D09
Lutar det åt att du väljer pannan?
 
D09
Vet inte än, vill ha en totalkostnad först så jag ser om det är försvarbart.

Spanar på hur det praktiska ska lösas så det finns underlag till en så rättvis offert som möjligt :)

Men gillar den skarpt.
 
D09
Blir det inte den så är det pga priset och tveksam garantiomkostnader.

Givetvis vill jag kolla in den på plats först :) ska bli kul med mässa :)
 
D09 skrev:
Reagerade på att man får betala frakt på materialet samt arbetskostnaden på garantiärenden.
Frakten måste man ju betala på ett eller annat vis, även om leveransen "ingår" sas.

Nästa reflektion är ju huruvida det är "Hargassnertankar" eller inte. Kan vara riktigt bra affär att Du får offerten på Borö-tankar eller Strömsnäs istället, helst oisolerade. Då kan Du själv när dammet efter montörerna lagt sig regla upp ett rektangulärt bås i OSB och fylla det med spån eller lösull. Billigt praktiskt och mycket bättre. De där kilarna som blir mellan och runt runda tankar är ändå bara dammsamlare.

Se sen till att få det mesta inkluderat i en totaloffert för att få så stort värde som möjligt i ROT-schablonen.

Mina two cents!!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Lillkorpen skrev:
Frakten måste man ju betala på ett eller annat vis, även om leveransen "ingår" sas.

Nästa reflektion är ju huruvida det är "Hargassnertankar" eller inte. Kan vara riktigt bra affär att Du får offerten på Borö-tankar eller Strömsnäs istället, helst oisolerade. Då kan Du själv när dammet efter montörerna lagt sig regla upp ett rektangulärt bås i OSB och fylla det med spån eller lösull. Billigt praktiskt och mycket bättre. De där kilarna som blir mellan och runt runda tankar är ändå bara dammsamlare.

Se sen till att få det mesta inkluderat i en totaloffert för att få så stort värde som möjligt i ROT-schablonen.

Mina two cents!!
Jag har aldrig varit med om att betala frakt och timmar på garantiärenden. :)
Kanske är vanligt när det gäller vedpannor men min åsikt är att det är leverantörens åtagande.

Jag tror starkt att det är tankar av egna märket men tackar för tipset :) ska följa upp det.

Bra där med roten :)
 
Jag tycker du även ska kolla på ETA sh vedpannor. Även ETA är från Österrike och har likvärdig kvalitet och funktion som Hargassner. Ingen autotändning dock.

Jag skulle dock tro att du får en mer prisvärd offert av killarna på Biovärme Sverige. Kontakta dem! http://www.biovarmesverige.se/produkter/vedpannor/eta-sh-20-60kw.aspx

Märkligt att Hargassner inte är mer måna att få ut några vedpannor på svenska marknaden? Nära 125 tusen för den mindre pannan med två tankar á 1000 L?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag har aldrig varit med om att betala frakt och timmar på garantiärenden. :)
Kanske är vanligt när det gäller vedpannor men min åsikt är att det är leverantörens åtagande.
Det där med frakten kan väl vara beroende på vad man kommer överens om, jag menar grejorna ska från fabrik och hem till kund och kostnaden hamnar på kunden i vilket fall. Men snyggast är att ha det fritt gård, annars är det väl mest dribbel med siffror.

Att man som slutkund ska stå för arbetskostnaden vid reklamationer måste väl vara unikt, eller?

Min erfarenhet från andra branscher är att ersättningarna från fabrik/importör är väldigt snålt tilltagna och krångligt att komma åt med långa hanteringstider. Detta leder väl i praktiken till att återförsäljaren får stå för arbetskostnaden och tillverkaren för delar, vilket inte heller är ovanligt i återförsäljarkontrakten. Det innebär att man som återförsäljaren måste använda en del av handelsmarginalen till att täcka arbetskostnaderna vid ev.reklamationsärendena.
 
Läs leveransvillkor "NL01" alt. "NLM10", dessa tillämpas av många i branschen, sen om avtalen följs eller inte är väl en annan sak.
 
D09
Håller med Jannez69 om de går mer aggressivt fram i priser så tror jag faktiskt att väldigt många skulle välja deras pannor istället. Men om det kostar lika mycket som en bergvärme så blir det ju oerhört svårt att motivera måste jag säga.
 
D09
Om man tar alla fina grejor som pannan har. Tar bort dessa. Då har man en panna för ca halva priset om man kollar jämnförelsepriset.

Frågan är om det är värt pengarna med alla finesser.

Dragluckan och fläktstyrningen verkar iofs nödvändiga. Dels för att "pannrummet" inte ska bli en sotig gruva med tiden.

Istället för att räkna hem pannan på 10 - 12 år kanske det är bättre o göra det på 5 - 6 år men inhemska varor.

Men samtidigt är det precis som bilar, har man provkört en lyxbil så vill man som i mitt fall inte gärna köra Peugeot igen ;)

Tror jag börjar tveka en del kring prislappen samt osäkerheten kring att det inte verkar finnas så många pannor här än. Samt leverans och garantivilkoren.

Får se vad slutofferten blir så får man jämnföra med ETA, fröling etc
Värmebaronen hade också en stilren panna :)
 
Hålller med dig. Är det verkligen värt det?
Men när jag tittat på österrikarna så orkar man ju verkligen inte gå tillbaka och köra någon panna som inte har detaljerna. Då får det kvitta känns det som. Jag skulle vara missnöjd hela tiden om jag valde en billig variant och inbilla mig att allt hade varit bättre med högkvalitetsmärket. :)
 
D09 skrev:
Om man tar alla fina grejor som pannan har. Tar bort dessa. Då har man en panna för ca halva priset om man kollar jämnförelsepriset.

Frågan är om det är värt pengarna med alla finesser.

Dragluckan och fläktstyrningen verkar iofs nödvändiga. Dels för att "pannrummet" inte ska bli en sotig gruva med tiden.

Istället för att räkna hem pannan på 10 - 12 år kanske det är bättre o göra det på 5 - 6 år men inhemska varor.

Men samtidigt är det precis som bilar, har man provkört en lyxbil så vill man som i mitt fall inte gärna köra Peugeot igen ;)

Tror jag börjar tveka en del kring prislappen samt osäkerheten kring att det inte verkar finnas så många pannor här än. Samt leverans och garantivilkoren.

Får se vad slutofferten blir så får man jämnföra med ETA, fröling etc
Värmebaronen hade också en stilren panna :)
Jag tror knappast du behöver oroa dig för garantivillkor eller annat. Österrikarna har en stolthet i sina åtaganden och tex Fröling har ju välkänd kundsupport över hela europa. Tror inte Hargassner eller ETA är sämre i det fallet.
 
D09
Men garantionfattningen var ju att konsumenten står för leveranskostnader samt arbetskostnaden. Det är ju en dålig deal om det är bristfällig kvalité, helt rimlig om det är handhavandefel.

Med tanke på att företaget ligger i Motala och ska ta sig ner till Gbg så blir det många tusenlappar för att laga något som omfattas av garantin.

Sen tycker jag att det var väldigt kort garanti för det priset även om den uppfyller konsumentköpslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.