Tack för svaren.
 
Normal handläggningstid är 1-4 veckor skulle jag tippa på men en stökig skada i bostadsrätt är försäkringsbolagens mardröm - det är därför man jobbar hårt på gruppförsäkringar för ägarlägenhet och bostadsrätt. En sådan skada kan ta 4-6 månader eller om det ska drivas i process ända upp till 1-2 år i värsta fall.

I långdragna ärenden åtgärdar oftast kunden skadan och processen fördelar ansvar
 
Lolle :Innebär det att jag åtgärdar ytskikten och eventuellt får betalt i efterskott?
 
Tihali skrev:
Lolle :Innebär det att jag åtgärdar ytskikten och eventuellt får betalt i efterskott?
I normalfallet använder man helst inte den lösningen utan försäkringsbolaget vill antingen skadereglera direkt genom sina entreprenörer och att kunden endast faktureras självrisk och ev åldersavdrag ifrån firman medan mellanskillnaden faktureras mot försäkringsbolaget. Alternativt så skadereglerar man kontant enligt en mepskalkyl - alltså enligt en kostnadskalkyl.

Men eftersom jag inte vet förutsättningarna så nämnde jag värsta fallet. Då vill inget av bolagen ta skadan då de hemförsäkringsbolaget anser det vara en ansvarsskada medan ansvarsförsäkringsbolaget anser det saknas rätt till kraven.

Om då inget av försäkringsbolagen vill ta över processen och sedan regressa själv så får kunden själv driva ärendet och ligga ute med pengar tills dom avgör.
 
Tihali skrev:
Hej jag kanske tar upp detta i fel forum. Jag har fått nya ytskikt i bostadsrätten förstörda av en part som var i fastigheten för att göra annat arbete. Vi vidtog alla försiktighetsåtgärder och informerade parten i god tid om vår belägenhet(lgh i renoveringsfas).
Vi har gjort allt för att skydda och begränsa skadans art. Vi ska bara visa försäkringsbolaget skadorna i ett formulär (de är kontaktade i ett initialt skede)
Jag håller mig till en vag beskrivning då detta är ett pågående ärende.

Vet någon hur lång tid det kan ta att få någon slags beslut från försäkringsbolaget??
Kan man påbörja återuppbyggnadsarbetet av ytskikten eller bör man vänta tills beslut kommer??
Vems självrisk löser ut?
Jag skulle vara djupt tacksam för att få ta del av era erfarenheter och för era råd.
Angående tid, har jag ett färskt exempel.
Brandskada i början på juni 2010.
Inte på grund av "en part som var i fastigheten för att göra annat arbete" som du skriver,
utan på grund av en felaktig produkt.

Försäkringsbolaget skötte allt:
Anlitade skadesanerare och byggfirma. Byggfirman anlitade i sin tur mattläggare och rörmokare.

I slutet på september var reparationerna klara.
I början på december hade försäkringsbolaget fått in alla fakturor, och kunde skicka regresskrav till produktleverantören.
I slutet av februari 2013 fick jag betalt min självrisk på försäkringen,1500 kr, från produktleverantören.

Hela cykeln tog alltså 8 1/2 månad.

Det är naturligtvis inte svar på dina frågor, men visar hu lång tid en "liten" skada kan ta att reglera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.