D09 skrev:
Syftade på prisklass ;)
Haha, jo. Dom ligger ju konstigt nog i nästan samma prisklass..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Det finns väl massor med pannor som inte är österikare som duger att slänga ved i.
Får jag välja mellan österikare och större tank så skulle jag lätt ta den större tanken.
Efter några år med pannan tror jag nog man struntar i att den har lamdastyrning/ fräsig färg display.
Man går ner i pannrumet tänder pannan och går därifrån.
Det enda jag saknar på min panna är spaksotning. O andra sidan går det rätt fort att sota ur tuberna.
Du har helt rätt, det jag egentligen påpekade är att dom påstår sig ha en an världens bästa pannor, där är även CTC en kandidat till skamvrån.. Inget fel på pannorna i övrigt, dom gör det dom ska.

En till poäng, vattenvolymen väger högre än en flådig panna, enda viktiga är att den inte krånglar..
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
D09
Har bett hargassner göra om offerten med en 4m3 Husqvarna tank oisolerad för att se vad det kan skilja på bottenraden
 
D09
En bagatellgrej med hargassner är att dom inte har bruksanvisningar/ manualer på svenska utan endast engelska.

Med tanke på vilken division dom spelar i bodde det vara en självklarhet kan jag personligen tycka.
 
Som du vet är dom nya i Sverige, är dock säker på att manualerna kommer att finnas på svenska ganska snart.
 
När jag köpte min Fröling S4 så hade dom också bara engelska manualer, men nu finns dom även med svenska!
 
D09
Glömt fråga om det är någon här som känt och klämt på en hargassner?
 
En av de få saker som det är krav på när det gäller försäljning av produkter inom EU-länder, är att det ska/måste finnas en manual/instruktionsbok på försäljningslandets språk...
Sådan där småsaker som att följa EU-direktiv för att få sätta på det kända CE-märket, vilket många företag glömmer...
Det gäller ofta oseriösa företag men tydligen även seriösa panntillverkare... :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
omv.peter skrev:
En av de få saker som det är krav på när det gäller försäljning av produkter inom EU-länder, är att det ska/måste finnas en manual/instruktionsbok på försäljningslandets språk...
Sådan där småsaker som att följa EU-direktiv för att få sätta på det kända CE-märket, vilket många företag glömmer...
Det gäller ofta oseriösa företag men tydligen även seriösa panntillverkare... :p
Tror även det är krav inom konsumentköpsrätt

Hursomhelst märkligt att hargassner inte gjort klart det till sverigelanseringen.

Skulle väl vara 2 dagars jobb sen har alla kunder nytta av det.
 
Ofta handlar det om at den som importerar varan inte orkar eller har tid att vänta på manualer, och vill börja sälja dem..

Vad jag har förstått så blir det upp till generalagenten för respektive land att fixa översättningen, och det är väl inte någon väldigt stor kontroll på att dom gör det dom ska.
 
Redigerat:
  • Gilla
omv.peter och 1 till
  • Laddar…
D09
Om man jämnför med ETA, är det en smaksak? ( =lika kvalite/pris ) eller vad talar för hargassner här, eller emot?

Jag tycker att hargassner är snyggare, men ETA verkar robustare.

T ex

håller den automatiska sotningen i längden eller är en fast spak att föredra?

Skiljer det i konstruktionen eller är dom identiska?

ETA verkar ha som standard att man får en trådlös rumsgivare, får man det hos hargassner?
Förmodar att båda måste ha utegivare som standard?

Är det samma leverantörer av komponenter till dom?

hargassner har självtändning, det har inte ETA. Hur vass måste man vara för att självtändningen ska lyckas?

Väntar på svar från ETA ang priser. ( Ni får hojta till om ni vill ha upp de olika priserna jag får från olika leverantörer. )

Kan det skilja mycket mellan deras egna resp ack tankar?
 
D09
Fick in offert från ETA idag, skillnad i dialog var att dom föreslog mer lösningar där man förbereder mer själv för att hålla ner arbetskostnaden...

Den offerten innehöll iofs en 40kw, 4m3 husqvarna svetsteknik och massa annat lulllull...

T ex

flyttar in grejorna själv för att minska deras arbetstimmar
Förbereder anslutningar till skorsten själv.

Då landar jag på ca samma prisklass som med hargassner 30kw och deras 2 m3. Fast en mycket rejälare lösning med ETA

Ska kolla med hargassner om dom har samma lösningar gällande skorstensförberedelser ( stos etc genom vägg ) samt ställa in grejorna på plats åt dom.

Medveten om att Offerterna är inte riktigt jämförbara eftersom vissa arbetsmoment är borttagna från ena leverantören och inte andra.
 
Intressant. Jag har bara hört gott om ETA när det gäller att ha att göra med dem.

ETA:n ser ju inte lika bra ut som Fröling och Hargassner tycker jag. Men det låter ju som om du får betydligt mer för pengarna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nä, den är inte lika snygg. ETA ser ut som en vedpanna ;)

Har skickat samma frågeställning till hargassner så det blir lite mer jämnförbart...

Undrar om någon av dom kan streama musik ;)
 
Efterso jag äger en fröling så är jag j partisk, men ETA är minst lika bra som en Fröling dock utan eltändning.

Och jag är lite skeptisk till det hargassner kallar eltändning, men utöver det verkar det vara en helt ok panna! Kan ju säga att jag inte använt min eltändning speciellt många gånger :p

Jag skulle hellre ta en 4m3 över en 2m4 alla dagar i veckan.. En ETA har väl äver typ 220l vedutrymme???
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.