Hej alla,

Jag och min fru undersöker möjligheten att bebygga en tomt. Kravet från kommunens sida är att vi ansluter oss till kommunalt vatten och avlopp, vilket man i detta område kan göra via två olika samfällighetsföreningar.

Den ena anslutningspunkten ligger några höjdmeter under huset och cirka 100 meter bort.
Avloppet dit är ju inga problem eftersom vi får ett fint självfall. Värre är det kanske med att få upp vattnet till huset, det lär väl behövas en pump för det?

Den andra anslutningspunkten ligger någon höjdmeter upp och cirka 75 meter bort.
Vattentillförseln till huset är ju i detta fall inget problem men här behövs ju istället en avloppspump.

Jag undrar om någon kan tipsa mig om vilket alternativ som är att föredra?
Pump för vatten eller avloppspump?

Tack på förhand!

/Bosse
 
Kan man ansluta vattnet vid en punkt och avloppet vid en annan? Isåfall slipper ni ju helt pumpar som kostar pengar och tillför komplexitet.

Lite snabbt google-fu säger att en avloppspump kostar 10000 kr + installation, medans en grävare kan gräva 100 meter dike på 5 timmar a 500 kr. Du sparar alltså både pengar och komplexitet på att använda båda anslutningspunkterna.
 
Men är det inget tryck i vattenledningarna då? Beroende på tryck kanske det inte alls är något problem att ansluta vattnet i en punkt som ligger några höjdmeter ner, det är ju väldigt vanligt att man gör så.
 
Men du skriver ju att det är kommunalt vatten?
Det är ju tryck i ledningar så varför en pump?
 
Tack för era snabba svar!

Jag kanske var otydlig. Vi måste välja en av punkterna för båda anslutningarna, dessutom vill man ju gräva så lite som möjligt.

Jag ska kontakta kommunen för att försöka få ett svar på trycket i ledningen. Skulle det vara så att trycket i ledningen är tillräckligt blir ju valet av anslutningspunkt enkel.
Skulle det dock vara så att man måste komplettera med en pump för vattnet ställs vi ju inför ett val mellan avloppspump eller en pump för vattnet.
Då är ju frågan vilken pump som är att föredra?
 
Om pumpen stoppar. Vilket är jobbigast? Vatten eller avlopp? ;)
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen
  • Laddar…
Jag tror b8q har rätt och är mest irriterad över att jag inte tänkte på det själv :cool:. Kommunalt vatten kan ju trycka upp vattnet i ett flervåningshus med gott tryck. Normalt vattentryck verkar vara 4-6 bar (kg).
 
Utan att egentligen veta vad som är bäst, så säger min magkänsla att det är bättre med fall från huset.

Säg att vattenpumpen (om ni ens behöver en sådan) havererar; ni får troligtvis bara ett sämre tryck till huset.

Havererar avloppspumpen däremot så är ni där ingen sol lyser...
 
Om ni mot förmodan måste ha en pump så måste det ju vara bäst att ha en tryckstegringspump för färskvattnet. Den borde ni kunna ha inne i huset så ni slipper pumphus och annat jox som drar pengar och underhåll. En tryckstegringspump verkar vara betydligt billigare än en avloppspump.
 
Inte behövs någon tryckstegringspump....isf är det väl kommunens problem......
 
Enk Projektet skrev:
Inte behövs någon tryckstegringspump....isf är det väl kommunens problem......
Jo det behövs om de ansluter till en samfälldhet.
 
Jag har ställt frågan till kommunen nu (ang. pump och vattentryck) och hoppas de återkommer inom en snar framtid.
 
Bosse-Kaka skrev:
Jag har ställt frågan till kommunen nu (ang. pump och vattentryck) och hoppas de återkommer inom en snar framtid.
Posta gärna svaret sen.
 
alex86 skrev:
Jo det behövs om de ansluter till en samfälldhet.
Är det inget krav på tryck när man är ansluten till kommunalt VA?
 
Några höjdmeter och 100 m ledningslängd ska ju inte vara några som helst problem. Vad får er att tro att vattentrycket i det kommunala nätet via samfälligheten skulle vara för lågt? Mina föräldrars hus var anslutet till kommunalt vatten via en samfällighet. Är rörnätet korrekt dimensionerat spelar det ju ingen roll vem som äger och driver nätet.
Man kan skydda sig mot att få in avloppsvatten bakvägen genom en backventil vid den egna pumpen. Så ver fallet i mina föräldrars hus. De hade pumpen i källaren och huset låg lägre än trycksystemets högsta punkt. Hela området var p g a geografin utrustat med avloppspumpar för resp fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.