Jag ska gjuta en platta för garage och har inte bestämt mig för hur syllen/kantbalken ska göras!! Garaget är 7,2 x 8,0 m och blir 10 cm gjuten platta med 30 cm isolering som ska värmas med golvvärme. Vad tycker ni är bäst, enklast??

1. Mura ett varv leca. (Inte så aktuellt iom att jag har L-block med färdigt ytskikt.)

2. 400 mm höga L-block. Syllen direkt på plattan. (Enklast och billigast men inte fuktsäkrast!!)

3. 500 mm höga L-block med färdiggjuten syllbalk att "hänga" på. (Väggtjockleken är 200 mm och prefab syllbalkarna är ganska smala) Pris på syllbalken blir ca 4500:- Inkl moms.

4. 500 mm höga L-block där man själv får mura/gjuta en förhöjd kantbalk. (Mycket arbete men borde ge bäst resultat) Det är ca 600:- inkl moms dyrare med 500 än mot 400.

Grundsnitt_v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag resonera?? Det vanligaste i byggsvängen för garage är ju förhöjd med färdig syllbalk och det hade jag gärna gjort men jag tycker den är för smal att belasta en så bred vägg på!! Att hänga den direkt på 500 blocket borde ju också fungera bra men åter igen är den för smal.....

Om man bara skippar allt och kör alternativ 2. Hur ska jag enkelt och billigt få detta fuktsäkert. Någon tipsade om att lägga som ett hålkärl med epoxi på insidan som skydd för ev. vatten att hamna mot. Tänkte mig förövrigt att bara glätta golvet och på med betongolja.
 
Vad ska du använda garaget till eftersom det måste vara fuktsäkert?
 
Fuktsäkert är kanske att ta i men jag vill inte utesluta att med lite vatten då och då tvätta av golvet, kanske spola/skölja av en motorcykel då och då. Kanske att det nån gång kan bli mycket smältvatten ända upp mot väggen. Väggen tänkte jag ändå bara ha dubbelgips så den blir ju ganska "fuktkänslig" i sig.

// Daniel
 
Det viktigaste du måste tänka på är nog utsidan.Var hamnar ytterpanelen om du placerar syllen direkt på plattan ?
I marknivå ?
 
brajt skrev:
Fuktsäkert är kanske att ta i men jag vill inte utesluta att med lite vatten då och då tvätta av golvet, kanske spola/skölja av en motorcykel då och då. Kanske att det nån gång kan bli mycket smältvatten ända upp mot väggen. Väggen tänkte jag ändå bara ha dubbelgips så den blir ju ganska "fuktkänslig" i sig.

// Daniel
Ska du kunna tvätta bil/motorcykel så blir det väl även andra krav på avloppet?
Ett alt till lösningen med leca är att gjuta en klack istället....gips tål INGET vatten öht.....
 
På framsidan/portsidan blir det nästintill obefintlig höjd iom att det blir markplan, långsidorna så börjar det slutta lite så jag kan komma ner med marknivån och skaffa ett avstånd på ca 200-300 mm. På framsidan kommer en gångdörr och 5 meter bred port så eventuellt murar jag lite leca bara på den sidan och putsar om den sidan (bredvid port och dörr alltså).

Golvytan är ca 49,9 kvm och jag slipper oljeavskiljare och får ha avlopp kopplat till det kommunala avloppet. Men bara för det så får jag väl iofs inte tvätta en bil!!

Tanken är väl om man går på alternativ 2 att man måste dra upp gipsen lite från golvet. Tänkte använda syllskydd som dock har en liten plastkant. Kanske är detta fullt tillräckligt??

a1ec5c40876af24e_400x400ar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visa bilaga Garageelement uppdaterad.pdf
Mikael_L skrev:
[länk]
Jag har precis gjutit garage med grundmäklarnas garagelement. För övrigt ett mycket bra företag att ha och göra med. Rekommenderas varmt.

Då jag ville få bättre isolering bad jag dem tillverka en variant där syllen kunde ställas i nivå med plattan, och där den upphöjda kanten bara kommer under installationsskiktet. Se bifogad skiss.

