hahalj
Behöver hjälp av VVS-kompetensen här på forumet innan jag förstör min köksblandare... :rolleyes:

Min diskmaskin är ansluten till köksblandaren och som det är nu så tar den in varmvatten, det vill jag byta till kallvatten. Har för mig att man ska kunna ändra detta genom att flytta en liten plastgrunka i kranen men den verkar sitta fast så innan jag bryter sönder nåt undrar jag om nån vis VVS-kunnig kan tala om hur jag ska göra?

Så här ser blandaren ut, vet ej fabrikat:
IMAG0195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skruvar bort avstängningskranen till diskmaskinen ser det ut så här:
IMAG0198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur byter jag till kallvatten?
 
På axeln ser det ut att sitta en vit platsring med klackar på.
Jag skulle gissa att den ringen går att ta ut och sätta tillbaka i ett annat läge vilket medger att kranen öppnar mot kallt vatten istället.
 
På våran kran räckte det med att ta loss vredet och sätta tillbaka det roterat 180 grader. Du återmonterar vredet uppochner gentemot hur det satt innan. :)
 
hahalj
Ok, testar ikväll först att vända den upponer. Byter då stängt och öppet läge plats också?
 
Innan du vänder kranen så ska du stänga den.
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
hahalj
Demmpa skrev:
Innan du vänder kranen så ska du stänga den.
Check!(y)
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Krilleman
Du har en Gustavsberg Arctic skulle jag gissa på. Kolla på sidan 30, nummer 15. Bilden är identisk med ditt handtag.

Och jag tror att du blandare är precis som sprängskissen på sid 28, nummer 22 & 23 på högra bilden. Gustavsberg vill visst inte ha kvar info om din blandare...
Det ser ut som du måste vrida insatsen till ett varv åt ena hållet då det finns tre gummipackningar. Lossa först på den stora mässingsmuttern under vredet till diskmaskinsavstägningen. Det är min gissning, men det kan vara "ratt-tricket" också. Men jag tror inte det.

Oftast kasseras ju dessa blandare och nya åker upp! :D

Se till att ha vattnet till blandaren avstängt i alla fall!

http://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Exploded_view/Blandare_spareparts_2012.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Krilleman
hahalj skrev:
Ah, lysande, där har vi den! Tackar!
(y)

Och här finns ju instruktionen för att ändra till kallt/varmt vatten till diskmaskinen:
[länk]

:)(y)
Se där, den instruktionen hittade jag inte. Min gissning var fel, det var ratt-tricket! :wow:

Ytterligare ett lyckligt slut! (y)

:beer:
 
  • Gilla
Robbanlind
  • Laddar…
hahalj
Måste bara följa upp denna tråd med en märklig iakttagelse.

Den 9 år gamla diskmaskinen havererade i helgen och när jag kopplade bort den stängde jag så klart av vattnet till den. Sedan började hustrun klaga på att vi inte längre hade nåt varmvatten i köket att handdiska med!? Kopplade in tilloppslangen igen för att kunna sätta på vattnet till diskmaskinen, då kommer det varmvatten ur kranen igen?

Det går alltså inte stänga av vattnet diskmaskinen utan att varmvattnet till kranen också försvinner. Hur sjutton går det ihop? Finner ingen förklaring i manualen ovan. :screwy:
 
hahalj skrev:
Måste bara följa upp denna tråd med en märklig iakttagelse.

Den 9 år gamla diskmaskinen havererade i helgen och när jag kopplade bort den stängde jag så klart av vattnet till den. Sedan började hustrun klaga på att vi inte längre hade nåt varmvatten i köket att handdiska med!? Kopplade in tilloppslangen igen för att kunna sätta på vattnet till diskmaskinen, då kommer det varmvatten ur kranen igen?

Det går alltså inte stänga av vattnet diskmaskinen utan att varmvattnet till kranen också försvinner. Hur sjutton går det ihop? Finner ingen förklaring i manualen ovan. :screwy:
Det låter som om ni har förväxlat varmvattenröret och röret till diskmaskinen.
Inkommande varmvatten till kranen har ni kopplat på det rör som skulle gå till diskmaskinen och diskmaskinen har ni kopplat på det rör där varmvattnet skulle komma in i kranen.
 
hahalj
Ah, såklart. Skyller på förra ägarna. Får vi rätta till nån gång då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.