Y
Skissar lite på förvaringshyllor till kallvinden.

(L:155cm x H:189cm)

Tänkte 45x95 gavlar. Men vad för brädor passar sig till hyllor, prisvärda.. Gran? Dimensioner?
 
Hej ...
Vilken belastning har du tänkt dig på hyllplanet ...???
För du har väldigt kraftiga stolpar..
Eti..
 
Y
Tänkt lasta flyttlådor med lite blandat, sånt man har på vinden, tomtar, motordelar, å annat som man borde slänga.
Vikterna vet jag inte men borde ju inte bli så mycket.

Trähyllor till förråd brukar ju vara rätt klena så jag är öppen för materialförslag även till stolparna.
Får gärna bli billigt, men ändå tåla lite. Gärna slippa dyra metallvinklar överallt.

hylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rädd att det blir vingligt ifall jag har 45x45 stolpar på samtliga.
 
P
Jag skulle välja råspont till hyllplanen och trycka in lite vitlim innan jag slog ihop hyllorna. Det blir stabillt. Det borde räcka gott med 45x45 om du skruvar fast dem i väggen bakom.

Fundera på hur Ikeas Ivar-serie är byggd, de går att lasta i hur mycket som helst känns det som och gavlarna där är inte speciellt kraftiga.
 
Men du kan ju krysslägga ett metallband på baksidan så vinglar det inte..
Vanlig råspont är väl lämpligt till hyllplanen i så fall, och både billigt
och bra att dom sitter i hop.
Har du vägg bakom så kan du fästa en liten möbelvinkel där , så håller den hyllan..
Eti..
 
Er det litt fuktig på loftet ikke bruk spon, spon er mer utsatt for mugg. Hvis vi snakker pris finn noen langpaller/engangspaller og bruk bordene fra de, miljøvennlig og gratis :)
 
  • Gilla
Patricius
  • Laddar…
Y
Ifall vi tänker mått..

Flyttkartongen är 40cm hög. Känns en 50cm hög hylla tillräcklig då måntro, för att man ska kunna lyfta ut den, kanske tjuvkika. Eller ska man satsa på ännu större gap mellan hyllorna?
 
Tänk på bredden, det skiljer några cm mellan olika märken... Fick såga ur lite ur stolparna på mina förvaringshyllor från ikea
 
Yrrol skrev:
Ifall vi tänker mått..

Flyttkartongen är 40cm hög. Känns en 50cm hög hylla tillräcklig då måntro, för att man ska kunna lyfta ut den, kanske tjuvkika. Eller ska man satsa på ännu större gap mellan hyllorna?
50 er nok. Ikke lag den for dyp, dype og høye hyller tar unødig plass. Flere små er mere oversiktlig.
 
Y
hylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(klick för zoom)

Att inte centrera mitten-stolpen garanterar att den sektion närmast väggen kan ha 2 kartonger intill.
Sen två lägre hyllor upptill där man kan lägga lättare saker.

Vekar skissen gå åt rätt håll? :)

- Borde kanske ha 45x45 mellan stolparna på ovansektionen med, likt nertill.
hylla3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle nog slå ett slag för lite snedslår, behöver inte vara kraftigt virke alls (bärläkt såg billigt ut när jag surfade meterpriser lite snabbt senast :) ) men att bygga lite trianglar både i bakkant och på yttersidorna ger mycket i stabilitet, om du står ut med att det ser lite snett ut.
 
Y
Ja jag är öppen för att dra spikband som ett X...

Men dessa ska inte stå med långsidan mot vägg, utan fristående. Vore trevligt att kunna draut lådorna från valfri långsidan.

Jag kommer kunna säkra ena kortsidan med en bit spikband upp mot takstolen. (½plans våning)
 
Ah, då är det lite jobbigare att snedda in stabiliteten på sånt fulvis. Annat snålförslag är att även om du skippar dyra metallvinklar så är de små inte så dyra, 2:29 ser de ut att gå på hos byggmax just nu t ex. Även om du skruvar in 20 st som vinkelstabiliserare dominerar fortfarande virkeskostnaden.
 
Y
Gör vinklar såpass mycket så det kan kompensera en X dragning?
- Jag överlever nog att köpa några vinklar med. :)
 
Kanske, har inte riktigt gjort något så högt själv, men min regelbaserade sängbotten blev förvånansvärt stabil med lite vinklar. En annan ide kan ju vara att titta på http://woodgears.ca/storage/shelving.html - limskruvning och många tvärslår för stabilitet.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.