Tack!
 
TobiasGren skrev:
Tack Kindvall! Du har kanske rätt och det är ju inte riktigt den respons jag önskar uppnå! En fråga bara, skulle du som säljare hellre se att den eventuella köparen helt sonika slängde in ett bud helt utan att ge något som helst motiv till det låga budet? (För mitt bud kommer helt klart hamna en bra bit under det begärda priset...)
Det hade räckt med att du säger att det är din värdering av huset. Som säljare har jag min egen värdering av huset, som precis som din innehåller subjektiva delar som:
- om jag säljer, vad kan jag skaffa för alternativboende eller prylar för de pengarna?
- hur gärna vill jag sälja?
Det är ju just de subjektiva värdebitarna som gör att olika människor värderar olika.
 
TobiasGren skrev:
Sådär! då har jag idag jag lagt in mitt första och enda bud på huset. Utifrån min synvinkel så tar jag gärna över huset för 800.000 kr och arbetar med projektet i många långa år... Tackar de nej eller om andra intressenter dyker upp så kommer jag sitta lugnt och invänta nästa fastighet... Jag kan om jag vill köpa en bra mycket dyrare kåk, (bättre skick), men samtidigt så gillar jag tanken med att äga ett objekt som kräver både svett,och tårar, planering och arbete, sinne och känsla... Ja, jag vill helt lära känna varje spik och vinkel i det hus som kanske både blir mitt första och sista.

Hjälp mig nu med att hålla tummarna... Och för tusan lägg inga bud på mitt hus :D
Vi återkommer om några år och kontrollerar ifall du fortfarande har samma romantiska syn på husägande och renovering.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Raskus skrev:
Vi återkommer om några år och kontrollerar ifall du fortfarande har samma romantiska syn på husägande och renovering.
Ja... gör gärna det och jag hoppas verkligen att jag då kan svara nöjt att jag är tillfreds med mina olika livsbeslut!

Det finns några större saker som finns på min "att göra lista"... Nämnda lista börjar med att jag föds och slutar med att jag dör och jag försöker verkligen pricka av så mycket som möjligt. Jag vill verkligen inte ligga där på min dödsbädd och ångra att jag aldrig fattade det där beslutet eller att jag inte prövade ditten eller datten...

Jag tror nog att många kan känna igen sig i ovanstående. Att vissa åtaganden lätt kan påbörjas och om det mot all förmodan skulle kännas helt fel kan man med ganska enkla medel styra om sina beslut. Det bästa är att man då vet att man aldrig kommer ångra sina historiska beslut och kan fortsätta samt avsluta sitt liv som en fri och glad människa.:)
 
Nu är jag i behov av era synpunkter igen... (etiska och moraliska denna gång)

Huset som jag är enda budgivare på har idag (20/4) varit ute till försäljning i 30 dagar. Mitt bud är som sagt det enda och jag har absolut ingen lust att vänta kanske ytterligare30 dagar tills det att säljaren fattar ett beslut.
Hur kan jag som köpare skynda på processen? Eller ska jag överhuvudtaget skynda på processen?
Som jag ser det så är jag redan nu mentalt inflyttad i huset och vet vilket häst jobb som ligger framför mig och skulle därför så snart som möjligt fysiskt flytta in och påbörja det massiva arbetet.
(tidsaspekten är viktig… Det är mycket som ska vara klart innan hösten och vintern slår till igen)

Är jag ond om jag sätter ett ultimatum? (som jag oavsett scenario står fast vid)
Min tanke är att jag ska begära att få skriva papper för ett övertagande redan nu fredagen den 26 april. Om så inte går att ordna och att det visar sig att säljaren vill invänta bättre tider så väljer vi att drar tillbaka vårt bud. (än en gång pga. tidsaspekten)

Genom att göra på detta vis ser jag en möjlighet till att skynda på processen och få någon form av ro i kroppen. Scenario ett är det jag hoppas, dvs. att jag får huset emedan scenario två är att säljaren visar att denna kommer dra ut på affären, (vilket jag inte kommer att orka med), varvid ett tillbakadragande av bud skulle skänka ro på sitt sätt.

Hur tänker ni? Ska jag vara ond och egoistisk och försöka få till ett avslut på det sätt som jag målar upp här ovan?
 
Att tidsbegränsa ett bud är rätt så normalt, framförallt om man är enda budgivare eller om det är förhandsbud (innan visning och öppen budgivning).
 
Jag ser ingen ondska eller egoism i att tidsbegränsa budet, utan det är ett klart rimligt sätt att se till att säljaren inte håller dig på halster och inväntar andra budgivare. Du tar också en risk om du tidsbegränsar ett bud som du i en budgivningssituation kan tänka dig att höja.

Om du inte kan tänka dig att höja ditt bud så tror jag det är en bra idé att tidsbegränsa budet.

Släpp känslan av att ha flyttat in. Vänta med det tills du köpt huset.
 
Då både jag och min fru, några kompisar, stefancrs och pelpet är på samma linje så ska vi på ett eller annat sätt nå ett avslut redan nästa vecka... Det ska bli så skönt och mina förhoppningar är ju självklart att huset blir vårt :D

Tack alla för era kommentarer, synpunkter och idéer... Blir huset mitt så kommer det garanterat komma in fler trådar skapade av TobiasGren.

