från början hade satt den helt intill (vilket resulterade i att tråden fick svänga in några centimeter både på fram- och baksidan) så nu ligger den helt i linje, 35 cm från kanten både framför och bakom.
Några i tråden har fått det beskrivna problemet men de verkar ändå ha löst sig på något vis. Min har också gjort så en gång, det kan ha varit vid någon av de första klippningarna i höstas. Den svajade då också mycket åt sidorna när den skulle gå in för laddning och missade också laddstationens pinnar ungefär 1 gång av 3 och fick gå en eller två rundor till för nya försök.
Så det jag spontant kommer att tänka på och som är lätt att åtgärda är att det inte är tillräckligt rak tråd under laddstationen och ca 2 m rakt framför den. Dels är det svårt att få tråden att fastna under laddstationen då sajpningarna är för stora så att tråden trillar ur när man vänder stationen och även om man sträcker den så gott det går kan det bli en båge. Jag löste det genom att inför årets säsong "recycla" ett smalt plaströr på 2 meter som en gång varit sömförstärkning i en 30 år gammal kasserad markis. Den var lagom tjock och hade ett smalt hål inuti där det gick lätt att trä in begränsningstråden. Jag kunde fila till änden på röret så att 2-metersröret gick att trycka fast säkert i utgångshålet på framsidan. Jag tog också och klippte till 5 st 5 cm långa bitar som träddes på och passade perfekt att snäppa in i mellanrummen i mönstret på undersidan av laddstationen så nu sitter tråden kloss an hela vägen under laddstationen. Röret gick bra att slå ned i jorden med de medföljande peggarna men jag gjorde en rak skåra och tryckte ned det ordentligt eftersom det är det ställe som slits mest eftersom klipparen går in för laddning den vägen.

Det kan också vara lite lurigt att ställa in stationen rakt pga. de rundade sidorna. Min står helt in mot en husvägg, det är bara 1 mm mellan väggen och stationens bredaste hörn. (Det visas så i den manualversion från april 2012 som följde med denna klippare som levererades till Sverige i maj 2013, men det är ändrat till 35 cm i senare manualer) Därför har jag behövt vinkla tråden något lite utåt på baksidan men också där först efter 2 m. På baksidan går ju klipparen väldigt sällan, dels vid karteringen och sedan de få gånger den klipper där och detta har fungerat bra.
 
  • Gilla
Lekedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.