Sitter dubbelgips i tak, monterades först.
Sedan OSB + enkelgips på väggarna.

Varken OSB eller gipsen på väggarna ligger dikt an takgipsen (svårt att göra så).

Hur "tätar" man denna glipa, som är 5-10 mm? Antar att vanlig fog inte är någon höjdare, brandmässigt.

Såg att det fanns gipsbruk hos Gyproc (G66), men den "fäster ej mot trä". Då är det ju lite svårt, eftersom det är OSB där...

Tips?
 
Det finns fogmassa som är brandklassad. Finns säkert på närmaste byggvaruhus. Om glipan är stor finns det drev som är brandklassat också. Jag har själv använt fogmassa då jag gjort väggar med EI60. Där jag hade stora glipor stoppade jag först in sådan där "slang" i skumplast och tryckte sedan in fog utanpå den så att det blev tätt.

Du kan använda tex denna: http://katalog.essve.se/#/?article=V70-wc62863-
(gå in på FireSeal brandtätning och sedan finns det en produkt som heter FireStop 1000)
 
Redigerat:
Kanon. Men jag tror det är Fireseal FireStop 100 jag bör använda, som är akrylbaserad (om det ska gå att måla på)?
FireStop 1000 verkar vara sillikonbaserad
 
HandySmurf skrev:
Kollade nu vad den som jag använde hette och det var FS 701. Den är akrylbaserad. Tremco är det som tillverkar den.
[länk]
Använd bottningslist om du har stor glipa.
Stopp nu!! Absolut ingen bottningslist. Man måste fylla hela fogen med tätmassan annars fyller den ingen funktion. Det är väldigt viktigt att läsa på innan man börjar att brandfoga.
 
Matti_75 skrev:
Stopp nu!! Absolut ingen bottningslist. Man måste fylla hela fogen med tätmassan annars fyller den ingen funktion. Det är väldigt viktigt att läsa på innan man börjar att brandfoga.
Ja, det är viktigt att läsa på först och det har tydligen inte du gjort. Står klart och tydligt i databladet för FS 701 att bottningslist skall användas för att få rätt fogdjup.

Själv hade jag trippelgips och det blir då en 13x3= 39mm djup fog.
 
Nu var det Fireseal som TS pratade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.