Bra kommentar, tack :)

Ja, man kommer behöva prioritera om man köper detta, eller något liknande, hus.
 
Nu varit där och tittat och fotograferat. Inte mycket som är direkt ruttet men lite skumma fuktskador här och där (ser det ut som) och ser ut att vara lite mögel på några ställen.

Gästhuset i bättre skick än boningshuset.

Bilder kommer snart! Mest på obskyra detaljer menmen...

Mäklaren visste inte mycket om huset, då de som säljer vet ungefär ingenting då de inte är de som bott där.
 
Istället för att posta alla bilder direkt i tråden (det blev 53st) så har jag lagt dem i ett album på Google+:
https://plus.google.com/photos/117249854643590637682/albums/5862700108397619873

Jag skrev bildtext (kolla uppe till höger) där jag kände att så behövdes.

För övrigt, mäklaren sa (utan speciell insyn i detta hus) att man nog behöver dränera om. Är det generellt så att man gör det på gamla hus med källargrund? Det här huset står i en sluttning, typ (längst ned på en kulle), även om tomten är rätt så platt.
 
Redigerat:
Man kan väl lugnt säga att mäklarens bilder var något förskönande? :)
Var det mycket folk på visningen? Kommer lite kommentarer under dagen.
 
Utifrån mäklarens bilder så var nog skicket ungefär som jag trodde faktiskt. Lusthuset var iofs i sämre skick än jag hade väntat mig, det kanske inte är lönt att renovera det ens.

Det var en "förhandsvisning" så det var bara vi och en annan familj.

edit: Ser fram emot kommentarer! Mycket uppskattat!
 
Redigerat:
På bilderna ser fönsterna ut att kunna renoveras rel enkelt.
Möjligen kan ngt bågunderstycke behöva bytas.
 
Har själv två 20-tals hus som jag lagt mycket kärlek och renovering på (byggnadsvårdsstuket ni vet....)

Blir inte på något sätt avskräckt av någon bild du har lagt upp. Så här ser det ut när man börjar!! Om man har en dröm om ett trivsamt husliv och är beredd att lägga tid och omvårdnad så skulle jag aldrig tvekat.

Det jag dock rekomenderar är att bo in sig lite och ta reda på historien och hur det egentligen var byggt från början så att man renoverar rätt från början.
När vi köpte det första huset för många år sedan sa besiktningsmannen att det finns egentligen bara två alternativ "antingen har ni en hög energikostnad och ett friskt hus eller så har ni en låg och ett mögligt hus". Med det menade han att, tokrenovera inte och täta allting i ett gammalt hus utan gå in i det med vetskap om att det är ett dyrare boende energimässigt och låt det få behålla sin konstruktion som har varit fungerande i många år.

Huset ser väldigt fint och trevligt ut och kan bli en pärla efter omvårdnad och försiktig renovering.
 
Redigerat:
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
anaitis skrev:
På bilderna ser fönsterna ut att kunna renoveras rel enkelt.
Möjligen kan ngt bågunderstycke behöva bytas.
På bilderna är bara de fönster som ser värst ut också...
 
Fönstren är inga problem.
Möjligen behövs något bottenstycke i bågen bytas men det gör en snickare enkelt. Om du behöver fälla in någon bit i karmen så brukar det gå utan att ta ut fönstret om du bara får fräst till likadana karmbitar.
Som någon tidigare nämnde så bli inte panikslagen av dålig färg på fönstren eller tro att du skall tjäna massor av pengar på treglas fönster. Behåll och renovera befintliga för det blir billigast och bäst i längden.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
oceanis skrev:
Har själv två 20-tals hus som jag lagt mycket kärlek och renovering på (byggnadsvårdsstuket ni vet....)

Blir inte på något sätt avskräckt av någon bild du har lagt upp. Så här ser det ut när man börjar!! Om man har en dröm om ett trivsamt husliv och är beredd att lägga tid och omvårdnad så skulle jag aldrig tvekat.

Det jag dock rekomenderar är att bo in sig lite och ta reda på historien och hur det egentligen var byggt från början så att man renoverar rätt från början.
När vi köpte det första huset för många år sedan sa besiktningsmannen att det finns egentligen bara två alternativ "antingen har ni en hög energikostnad och ett friskt hus eller så har ni en låg och ett mögligt hus". Med det menade han att, tokrenovera inte och täta allting i ett gammalt hus utan gå in i det med vetskap om att det är ett dyrare boende energimässigt och låt det få behålla sin konstruktion som har varit fungerande i många år.

