Hej alla.

Vi har en mur som agerar avslutning mot gata. Den är cirka 50cm hög. Innanför muren finns en planteringsyta, dvs den är fylld med jord. Vi vill undvika att muren blir missfärgad, eller att det uppstår algbildning eller liknande, genom att vatten blandat med jord rinner genom muren och tänker därför att det kanske är bra med någon form av dränering, alternativt "jordskydd".

I nuläget sluttar marken mot en sida av muren där det inte finns någon möjlighet att avleda vatten. Så vi tänker att någon form av material som släpper igenom vatten, men inte jord skulle kunna vara en bra lösning.

Jag hoppas att jag är tydlig nog i min beskrivning.

Hur gör man vanligtvis i en situation som våran?

Med hopp om svar,
Alex
 
Hej och välkommen till forumet.

Är hela baksidan muren fylld med jord?
Vad är det för mur? Kan du fota?

Ni kommer behöva gräva bort en hel del jord oavsett vad ni gör. Olika lösningar kan vara lecablock, med dränerings längst ner eller kanske marktäckväv mot mursidan.
Men är det så att vatten rinner genom, vilket det om jord ligger mot muren, det är lutning mot muren, och muren inte är helt tät, så kommer det bli missfärgningar oavsett. Alger lever gott på en fuktig knöglig yta, med eller utan jord.

Men fota hur det ser ut, så kan vi ge bättre svar :)

Mvh

Stefan
 
Hej Stefan.

Tack för ditt svar. Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Här är bilder på muren. Vad som inte helt framgår av bilderna är att planteringsytan sluttar mot muren/gatan.

mur-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Tack för bilderna. Jag hade gjort som följer,
1. Rädda (plocka undan) 20-cm av växterna från muren
2.. Plocka ner muren (den är så sne och vind så den behöver läggas om ändå)
3. Beroende på hur jorden ser ut så har den nu antigen åkt ut i vägen, eller så är den kvar. Gräv bort såpass mycket så att ni kan lägga om muren samt ha 15-20cm luft mellan planteringarna och baksidan mur.
4. Fixa underlag för muren, och lägg muren enligt konstens alla regler (så att den inte blir vind och tråkig som nu :)
5. Köp hem bra marktäckväv, den svarta plastiga, inte den vita luftiga. Lägg ett lager av denna upp mot muren, avsluta upptill där jordnivån kommer vara, och nertill kan ni gott vika ut duken så att den kommer in lite under planteringen om man säger så.
6. Återfyll jorden.
7. Plantera om växterna.

Nu kommer bara rent vatten komma genom muren, och det kommer det göra oavsett. Men det kommer ingen jord, så mycket av näringen för saker som gillar att växa i sprickor på murar försvinner.
Mossa blir det alltid om det är fuktigt och blött. Men det är svårt att komma från det i en sluttande rabatt.
Alternativet är att göra en bredare skåra mellan mur och jord (typ 40cm). Fylla upp med leca-kulor, som leder bort vattnet, lägga geotextildukpå kulorna (som helst ska gå ner som en barriär mot jorden på planteringsdelen också, annars kommer jorden blanda sig med lecakulorna med åren) och ha ett tunnare jordlager på detta, för tex marktäckare som klarar av lite torka. Men då kommer ni behöva leda bort vattnet, alternativt leva med att de rinner ner under muren. Blir lite dyrare, och lite bökigare, men bör ge er en torrare mur.

Mvh

Stefan
 
Tack för ditt svar Stefan! :)

Att muren är vind och sned beror på att det lokala bussbolaget gärna kör på den med jämna mellanrum. :(

Jag tar dina råd ombord och kommer vidarebefordra dom till det bolag som slutligen lagar muren. Det är bussbolagets försäkringsbolag som kommer betala.

Tyvärr är det nog så att muren inte kommer få stå särskilt länge innan de kör på den igen. Grannens plank har körts på 4 gånger de senaste 3 månaderna. Och lagats lika många.

Dock finns det andra planteringsytor med mur som också behöver fixas, då använder jag din metod.

Tack än en gång, Stefan!
 
Den absolut enklaste lösningen på problemet borde vara att ringa bussbolaget och kräva att de tar in en firma som gör om muren åt er. Edit: såg att bussbolaget skulle stå för kalaset nu.


Annars hade jag fuskat så långt det går. Kan ni tycka in en bit VP-rör genom muren? Isåfall kanske ni kan ordna avvattning på det sättet. Annars kanske ni kan ta en jordborr och borra några djupa hål i planteringen, så djupt det går, fylla dem med grovt grus och sedan lägga en geotextil ovanpå och sen jord på. De borde fungera som en stenkista. Läs om metoden på skurupsborrens webbsida.
 
Hej Pelpet.

Jag har pratat med KO om det där och det finns ingen lag som säger att det är den som åsamkat skadan som måste åtgärda den. Bussbolaget säger att deras praxis är att det är den som råkat ut för skadan som ska ta fram offert och se till att skadan blir åtgärdad.

VI har dock hittat en firma som verkar vettig och de beskriver ungefär samma tillvägagångsätt som ni har gjort.

Så slutet gott allting gott hoppas jag.

Tack för era kommentarer.
 
alexmourinho skrev:
Hej Pelpet.

Jag har pratat med KO om det där och det finns ingen lag som säger att det är den som åsamkat skadan som måste åtgärda den. Bussbolaget säger att deras praxis är att det är den som råkat ut för skadan som ska ta fram offert och se till att skadan blir åtgärdad.

VI har dock hittat en firma som verkar vettig och de beskriver ungefär samma tillvägagångsätt som ni har gjort.

Så slutet gott allting gott hoppas jag.

Tack för era kommentarer.
Låter helt galet! Jag kör lastbil och vi får alltid ersätta det vi kör sönder! Eller menar du att ni fixar skadan men bussbolaget betalar? Då är det en annan femma:)
 
Eller menar du att ni fixar skadan men bussbolaget betalar?
Det är det som avses. Fast det börjar bli lite tradigt att lägga ner en massa tid på att leta upp bolag som kommer och lagar det bussbolaget kört sönder. Eftersom det sker med regelbundenhet.
 
Hej Din mur är av fabrikat Benders och typen är megawall så titta på deras sida om hur man lägger en sådan så blir det bra. Har själv en sådan mur ca 40m lång som går från 0-100cm i höjd. på den största längden är det grus tvättad makadam närmast för att både fixera murblocken i kilformen som bildas mellan blocken och därmed förhindrar att dom ändrar läge.men läs om hur man lägger en sådan mur så blir det bra.

PS Det ser ut som man lagt stenarna uppochner man börjar med en sten under mark som är slåt i botten och spåret uppåt sedan använder man sten med klacken nedåt och spåret uppåt avtäckningen är inte anpassad till Megawallen utan till Megalock som är en sten som är i två delar för användning ovan mark.
 
Redigerat:
Tack Cecar33. Ska kolla upp ditt tips! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.