Hej,

Finns det möjlighet att få lov att bygga en enklare garagebyggnad/uthus (fyra väggar, tak, jordgolv) på en obebyggd fastighet? Som jag förstår skall sådan byggnad enligt PBL utgöra komplement till bostadshus, men finns det någon annan möjlighet eftersom det idag inte finns något bostadshus på fastigheten?
 
Varför inte? Finns inget i PBL som reglerar vilken ordning man bebygger fastigheten. Så länge ditt garage är i överenstämmelse med detajplanen så lär det inte var några problem.
 
Söker man lov även för en huvudbyggad så är det fritt fram att bygga i vilken ordning man vill, men att bara ha en komplementbyggnad "går inte" precis i enlighet med ditt ovanstående resonemang... Komplement till vad? ;-)
 
Det kanske matchar planbestämmelserna att inreda en bit av garaget till boningsrum. Ett sådant bygge borde ju klassas som "huvudbyggnad med vidbyggt garage".
 
Misstänker att det blir sjukt svårt att uppfylla kraven om tillgänglighet och lämplighet i det scenariot. För en huvudbyggnad följer en hel massa regler om ytor och funktioner som man har svårt att lösa i en allt för liten kåk...
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
För ca ett år sedan var jag intresserad av att köpa ett hus men det hade bara ett litet garage och det saknades möjlighet att bygga ett större. Eftersom en obebyggd tomt på andra sidan gatan var till salu för en billig peng så kontaktade jag kommunen (som också var säljaren) och förklarade läget och frågade om jag fick bygga ett garage på den fastigheten och om jag slapp ansluta till kommunalt vatten och avlopp om jag bara skulle ha ett garage.

De bad att få återkomma i frågan och dagen efter fick jag ett mail från en bygglovhandläggare som skrev att det skulle inte vara några problem att bygga ett garage på den fastigheten.

Nu gick jag inte vidare med ett köp av det huset men eftersom det var enkelt och gratis att ställa frågan så är det min rekommendation att börja där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.