För att inte inkräkta på en annan tråd (Pilla 58, Telekabel ute) så startar jag en egen. I samband med planerad grävning för vintervatten (ca 1,8 - 2,0 m) så funderar jag på att lägga ner en slang för framtida fiber. Av "topografiska skäl" (fint ord för j-a stenigt) så måste jag förlägga den i uppfarten till fritidshuset, ca 30 m. Där ligger idag el.kabeln från mätarskåpet på ca 25-30 cm djup, endast täckt av några, troligen helt uppruttna brädor.

Fråga 1) På vilket djup måste jag förlägga slangen utan att den trycks ihop pga tunga transporter? Det måste vara möjligt att köra med lastbil och grävmaskin.

Fråga 2) Matarledningen måste jag ju lägga tillbaka på samma djup som idag pga längden, hur skyddar/märker jag den upp den bäst? Helst hade jag lagt en slang för kabeln men det går ju inte, jag kommer inte åt någon av ändarna. Det finns väl några gula "skyddslock" i ca 2 m längder?
 
lägger du en bra slang och tänker på att göra mjuka fina böjar så ser jag inget hinder för att lägga den på samma djup som vattnet (om de ska gå samma sträcka)

det finns markeringsband man brukar lägga en dm över elkabeln. Själva kabeln lägger man helst i sand
 
När vi lägger ner fiber "på riktigt" brukar vi lägga den på 60 cm, jag hade försökt få ner både den och elen till det djupet.
 
Jo det är det vanliga djupet men ska man gräva för vattent så tycker jag att det är bättre att lägga dem på samma djup brevid varandra då man då slipper risker för att ev sättningar ska röra till det för den övre slangen och dessutom blir det ju billigare om man bara behöver skyddsfylla en nivå och sen låta grävaren sleva igen det hela
 
Hej och tack för svar. Det lutar åt att lägga slangen på samma djup som vattnet, ca 2 m och då får det också bli markeringsband för elkabeln. Och elkabeln försöker jag lägga lite djupare. Nu några frågor till

1) Vilken diameter har själva fiberslangen?
2) Är den mycket känslig för böjningsradier. Jag skall ju försöka få till så stora radier som möjligt i ytterslangen
3) Jag förstår att sand är bäst, men den disponibla tomtytan är begränsad och jag kommer att ha båda makadam och bergkross 0-16 på tomten. Kan jag lägga i bergkross?
 
"Fiberslangen" har c:a 8 mm ytterdiameter. Böjradien som en snusdosa om det ska gå att blåsa i fibern, men det betyder inte att skyddsslangen du gräver ner skall ha det om det ska gå att skjuta in fiberslangen. En slät insida är nog ett måste och så stora radier det går. Lägg ett riktigt telerör på 30-40 mm. Bergkross skulle jag inte ha mot en oskyddad elkabel. Sand ska det vara i botten och 1 dm ovanpå innan markeringsbandet. Sedan är det mindre noga, men inga "klippblock" i första lagret.
 
peternicklas
Hos oss gräver de ner fibern på 30 cm djup.
 
Oj, inte mer än 8 mm, då blir det gott om plats inuti röret/slangen och böjningsradien hade jag nog tänkt mig lite mer svepande radier än en snusdosa. Sand får det bli att lägga elkabeln i, det är ett klokt argument, får bara skaffa plats för ytterligare en hög.
Tack för alla kloka svar, jag försöker vara ute i god tid, det blir ingen grävning förrän sommarhalvåret
 
För fibern kan det skilja. Vi har r20 fram till huset. Kolla vad bolaget vill ha för storlek.
Har grävt ned både r10 och r15 till hus.
Lägg ner allt i samma hål. Börja med elen, lite sand runt sen resten. 10cm sand och sen ett band.
 
Redigerat:
Det finns alla möjliga olika förläggningsdjup för fiber, 60 cm är det vanligaste. 80 cm i åkermark.

Vissa lägger den så grunt som 10 cm på villatomter (man gör ett snitt med spade genom grässvålen och petar ner den), men det är nog inte vad jag skulle rekommendera.

Normalt sätt lägger man inte fibertuben i en yttre slang utan direkt i marken. Det finns givetvis olika produkter, men tuben vi använder (se pdf) från kopplingsskåpen in till enskilda hus är ytterst styv så räkna inte med att en sådan går att trycka igenom en yttre slang några längre sträckor.

Tunnare tuber av den typ som beskrivits ovan använder vi i vår förening endast inomhus.

Sammanfattningsvis skulle mitt råd vara att lägga slangen så rakt som möjligt och hålla eventuella böjar runt metern. Ett annat alternativ är att lägga en riktig fibertub så är det bara att blåsa i fibern när det är dags.

Lite info från vår förenings hemsida.
 
  • Gilla
Norschan
  • Laddar…
Den tuben som mycke_nu länkar till har vi in i vår kåk också och den lyckades jag mata genom ca. 25 meter vanlig 50mm. skyddsslang med slät insida med en stor böj.
 
när dom grävde in vatten och avlopp hemma för 10 år sen så såg jag till att lägga ner ett gäng extra rör föromifallatt och ett av dom drog vi fiberkabeln i när vi kopplade in stadsnätet i höstas.
Så om du ändå har uppgrävt lägg i ett par extra tomrör man vet aldrig vad som händer se till bara att köpa ett vettigt rör med slät insida och tillräcklig diameter för att dra kabel i det kan spara rätt mycket pengar om det redan finns när man behöver nåt nytt indraget
 
Jag skall "ta närkontakt" med kommunens fiberbolag och avkräva några svar om dimensioner etc.
ikeo. Bra tips om extra rör, så får det bli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.