Jag har hört talas om ett gammalt-villaägar-tips som gick ut på att man skulle spänna en koppartråd längs taket nästan uppe vid nocken. Regnvattnet skulle sedan föra ner kopparoxiden utmed taket och därmed minska mossväxten.

Om det är vetenskapligt bevisat eller inte låter jag vara osagt, men det stämmer iaf med din teori...
 
Tipset med koppartråden stämmer. Man får dock inte ta för klen dimension eftersom tråden då kan explodera vid ett blixtnedslag. Dessutom sitter inte så många fåglar på tacknocken...
 
Hej,
jag kan för min del bara bekräfta "slutsatsen" och
påpeka att det har kommit en rad produkter som
enligt min kännemdom bara säljs i Tyskland än så
länge. Det är tegel med "intarsier" i koppar (som
knappt syns nerifrå) och / eller en sorts tunn koppar
plåt som lägs under noktegeln. Om jag minns rätt
tvättas det ut kopparioner (eller vad det nu än var)
med regnet och de fördelas över takytan. Det blir
därmed svarae för mossan att få fotfäste. Tillverkaren
av pannorna var (tror jag ) Benders som har tillverkning
i Sverige och Tyskland.

Hoppas det hjälper
Hälsningar
Hobbit
 
Jag har hört att det finns ett problem med denna lösning. Det är att det förkortar livslängden på hängrännor och stuprör, om de är av annat material än koppar.(antagligen någon kemisk reaktion)

MVH / DALE
 
Blir inte taket dessutom "randigt" :p ?
Det kopparjon-haltiga vattnet borde ju rinna i dalarna på pannorna som blir mossfria. Resten av pannorna blir täckta av mossa.
Lite retro-70-tal över det hela.
Ska man välja vita taktegel om man är Hammarbajare då, så får man rätt färgsättning på taket ;D ?
 
Blir inte taket dessutom "randigt" Tongue ?
Det kopparjon-haltiga vattnet borde ju rinna i dalarna på pannorna som blir mossfria. Resten av pannorna blir täckta av mossa.
Nej - det funkar överallt. Det enda jag vet att ju större
lutningen ju mindre effekten. Vattnet rinner ner med
större hastighet och mossan är därmed inte lika länge
i kontakt med vattnet än vid mindre lutning.

Hälsningar
Hobbit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.