(Byggahus är ett av de bästa forum jag någonsin tagit del av. Det är ett helt jäkla underbart upplägg som helt bärs upp av sina många duktiga, kloka och ödmjuka användare, ni är alla bäst!) (y)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi fick huset! 800.000:- tillträde redan den 10 maj

Jag kommer redan lördagen den 11 stå redo och kasta mig in i ett massivt renoveringsarbete....:wow:

I nuläget ser min plan ut som så här:


1. Krypa ner i krypgrund riva ner blindbotten för en fördjupad undersökning... Jag är helt övertygad om att ett syllbyte ligger framför mig, men, men....

2.Kan jag inte ge mig på syllen och mellanbjälklag och bärlina underifrån huset så blir jag tvungen att ta ner en del av husets golv... Kanske gör jag så oavsett med tanke på en bekvämare arbetsställning.

3. Jag behöver gräva ur grunden ca 1 dm... fylla på med grus och plasta... Tänkte göra detta arbete under några veckors tid... bygga en släde eller rälsbana och köra ut några kärror per dag... Detta innebär också att jag kommer vara tvungen att öppna upp en öppning i grundmuren... Jag får undersöka detta.

4. Installera avfuktare och helt fuktsäkra krypgrunden. (delvis entreprenad)

5. Lapplaga takets papp och lertegel... Ska eventuellt 2015-2016 ta mig för en större utbyggnad inklusive taklyft så jag har ingen större lust att lägga in några större pengar i nuläget.Kommer även se över takrännornas avrinning...

6. Installera luft/luft värmepump och se över ventilationen...(entreprenad)

7. Låna farsgubbens grävare och dränera runt hela huset (30 löpmeter)... Kanske kan jag göra detta för hand, några spadtag få bli vägledande :)

7. Ordna våtrumet.. ny våtrumsmatta, slå ihop nuvarande groventré med nuvarande badrum och därigenom skapa ett bad/dusch och tvättrum...(delvis entreprenad)

8. Måla tapetsera och lägga nya golv.
___________________________________________

Som ni ser så kommer jag att ha att göra framöver... Min preliminära budget för renoveringsarbetet är 200.000 kronor, vi får väll se om den håller. Jag har redan fått en förhandsvärdering inför byggkreditivet. Färdigställer jag huset utifrån min nämnda plan kommer huset värderas till 1.400.000 kronor. Dvs. att min morot och piska är att skapa förutsättningar för att bo billigt i ett hus för miljonen, leva spartanskt och spara för att sedan ta mig ann den större utbyggnaden 2015/16...Tror ni att pengarna räcker? Och vad tror ni om min snäva tidsplan kommer jag hinna allt detta fram till årsskiftet? Jag planerar att lägga ner ca 20-30 timmar per vecka (v.20-26), heltidsarbete, dvs. 70 timmar per vecka (v.27-32). Planen är att vi ska kunna flytta in hela familjen helgen v.32... låter 540 timmar rimligt? Ovanstående tid är räknat på en man, jag kommer antagligen få hjälp men det är inget jag vill räkna in i min tidsbudget.

Hur det går! Ja den som lever får väll se… Jag hoppas att jag överlever ;) Ska sanningen fram så tar jag mig ann detta med en skräckblandads förtjusning
 
Måste bara säga att min värderingsmetod fungerade som den var tänkt att göra…

Säljarna såg svart på vitt hur jag värderade huset och på så sätt slapp jag onödiga förhandlingar. Detta var särskilt viktigt då de själva var helt övertygade om att de i slutändan skulle få ut 1.3 miljoner för huset. Deras antagande byggde på områdesstatistik.

… Hade det varit fler budgivare hade självklart värderingsmodellen varit helt obrukbar. Men i nämnda läge, där jag stod som ensam budgivare och med ett bud som låg långt under det begärda priset, ja då fungerade det… Jag har en känsla att min värderinsmal bidrog till den snabba affären men vi får väll inte räkna bort tidsvillkoret som en bidragande faktor till den snabba affären.

Ps. Inan jag lämnade mäklarfirman , så småpratade jag med en annan mäklare, (känner honnom på något sätt… jag tror att hans barn leker med min systers barn, men kan inte riktigt koppla). Men hur som helst, denne mäklare hade insyn men var inte kopplad till affären. Det roliga var att han log, blinkade och sa; ”Det där blev nog riktigt bra för någon[…]” Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men det måste vara positivt :D
 
Grattis.
Jag tror det blir bra för dig, du får ett 1,4 miljonershus för en miljon och en massa kul renoveringsarbete.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tack Pelpet!
Skönt att höra att även du ser renoveringsarbeten som något lockande, lärorikt och kul. I dagsläget är jag helt övertygad om att jag kommer känna så även om ett, två och tre år... Jag är en person som blir tillfreds av att lösa faktiska problem, skapa fina och praktiska lösningar och att nå förutbestämda mål... Säg då om inte en renovering ger de rätta förutsättningarna :D
 
Att spara golvet är bara problem om du tänkt gräva ur grunden också.....
Skriv upp en plan på vad som ska göras och i vilken ordning....till det även en tidsplan med både hel och delmål....efter första eller andra momentet så kommer ni se hur bra tidsplanen är....sätt den på väggen så du ser den ofta...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.