Hej!

Är det någon som har några bra formuleringar till en kontrollplan för (höjning av) en stödmur?

Jag skall höja en befintlig stödmur (Megawall Garden från Benders) från 50 till ca 80 cm och kommunen vill ha in en kontrollplan. Är det någon som formulerat en kontrollplan för stödmur? De exempel jag hittar på nätet känns inte så relevanta.

Jag antar att kontrollplanen bör innehålla saker i stil med tex:
-"...placerad enligt ritning i bygglov..."
-"...monterad enligt leverantörs anvisningar..."
-"...underlaget...utformat enligt leverantörens anvisningar"

/ Nicke
 
Det tycker jag var tre bra punkter och fullt tillräckligt.
 
Det här dög inte för kommunen:

kontrollplan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svaret från kommunen blev:

"inkommet förslag på kontrollplan uppfyller inte kraven i 10 kap 6-8 paragraferna plan- och bygglagen... ...kontrollplanen skall ange vem som skall göra kontroller, vilka kontroller som skall göras, hur dessa skall göras och gentemot vilken lagstiftning/byggråd/dokument/beslut. Kontrollpunkter att ta i beaktande: Bärighet, utformning, markens beskaffenhet"

Suck, det känns svårare att få loven än att bygga muren på ett korrekt sätt.

Är det någon som har några tips på hur jag skall utforma kontrollplanen, eller har ett exempel på en kontrollplan för ett liknande jobb?

mvh, Nicke
 
Verkar inte detta lite omständigt för två skift extra på en befintlig mur? Är det inte bara att lägga dit stenen och låtsas som det regnar?
 
MathiasS skrev:
Verkar inte detta lite omständigt för två skift extra på en befintlig mur? Är det inte bara att lägga dit stenen och låtsas som det regnar?

om man har gott om pengar, kommer säkert en inbetalningslapp från kommunen på posten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.