Hej!

Har köpt nya innerdörrar so har såna där nya gångjärn med snäpplås eller vad det heter.
:surprised:

Vad brukar vara lättast att göra då? (Tror själv mest på alt 1).

Byta ut de gamla lyftgångjärnen mot nya snäpp-fästen på de gamla karmarna

Sätta fast de gamla lyftgångjärnen på de nya dörrarna.

Byta ut även karmarna (som är ok men i behov av lite ny färg) mot nya karmar.

MVH
A-K
 
Jag har bytt alla karmar också... De gamla var rätt "tjocka" och så hade de säkerligen 15 lager färg så de såg också "gamla" ut...
Annars tror jag det är enklast att fixa till karmen med spackel och få det snyggt så jag skulle byta gångjärnen där. Nya dörrar är ofta sprutmålade i fabrik och att försöka snygga till dem sen med spackel/målfärg lär inte vara det lättaste...
 
Är det här en diskussion helt utan inblandning av utseendet?
 
Vad har du för mått på dörrbladet? Är de i gammal std H-2015mm så finns det sk övergångsgångjärn som du snäpper på dörren så du kan hänga dem på din gamla karm. Är H-2040mm (dagens std) hade jag satsat på nya karmar istället.
 
Angelin skrev:
Vad har du för mått på dörrbladet? Är de i gammal std H-2015mm så finns det sk övergångsgångjärn som du snäpper på dörren så du kan hänga dem på din gamla karm. Är H-2040mm (dagens std) hade jag satsat på nya karmar istället.
OJ, det har jag inte ens tänkt på, jag har bara mätt de gamla karmarna lite slarvigt för att se om dörrarna jag tänkte köpa till utbyggnaden skulle passa. (För jag ville ha samma innerdörrar i hela huset).
Nu har vi bara installerat två av dörrarna som skall sitta i utbyggnaden hittils så...
Kanske lika bra o ta fram måttstocken o mäta lite till o sen utgå från vad jag får fram där. Antar att mina dörrar är i dagens standard o mina gamla dörrkarmar av nån 50-talsstandard :)
 
nimhed skrev:
Är det här en diskussion helt utan inblandning av utseendet?
Ehh,,, hur menar du då? Klart jag vill att det skall bli snyggt. Annars hade jag inte köpt nya dörrar.
Det får gärna bli rakt oxå o att dörrarna går o öppna ;) :D
Utseendemässigt så har jag tänkt mig vita dörrkarmar o vitt foder runt. Dörrarna har två speglar och är i massiv furu med ekfaner.
Så har du nån åsikt eller ide ang. vad som skulle bli snyggast utseendemässigt så är du välkommen att kommentera. Uppskattas :)
De gamla karmarna är fina, inte 100 lager färg eller så. Men de har nog inte målats sen 60-talet så lite ny färg skadar säkert inte!
 
Det finns ju alltid de som tycker att man ska bibehålla det "vackra" gamla och inte, som de tycker, förstöra en härlig ålderdomlig atmosfär med något nytt... :surprised:

Våra karmar passade inte alls nya dörrar och de var från -77. Dels var de för djupa, alltså har haft ett tjockare dörrblad och så var gångjärnen tätare i gamla karmen.
 
50talshusBlg skrev:
Ehh,,, hur menar du då? Klart jag vill att det skall bli snyggt. Annars hade jag inte köpt nya dörrar.
Det får gärna bli rakt oxå o att dörrarna går o öppna ;) :D
Utseendemässigt så har jag tänkt mig vita dörrkarmar o vitt foder runt. Dörrarna har två speglar och är i massiv furu med ekfaner.
Så har du nån åsikt eller ide ang. vad som skulle bli snyggast utseendemässigt så är du välkommen att kommentera. Uppskattas :)
De gamla karmarna är fina, inte 100 lager färg eller så. Men de har nog inte målats sen 60-talet så lite ny färg skadar säkert inte!
Jag tänkte att de nya snäppgångjärnen ofta är små och nästan osynliga när dörren är stängd, medan äldre stapelgångjärn är ett smycke.
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
nimhed skrev:
Jag tänkte att de nya snäppgångjärnen ofta är små och nästan osynliga när dörren är stängd, medan äldre stapelgångjärn är ett smycke.
mm, det har du rätt i. Jag behåller gärna de gamla gångjärnen om det funkar med nya dörren. Jag får mäta o joxa i helgen :)
 
nimhed skrev:
Jag tänkte att de nya snäppgångjärnen ofta är små och nästan osynliga när dörren är stängd, medan äldre stapelgångjärn är ett smycke.
"Smycke" eller styggelse... smaken är som baken... ;)
 
anders07 skrev:
Det finns ju alltid de som tycker att man ska bibehålla det "vackra" gamla och inte, som de tycker, förstöra en härlig ålderdomlig atmosfär med något nytt... :surprised:

Våra karmar passade inte alls nya dörrar och de var från -77. Dels var de för djupa, alltså har haft ett tjockare dörrblad och så var gångjärnen tätare i gamla karmen.
Joo, det är klart, tror våra dörrblad är ganska så lika tjocka i alla fall så det är alltid nåt. Sen tror jag ingen tycker våra gamla dörrar är vackra i alla fall.. Nån mkt gulnad träfanerhistoria. Helt släta.
Karmarna är som sagt fina, så passar de så behåller vi så klart. Måste kontrollmäta höjden bara!
 
nimhed skrev:
Jag tänkte att de nya snäppgångjärnen ofta är små och nästan osynliga när dörren är stängd, medan äldre stapelgångjärn är ett smycke.
Assa har gjort ett undantag :)

gangjarn-2010-blank-massing-allmoge-168x126.jpg


Heter, 2010 Allmoge mässing
 
Jag väcker lite liv i tråden eftersom frågan dykt upp. Men, viktigt, detta gäller en hyresrätt och då vill man inte ha för mycket att återställa om värden skulle kräva det vid avflyttning.
Min tanke är att behålla karm o gångjärn och fräsa in det gamla i nya dörrbladet. Då går det ju att hänga tillbaka den gamla dörren igen om det behövs.
En av dörrarna fungerar klockrent med 725x2040 (måste hyvla lite på höjden dock) men den andra dörren som var tänkt att åtgärdas har det udda? måttet 875x2030.
Ett annat bekymmer är låskistans placering på ny dörr i förhållande till blecket i karmen. Om det inte stämmer, finns det nåt bra tips? En liten vinkel utvändigt på karmen så att dörren håller sig på plats? Det är inte nödvändigt att den går att låsa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.