Hej min gamla mormor har haft hantverkare hemma för parkettläggning.
Hon blev rekomenderad av grannar att ta in denna firma.

Jobbet som skulle göras var att lägga parkett på plastmatta i hall plus kök.
totalyta 19 kvm, sen skulle det socklas ca 20 meter plus en ny tröskel.

Hon har nu fått en faktura på 27,5 timme*400 sek för arbetet.
Sen för materialet (ej parketten) så skulle dom ha 3585 för, golvsockel, spik ,tröskel.

Helt oskälig räkning tycker jag, både för arbetet som borde ta max 2 dar kan jag tycka, 3585 för material är ju jätteoskäligt vill jag hävda, vitmålad standard golvsockel plus tröskel borde inte kosta mer än ett par hundralappar.

Vad tycker ni gott folk som har bättre koll, är detta oskäligt mycket och vad är chansen och få fakturan reducerad?
 
Vitmålad sockel kostar max 25 kr/m dvs 500 kr
Tröskel 150 kr
Spik sag 100 kr MAX

Montering max 2 dagar
 
Be dem spec:a materialet, för det låter inte rimligt någonstans.

De kan ju ha gjort ett fel (blandat ihop jobb, tryckt en nolla för mkt etc), eller så försöker de bara ta en rövare helt enkelt.
 
Exakt vad jag tror.
Här är ett lätt byte, virrig dam på 75, henne kan vi lura.
 
Några tankar...
Finns det mycket dörrar vinklar och sånt som kräver mycket sågning och pill? sånt tar tid...

Var både kök och hall tömt på möbler, eller ingick flytt av dessa i de 27 timmarna?

I övrigt tror jag att även jag skulle gissa på att räkningen är lite saltad...
 
Hur lång tid det tar beror ju som sagt lite på vad det är för golv och hur "jobbigt" rum det är. Kan bara jämföra med mig själv som la ett Kährs-klickgolv förra helgen i ett rum som var just 19 kvm. För mig som amatör tog det ungefär 10 timmar. Jag har lagt samma golv i 3 rum tidigare men annars har jag ingen erfarenhet. Mitt rum hade 4 dörrar och jag var tvungen att lägga runt klinkers vid min öppna spis.
 
Är det äkta parkett eller klick-parkett? Om det är någorlunda fyrkantiga rum och klickparkett så är 27,5 timmar väldigt väl tilltagen tid. Stora ytor tar väldigt lite tid. Det som tar tid är väggarna.
 
Hallen var inte fyrkantig men relativ lättlagt skulle jag hävda, vanligt klickgolv var det så det är väl bara och åka. Det var inga möbler ivägen så där har dom inget och hämta heller. Ska ringa firman imorrn och ifrågasätta fakturan, ska bli riktigt intressant och höra hur dom kan motivera tiden. Ska också be dom speca materialkostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.