R
Hej,
Jag har en antenn på mitt hustak som jag behöver veta om det är en antenn som tar emot digital mottagning. Hur kan jag se på den att den är digital och inte bara analog?
 
Inga problem, "alla" antenner kan ta emot digitala signaler, visserligen mer eller mindre bra. Men är inte antennen från 1800-kallt borde det inte vara några problem. Släng upp en bild så gör vi en okulärbesiktning :)
 
R
okej, jag ska ta en bild när jag är uppe någon dag.
Huset är byggt 1990 så antennen kanske är från 1991 och är rätt stor och står alltså mitt på taket bredvid canal digitals parabol som jag inte ska använda längre. Någon sa till mig att eventuellt kan jag använda den kabeln som går från parabolen till digitalboxen och sen till antennen om jag bara sätter på rätt kontaktdon så den passar att trycka in i boxen. Kan det vara så?
 
Japp, samma typ av kabel till parabol/antenn. Är antennen från -91 är det inga problem alls.
 
Min moster har en antenn från 70-talet och den har tappat många spöt, men dom har kanonbild på alla MUXar.
 
R
Ok stort tack.
 
En antenn optimerad för digital-TV är "platt" och monterad vertikalt längs en vägg eller ett maströr.

Har man bra mottagningsförhållanden kan det funka med äldre antenner också. Dock finns en begränsning i badbredd (frekvens) på äldre antenner. Eftersom MUX:arna ligger på olika kanaler i landet kan man ha otur och ha en MUX som ligger utanför bandbredden på den gamla antennen.

Det sitter i många fall delningsfilter för VHF/UHF i antennen om man har två antenner (sk TV1 och TV2 antenner) och det är detta som sätter begränsningen.
 
Nja, den behöver inte alls vara platt. I besvärliga fall, om man tex har en kulle el dyl mellan sig och sändaren så kan man med fördel använda en sk Gitterantenn, som ser ut som ett stående grillgaller ungefär. Den har inte lika smal öppningsvinkel som de sedvanliga typerna som yagi eller logperiodiska antenner. Däremot så har den sämre egenförstärkning.

http://www.teracom.se/Fakta/Valj-ratt-tv-antenn/Antenntyper/

Edit: För övrigt så är det rätt störande att det inte går att använda "Enter" för att byta rad i nya IE
 
Redigerat:
R
jag får testa att koppla in min nuvarande och se helt enkelt. Återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.