Ett tips bara. Ta "INTE" bort plasten runt frånluftskanalen. Det är ett kondensskydd och varm inomhusluft träffar röret med kall luft (finns inte så mycket värme kvar eftersom vp:n förbrukat det mesta :) så kommer du få fukt på utsidan av röret.

/Herman

(Slutfasen (nåja) av inredd övervåning på Älsbyhus, Njord -2001)




 
hobbysnickarn, hemsidan är kopplad till min dator. Borde funka under dagtid då den står på för det mesta :) Om det är problem även under dagtid så kan det bero på någon tillfällighet. Jag leker med demonerna ibland. Om det inte funkar efter ett tag så meddela mig.

asandahl, bor du i pleasureville. ;D

herman, tack för tipset.
 
orsod,


.... isolera med skivor och rullar i älvsbyhus där takstolarnas CC-mått inte är 120cm är jobbigt ... dammigt...pilligt ... att dessutom ge sig på att gå ända till takfot är inte pleasure ...hoppas inte du har det största älvsbyhuset ....

pleasure for ever
 
Du har fel asandahl, att gå ända ner till takfoten gör saker så mycket enklare. Du slipper bygga en spånlåda, och du får ett varmt utrymme på kattvinden utan att riskera att få fukt som rinner ner i diverse rör (som rit-karin beskrev det). Lite överdrivet attt säga att det skulle vara något större problem att isolera där c/c inte är 120.
 
Orsod,
Visst finns det fler fördelar med att isolera till takfot det håller jag med om men det kan du ju göra med sprutisolering också. Men kattvinden blir himla liten med 300mm isolering, du får åla igenom den med isdubbar ;D . Dessutom är det inte speciellt stora fuktproblem med kalla kattvindar vilket oändligt många hus har.


Spånlådan var jobbig att bygga. Men spånlådan har man ju först och främst för att inte golvspånplattan skall leda ut värmen och för att isoleringen kan sätta sig under spånplattan så du får ett luft-glapp där under som isolerar dåligt. Att såga upp golvspånplattan var det jobbigaste med spånlådan. Som jag ser det så borde du såga upp golvspånet i takfot där din snedtaksisolering möter golvet ändå.

Det går att isolera med andra CC-mått än 120 men du får troligen mer skaravar i ytterskiktet och får skära mer isolering- Har du tänkt köra yttersta skiktet med skivor får du skära småfjuttar som blir jobbiga att pilla in då CCmåttet för ä-hus takstolar bara är något större än 120
 
Värst vad du tar i, asandahl
 
orsod,
hoppas inte du tar illa upp på nåt sätt, jag har inte något egenintresse i att propagera för sprutisolering...
Jag tänkte ganska länge på vilket sätt jag skulle välja för att isolera innan jag beslutade mig.... tiden jag kan lägga på vinden är kraftigt begränsad varför valet föll på att spruta isolering....

Lycka till med ditt bygge ... kommer att titta på din hemsida ibland .. jag har för avsikt att lägga upp lite bilder på min hemsida också framöver.
 
väntar med spänning på att du skall lägga upp bilder från din sprutisolering asandahl!!
Vi håller på med vårt torgrim just nu, och har precis som du ont om tid... (fyra småttingar hemma)
Vi har bestämt oss för att spruta, men maken är inte färdig med "pilljobbet" i takfoten än... ;D (Hoppsan hur lät det där då??)
Har du några andra små tips att dela med dig av??
 
asandahl, jag tar inte illa upp.

Svaren på dina undranden finns i följetongen och på min hemsida. ;)

Och det är som rit-karin snällt påpekade att det är med livrem och hängslen man gör det här. Hon valde att göra som du föreslår - att såga i golvet. Själv har jag ett annat. Om vi nu ska älta om det.
 
Hur går det för er? Det blev lugnt i tråden.
 
Herman skrev:
Ett tips bara. Ta "INTE" bort plasten runt frånluftskanalen. Det är ett kondensskydd och varm inomhusluft träffar röret med kall luft (finns inte så mycket värme kvar eftersom vp:n förbrukat det mesta :) så kommer du få fukt på utsidan av röret.

/Herman

(Slutfasen (nåja) av inredd övervåning på Älsbyhus, Njord -2001)
Kondensskydd? Jag tog bort den grå plasten runt nibepumpens utloppsrör och upptäckte att det är en himla massa kondensvatten innanför plasten i isoleringen (riktigt blött). Då är frågan om man ska behålla den där plasten runt om eller öppna upp vid takisoleringen.

Antar att det blir kondensvatten där när utloppsröret ska vara över 5 grader så att det inte fryser och man har plast runt om röret.Men bra är det inte.

Om man nu öppnar upp kommer man då få kondensvatten utefter taket. Men om man inte gör det rinner väl kondensvattnet ner i golvet i stället. :-X

Får ta en dust med älvsbyhus om det här. :p



 
orsod skrev:
[quote author=Herman link=1132396961/60#75 date=1136838088]Ett tips bara. Ta "INTE" bort plasten runt frånluftskanalen. Det är ett kondensskydd och varm inomhusluft träffar röret med kall luft (finns inte så mycket värme kvar eftersom vp:n förbrukat det mesta :) så kommer du få fukt på utsidan av röret.

/Herman

(Slutfasen (nåja) av inredd övervåning på Älsbyhus, Njord -2001)
Kondensskydd? Jag tog bort den grå plasten runt nibepumpens utloppsrör och upptäckte att det är en himla massa kondensvatten innanför plasten i isoleringen (riktigt blött). Då är frågan om man ska behålla den där plasten runt om eller öppna upp vid takisoleringen.

Antar att det blir kondensvatten där när utloppsröret ska vara över 5 grader så att det inte fryser och man har plast runt om röret.Men bra är det inte.

Om man nu öppnar upp kommer man då få kondensvatten utefter taket. Men om man inte gör det rinner väl kondensvattnet ner i golvet i stället.   :-X

Får ta en dust med älvsbyhus om det här.  :p



[/quote]

Oj då det låter ju inte bra. Återkom om du får fram ngn nyttig info, är detta ett fel som kommer att årgärdas på ngn slags garanti??
 
Ingen som har något nytt? Ligger arbeterna nere på pga kyla? Vore trevligt med lite bilder tips m.m om det är någon som kommit framåt med sin övervåning. ;D
 
Arbetet ligger aldrig nere!!

Efter en hård sportlovs vecka bland isolering och reglar så är nu vinden klar för elektrikern och rörmoklarens varsamma händer. Endast sista lagret med isolering återstår, en baggis.

Köpte färdiga vindsluckor på Bauahus 54*80 cm stora istället för att tillverka själv, där sparde man en massa tid..

Grymt jobbigt att isolera takkupan, trångt och otillgängligt helt klart.. Men men nu är man på g!!

:cool:

//Hobbysnickarn
 
Nu har vi kommit långt i vår inrednining av vinden... Tog in snickare som fick hjälpa till..... det jag räknade med att göra själv värderade han till 250 mantimmar.... oj oj... då hade jag varit klar till årsskiftet ungf.

bilder finns på www.jakerlund.com/gallery/huset

Vi sprutisolerade med Ekofiber ut till takfot.

/Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.