M J skrev:
De anger avståndet en meter mellan slingorna för att de inte ska "ta ut" varandra. Två trådar med olika riktning som ligger jämte varandra tar ut varandra, det är ju så man drar ut till öar mitt i tomten. Tror definitivt att det går att lägga trådarna närmare varandra än en meter, det måttet är säkerligen med marginal, men hur nära får man nog testa sig fram vad som funkar. Tror att det beror på andra faktorer också, som hur lång sträcka de går så nära varandra och dylikt.

(EDIT: Detta var ett svar till ett tidigare inlägg men citeringen försvann av någon anledning?)
Jo, den tekniken är jag med på; trådarna får ju ligga max 1cm från varandra vid "returledningen" kring en ö för att klipapren ska kunna gå över denna då de tar ut varandra. Lägger man de längre ifrån så ser ju klipparen mellanliggande område som ett hinder. Tänkte mer på bredden på passagen mellan tomtgräns och t.ex en buske hur det fungerar på 1m som de anger. Roboten är uppskattnignsvid ca 45-50cm bred.
 
RobotKabelBuskar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anlednignen bakom frågan är att vi ska sätta nya buskar som "dekoration".
Alt 1 ned till höger: Kabeln går i retur så klipparen kan köra över kabeln mot tomtgränsen.
Alt 2: Uppe till vänster i bild: Kabeln ligger med (kanske 50cm) melan varandra vilket får klipparen till att inte gå över.
Ska man låta klipparen klippa gräset mellan buske och tomtgräns eller ta gräset för hand ? Buskarna växer ju till sig med åren också.
Placeringen av buskarna mot tomtgränsen går ju att bestämma om man ska ha på 1m. Tomtgränsen avgränsas med ett staket.

Grönt är buske, röd är begr. kabel, svart är staket
 
Redigerat:
Eriksgatan
Kör på alt 1. Det är så man gör. Jag har ett ställe (typ ö) dit jag leder Indegon via en korridor där det är endast 25 cm mellan tråden in och ut i en meter lång passage. Så klipparen kör rätt in, klipper färdigt den lilla ön på kanske 5 kvm och hittar ut igen.
När buskarna växer till sig kan den säkerligen låta den fortsätta klippa under buskarnas kant i flera år om du bara håller undan nya tjockare grenar allra längst ned.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Efter att ha lusläst forom och kollat Youtube. Diskuterat med HQs kundtjänst och därefter strukit alternativet med Automower ( pga för lång klipptid) så är jag nu nära att beställa Indego. Finns visserligen på COOP 1 km hemmifrån för 13999:- men ändå.

Mejlade Inwarehouse och jag skall få gammla priset. Är det OK att handla hos dem? VIlka bekymmer kan jag tänkas på med min nya Indego. Skall beställa 3 st. En till mig En till Far och till min fars granne. SÅ det gäller att det blir bra...
 
Nu är frågan.. Har jag fått årets eller gamla modellen.. Se bild.
bruxen anger 64dB 76dB och 78dB. ( olika mätmetoder)
ImageUploadedByByggahus.se1366226976.988382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
2013
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
dennisson skrev:
Nu är frågan.. Har jag fått årets eller gamla modellen.. Se bild.
bruxen anger 64dB 76dB och 78dB. ( olika mätmetoder)
[bild]
Som jag förtått det efter varit i kontakt med Bosch så är det 2013års modell.

Helgen ämnad för installation av Indegon då ?
Våren har verkligen kommit på framfart nu sista dagarna; idag hade vi 17 grader här och de sista 3-4 dagarna har vi legat på 15-16 grader. ! vecka till så ska gräsmattan ha återhämtat sig helt.
 
Min gräsmatta ser ut som den gjorde för 2v sedan.. Dessutom tjäle kvar på skuggiga platser.. Så det lär nog dröja ett tag innan jag installerar. I helgen blir det en sväng med motorsågen och några körningar till tippen..

Gött att det är 2013:D

Papparsmannen: inwarehouse
 
Ok då lägger jag min betällning tid i morgon :) Hur kan man se vilken årsmodell det är?
 
Troligen på dB angivelsen i bruxen?
 
Jo det såg jag tidigare i tråden. Men vilka värden är det för vilka år??
 
Förra årets modell tror jag hade angivet 85dB någonstans.. Men jag är osäker.. Mortimer har nog bättre koll..
 
Eriksgatan
2012: 86 dB på klipparens etikett. Bruksanvisningen och broschyrer kan visa andra siffror.
 
Helt rätt. dB siffran som anger vilken "årsmodell" det är på klipparen. Kommer dock inte ihåg siffran, står någonstans i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.