Jag undrar hur jag gör infästningen av ett nytt mellanbjälklag i befintlig yttervägg (45x195mm regelstomme)

Bjälklaget kommer att ha en spännvidd på 660 cm och göras av limträbalkar 90x315 mm (beräknat i dimensioneringsprogram). Min tanke är att lägga en liggande limträbalk 90x180 mm som "jackas in" 45 mm i regelstommen som de nya bjälklaget kan vila på.

Frågor:
- Är min konstruktionslösning bra?
- Ska jag "jacka in" 45 eller 90 mm i regelstommen?


Visa bilaga Översikt.pdf
Visa bilaga Detalj.pdf
 
Jacka in en regel blir jättebra men att köra på 315*90 när spännvidden är 0.6 meter är väldigt overkill.
 
Spännvidden í regelstommen är cc60, där ligger balken som är 90x180 mm som också kan anses vara i overkill, men det finns ett fönster i väggen därav den dimensionen.

Själva bjälklaget har spännvidden 6.6 m därav 90x315 mm limträ dimension.
 
  • Gilla
Packelito
  • Laddar…
Om du jackar in en 90 mm bred regel 45 mm så får du ett utskjut på 45 mm. Hur hanterar du det? Kan det vara ett alternativ att i stället för 90x180 ta en 45x220 och slå på befintliga stående reglar med en 45x45 som stöd under den 90x180? På det viset får du ju en slät vägg och slipper jobbet med att jacka. Eventuellt blir det billigare också. Jag har svårt att tänka mig att det inte räcker med en 45x220 men det beror ju på hur brett fönstret är.
 
Utskjutet är inget problem eftersom jag ändå har liggande 45x45 med isolering på insidan av regelstommen. Din idé var dock inte så dålig, att slippa jacka ur hade ju varit skönt. Men det är tyvärr ett liggande fönster i väggen som är 160 cm, därav 90x180 limträ.

Frågan är väl egentligen om vridkraften neråt på 90x180 balken blir för stor om jag bara jackar ur 45 mm kontra att regelstommen blir för svag om jag jackar ur 90 mm (bara 105 mm kvar)
 
Om du jackar ur med riktigt tight passning så försvagas inte reglarna nämvärt (tror jag, bäst att tillägga). En annan sak som jag tror är att en 45x220 lätt klarar spännvidden på 160 cm men det hjälper ju inte dig vad jag tror. Jag skulle dock överväga att låta en erfaren snickare göra den bedömningen. Beroende på om du har plats ovanför fönstret så kan man ju eventuellt sätta ytterligare en 2 tum 4 under.
 
Redan med 90x180 så har jag ganska tight uppåt så jag vill inte ha en 45x220. Golvet på övervåningen kommer helt enkelt för högt upp om jag tar en 45x220.
 
Går det inte att göra som jag gjorde i mitt lösvirkesbygge. Jag använde 220x45 till både bärlina och golvregel, men principen går ju att använda även med andra dimensioner så länge du kan hitta passande balkskor.
Du slipper jacka ur nåt och du kan dessutom ha en obruten plast förbi hela mellanbjälklaget.

balk2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chaz skrev:
Redan med 90x180 så har jag ganska tight uppåt så jag vill inte ha en 45x220. Golvet på övervåningen kommer helt enkelt för högt upp om jag tar en 45x220.
Då skulle jag jacka in 45 mm. Det blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.