Förutsättningar:
Byggår 1984
Badrum renoverat 2004, 2 år innan nuvarande ägare köpte huset. Intyg saknas. :confused:
Golvet är flytspacklat och för att få till fallet så har avloppsröret vid handfatet hamnat under golvnivån.
Röret från handfatet försvinner ner under klinkersen och ansluter till stammen under golvnivå.
Troligen detsamma med toalettstolens anslutning.
Högst osäkert om fuktspärren är korrekt gjord.
Golvbrunnen i duschen ligger 30-35 cm under golvnivå med en förhöjningsring upp till golv.
Brunnsmanschetten lös.

Vad är rimligt att kräva i prisreducering för detta?

Tack på förhand!
 
Det är omöjligt att bara ange en reducering. Det finns massor av annat som spelar roll. Vad huset kostar från början, till exempel.

När man värderar ett hus så får man väga ihop allt, både det som är bra och det som är dåligt.
 
Hej andersmc, tack för svar.
Det bud som förde oss till kontraktsskrivningen är 3´000´000.
En teori som frugan och jag har är att, eftersom förväntad teknisk livslängd på ett korrekt utfört badum är 25år och detta vad var vi trodde att vi bjöd på.
Detta är nu 9 år och är i princip "dödförklarat" av de skadereglerare som jag ringt och frågat.
Kan man ta den procentuella åldersreduceringen (9/25) 36% och dra av det från ett "normalbadrum" (100´000)?

Krånglar jag till det eller vad tror ni?
 
Tycker det låter som ett skäligt resonemang, om 100k räcker kan bara du bedöma.
 
Med dom felen låter det som att en renovering behovs omedelbart...
Har tidigare ägarna nyttjat badrummet för dusch regelbundet?
 
Hej Nimajneb, tack för svar.
Allt är ju relativt, förutom ljusets hastighet har jag hört. ;-)
 
Hej Corre.
Jo det har använts regelbundet sedan 2006, badrummet på ovanvåningen är original och har därför inte använts för mer än toalettbesök & tandborstning.
Jag hoppas på att få titta på säljarens besiktningsprotokoll från 2006, för att kunna se vilka punkter som togs upp där.
 
Jag tycker att det är svårt att säga om man inte ser bilderna. Om man ser bilderna och det visar sig att man ser det på visningen att badrummet är dåligt konstruerat så tycker nog inte jag att avdrag är motiverat i några större mått. Annars kanske 30'. Vi snackar ju ett nytt badrum inte porslin och allt lull lull.
 
Hej Jugend,
Bild bifogad: badrumsbild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din synpunkt angående lull lull & porslin är helt korrekt, det kan ju räcka med att riva nedre kakelraden och bila upp golvet.
Förutsatt att fukten inte redan har letat sig upp i väggkonstruktionen.

Kanske skall be säljaren om lov att plocka bort golvsockeln i hallen och göra hål där för att få veta om väggen redan är påverkad.
 
Jag kan inte förstå varför säljaren skulle gå med på reducering av priset, hur resonerar du när du lägger ett bud på och sen vill göra avdrag, är det inte bättre att du lägger ett bud som motsvarar vad du tycker huset är värt?
 
Man hinner ofta inte besikta huset innan bud läggs. Därför så får man förhandla om det vid kontraktskrivningen.
 
Noseone skrev:
Man hinner ofta inte besikta huset innan bud läggs. Därför så får man förhandla om det vid kontraktskrivningen.
Exakt så var situationen!
Jag är iallafall inte villig att lägga 10´000 på en besiktning, med risken att någon annan bjuder över mig och köper huset.
Kontrakt med öppen besiktningsklausul!
/Ola
 
robban2012 skrev:
Jag kan inte förstå varför säljaren skulle gå med på reducering av priset, hur resonerar du när du lägger ett bud på och sen vill göra avdrag, är det inte bättre att du lägger ett bud som motsvarar vad du tycker huset är värt?
Du har aldrig köpt hus märker jag.
TS förfarande är helt korrekt och helt normalt förfarande
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi prutade 225 000 på vårt hus efter besiktningen, för det kostade åtgärden som behövdes. (Min fru är stenhård förhandlare. Jag vet...)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Ditt resonemang om hur man skall räkna känns väl ganska rimlig. Ett alternativ skulle kunna vara att titta på försäkringsbolagens ålderavskrivningstabeller.

När det gäller de faktiska felen. Att man använt en förhöjningsring är inte något fel i sig. Den lösa ringen skulel man ju försöka åtgärda omgående, så är badrummets känsligaste punkt säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.