Hej, ska byta rör i mitt badrum. På inkommande sitter två ballofix med utvändig gänga. Trodde det var R15 och R20 men döm om min förvåning när mina nyköpta kopplingar inte passade, de var marginellt mindre och gick inte att skruva på. Badet är från 73. Vilka mått kan det vara? Finns någon bussning så jag får R15 yttergänga eller någon halvkoppling att köpa så jag kan skarva på 15mm rör.
Hjälp tack, akut problem då detta måste fixas när sambon är borta i helgen.
 
Krilleman
Skicka upp en bild på ballofixen så är det lättare att avgöra vilken tillverkare det kan tänkas vara!
 
DSC_0032-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som klämringar?
 
Ja exakt, det är klämringskopplingar där idag och jag vill byta ut rören efter ballofixen mot kromade 15 rör.
Trodde en ny R15 skulle passa men icke. Därför behöver jag tips.
 
Ser ut att vara 18mm vv och 22mm kv rör upp mot ventilerna/ballarna, baserat på om röret som essas är 12mm.:screwy:

mvh
 
Krilleman
Hus eller bostadsrätt?

Tätskiktet ser ut att ha gjort sitt ska du behålla det?
 
Var ska du få in r15?
 
Inte hemma så jag kan mäta men det s-bockade röret tror jag är 8 mm.
Jag mätte med en rörtolk från Gelia före ventiler att vv är 15mm och kv 18 mm.
Vill sätta en bit 15mm rör efter ventilerna och hade köpt klämringskoppling för R15-gänga som ju inte passar.
Behöver alltså klämringsmuttrar som passar på ventilerna för 15mm rör.

Det är bostadsrätt, tätskiktet är fixat, målad väv nu.
 
Melpho skrev:
Inte hemma så jag kan mäta men det s-bockade röret tror jag är 8 mm.
Jag mätte med en rörtolk från Gelia före ventiler att vv är 15mm och kv 18 mm.
Vill sätta en bit 15mm rör efter ventilerna och hade köpt klämringskoppling för R15-gänga som ju inte passar.
Behöver alltså klämringsmuttrar som passar på ventilerna för 15mm rör.

Det är bostadsrätt, tätskiktet är fixat, målad väv nu.
Jag kanske är trög men var skall du sätta R15 gängan? Det är ju klämringar på kulventilerna.
 
Kanske är jag som är trög. På nya klämringskopplingar är väl gängorna r15? Försökte hur som helst skruva på en flexslang med r15 gänga för att få vatten provisoriskt men den passade inte på ventilen. Så vad behöver jag för att kunna ansluta ett 15-rör till ventilerna?
 
Melpho skrev:
Kanske är jag som är trög. På nya klämringskopplingar är väl gängorna r15? Försökte hur som helst skruva på en flexslang med r15 gänga för att få vatten provisoriskt men den passade inte på ventilen. Så vad behöver jag för att kunna ansluta ett 15-rör till ventilerna?
Jo oftast men det är inte alltid samma gänga. Det är t.ex. skillnad mellan VSH och Vattette.

Ser du någon märkning som förtäljer fabrikat? Brukar stå på muttern, den lilla släta kanten.
 
spekerök skrev:
Om du skall dra nytt efter ventilerna kan du kapa in vatette 1136 dn 18xR15 utv gg för att få vatten provesoriskt.
[länk]

Till vv blir det vatette 1136 15mmx R15 ut gg
[länk]

Sedan stödhylsa 18mm och 15mm, bockarna in mot väggen kan vara kan vara glödgade/mjuka

mvh
Du menar att han ska kapa rören och fälla in dessa? Det ser ut som att det ena röret blir riktigt kort och det är lött så stödhylsa skall dit också.
 
Tack för tips, men jag vill helst bara hitta en ny mutter och klämring som passar på ventilen och inte återanvända delar av de gamla rören.
Jag vill sätta dit kromade 15-rör och därefter två t-stycken med klämringskopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.