Huset ser väldigt fint och trevligt ut och kan bli en pärla efter omvårdnad och försiktig renovering.
Ja det är väl den inställningen som behövs. Inte alls säkert att det blir just detta hus, men det kommer nog bli denna typ av hus iaf.

Behöver man inte oroa sig kring taket i källaren? Det är inte svartmögel? Det luktade dock inte "jordkällare" eller så där nere.

Sen måste fasaden åtgärdas i princip direkt, och heltäckningsmattan är faktiskt för äcklig :)
 
Och en till grej, om man vill göra en överslagsberäkning på kostnader för att renovera, hur ska man gå till väga?

Är ungefär detta vad man ska räkna med att det behöver göras? Svårt att veta hur mycket som är rimligt att göra själva också :)

Lägga nytt tak
Dränera källare
Renovera fasad
Renovera fönster
Byta VVS
Byta el
Byta värmedistribution (värmeledningar? vad kallas det? :))
Byta panna
Byta golv övervåning
Slipa parkett nedervåning
Byta tapet / måla väggar nedervåning
Nytt kök (behöver inte vara nytt så sett, men det som är nu är inte bra)
Nytt badrum övervåning
 
Jag la om taket på ett av husen (från 1925) eftersom jag byggt en kupa och var först tveksam men ansåg att det nog var värt att göra det eftersom underlagspappen (tegelpannor) var orginal. Det som var intressant var att pappen var helt frisk och inte på något sätt dålig efter 90 år. Skillnaden är att det var en lumppapp som var behandlad med tjära.
Vad jag vill ha sagt är att om det inte finns någon form av tecken på läckage på insidan av taket/råspont så behöver man inte hasta med det. Och sen är det tveksamt om man skall använda modern papp med asfalt. Själv använde jag modern duk som "andas"

Dränering om det inte finns direkta fuktproblem kanske en eller två ventiler räcker istället tills du har fått mer koll på husets egentliga skick.

Fasad är viktig så att allt trä skyddas men använd då linoljefärg.

Fönster tar man tex en hus sida åt gången eller i samband med att man renoverar ett rum tex. Brukar klara sig något år till men se till att det inte fattas kitt och stryk lämpligen lite linolja över de bågar som ser risiga ut så klarar dom sig ett år till medans du tar tag i andra saker.

VVS kan behövas, för vattenläckor är så trista att åtgärda och förstör mycket.

Om det finns befintlig vattenburen värme med element så behåll detta men komplettera med fler eller större. Finns gamla modeller att köpa fortfarande så att du får lika i hela huset.

Panna kan bytas mot värmepump samtidigt som du använder samma element och ledningssystem som finns (kompletterat) men tänk på att det kommer att bli kallt på vinden pga att skorstenen kommer att bli kall när du slutar elda olja. Kan ge fuktproblem så detta bör man titta till lite då och då.

Golv är väl mest en smaksak.

Badrum är nog bra att byta och få riktiga tätskikt för det kan du utgå ifrån att detta inte finns under befintlig kakel/klinker.

Jag tror fasaden är mest akut just nu för din del.
 
stefancrs skrev:
Och en till grej, om man vill göra en överslagsberäkning på kostnader för att renovera, hur ska man gå till väga?

Är ungefär detta vad man ska räkna med att det behöver göras? Svårt att veta hur mycket som är rimligt att göra själva också :)

Lägga nytt tak
Dränera källare
Renovera fasad
Renovera fönster
Byta VVS
Byta el
Byta värmedistribution (värmeledningar? vad kallas det? :))
Byta panna
Byta golv övervåning
Slipa parkett nedervåning
Byta tapet / måla väggar nedervåning
Nytt kök (behöver inte vara nytt så sett, men det som är nu är inte bra)
Nytt badrum övervåning
Du är i runda slängar uppe i vad det kostar att bygga ett nytt hus.
 
Oceanis: Tackar! Du tror inte det är bättre att köra vidare med panna än VP? Både källare och vind skulle ju påverkas kraftigt av att sluta köra med panna känns det som.
 
andersmc skrev:
Du är i runda slängar uppe i vad det kostar att bygga ett nytt hus.
Nå, det där går ju sprida ut över tid, och det är ju inte direkt hus av samma klass du pratar om i så fall. Eller menar du att det behövs typ 4 miljoner för att göra ovanstående? Räknar ju med att göra mycket själv också (visst, inte el/vvs/dränering).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.