Det man kan säga om detta är att de där två tunna väggarna som då ställs, och som ska stå rakt när man gjuter, är ganska tjafsiga att jobba med. Gjutaren var mindre glad, vilket slutade med att han fyllde voten och plattan, och så gick jag under dagen och fyllde den där upphöjda kanten själv med betong.

Sammantaget vet jag inte om jag skulle göra om samma sak idag, men visst är det skönt att slippa mura lekablock i efterhand. Nu blir det nåt billigt kakel eller liknande på väggarna som bara får gå ner över den redan gjutna kanten.
 
Tack för inlägget!! Det är ju en ambitös lösning du har. Jag förstår att du fått lägga en del extra tid på detta och det är just det som jag vill känna att man inte ska göra. Man lägger lätt en massa tid och pengar på extra lösningar i jakten på den bästa!! Murar man ett varv med leca så kostar det också både tid och pengar. Sen tappar jag fördelen med att kantelementet redan har en färdig yta.

Isolervärdet för en förhöjd syll från grundmäklarna måste väl ändå vara att anse som tillräcklig. Eller hur står sig det ifh till ex. ett varv med leca som jag vet någon tyckte var lite onödigt stor köldbrygga!?!
 
Nu vet jag inte vad du skall ha för fasadbeklädnad, men om du murar ett varv med leca så finns det inget som hindrar att du låter tex den stående träpanelen gå ner förbi lecastenen och sluta i samma höjd som om den inte vore där... ;)
 
  • Gilla
JEP79
  • Laddar…
Mikael_L
Byggagarage skrev:
Nu vet jag inte vad du skall ha för fasadbeklädnad, men om du murar ett varv med leca så finns det inget som hindrar att du låter tex den stående träpanelen gå ner förbi lecastenen och sluta i samma höjd som om den inte vore där... ;)
Då mister man hälften av fördelen med den uppmurade LECA'n.
Den ena fördelen är att man slipper ha fuktkänslig väggkonstruktion mot golvet inne i garaget.
Den andra fördelen är att utan ett uppmurat varv LECA så hamnar fasadpanelen nere i gräset, åtminstone närmast garageporten. Och då ruttnar den upp i nederkant på några år.
 
Mikael_L
brajt skrev:
Isolervärdet för en förhöjd syll från grundmäklarna måste väl ändå vara att anse som tillräcklig. Eller hur står sig det ifh till ex. ett varv med leca som jag vet någon tyckte var lite onödigt stor köldbrygga!?!
Ja förutom pysslet att mura upp och sen putsa LECA så är enda egentliga nackdelen isolervärdet.
Ett lambda på ca 0,2 betyder att cellplast, mineralull m.m är lite mer än 5ggr mer välisolerat.
Så 20cm LECA motsvarar ca 4cm cellplast eller MU.

Värmekapaciteten i LECA ger däremot garaget en liten fördel, dvs i praktiken aningen bättre energiprestanda, under de årstider då utomhustemperaturen växlar över och under önskad inomhustemp.
 
Jag hittade på en specialvariant på mitt garage, och även på huset.
Anledningen var främst för att jag ville bryta köldbryggan mellan platta och syll, och jag ville dessutom ha mer isolering än "bara" 25cm leca i garaget, men att få upp fasaden från marken var oxå en bidragande faktor.
Det är en del merjobb och mineritskivor är inte helt billigt, dessutom känns det som slöseri att bygga in och gömma de mineritskivor som man redan betalt för som sitter på kantelementen, men resultatet blev mycket bra.

Som ni kan se på bilden så hålls cellplasten (7cm) och mineritskivan på plats av makadam samt att den nedersta spikläkten specialtillverkas för att klämma åt mineritskivan på ett effektivt sätt.
På detta sätt fick jag upp hela fasaden 15cm samt att jag fick betydligt bättre isolering i syllområdet.

Isolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det där är nog ingen dum idé.
Man blir nog tvungen att göra det själv, kanske ... Svårt att få byggare att göra på annorlunda sätt än vad dom alltid annars gör.

Du borde väl egentligen ha limmat fast mineriten med cellplastlim (sättlim som cellplast klarar).
Eller du gjorde kanske det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.