Glömde nämna att min frågvishet inte beror på att jag ifrågasätter vad som skrivs, utan snarare beror på att jag vill förstå exakt hur dessa helautomatiska pannor fungerar och vilka eventuella nackdelar det kan finnas med ett helautomatiskt plug and play-concept.
 
L
Om vi utgår från att man kör med blött bränsle är pannans matning högt inställd,
skulle nu flisen helt plötsligt bli torr kommer RGT garanterat att sticka iväg till (ex.) 220*
då kommer pannan börja med att sänka fläktvarvtal, spjällpositioner samt inmatning
för att minska brasan, inmatningen sänks tills dess att överfyllnadsskyddet inte aktiveras
inom en viss tid.
Skulle pannan brinna länge utan att aktivera överfyllnadsskyddet så kommer matningen att ökas igen
för att säkerställa nivå på rostret.
Om den ökade inmatningen gör att RGT börjar stiga kommer fläktvarvtal och spjällpositoner att
finjustera uteffekten, vi säger att fläktvarvtal i detta läge landar på 1200rpm.
Om vi nu vänder på det hela och säger att bränslet helt plötsligt blir blött och brinner långsammare,
så kommer följande hända.
Pannan matar på bränsle i den takt den tycker är rätt och helt plötsligt
aktiveras överfyllnadsskyddet hela tiden trots att RGT och börvärden inte är uppnådda,
pannan kommer då börja med att öka fläktvarvtal och öppna primärspjäll för att snabbare bränna
ner bädden och förhoppningsvis inte aktivera överfyllnadsskyddet lika tät, fläktvarv i detta läge kanske är 2300rpm.
I detta läge handlar det om hur dåligt bränslet är, är bränslet "för" blött, typ 45% kommer man hela tiden ligga
och slå i överfyllnadsskyddet men pannan kommer fortsätta att brinna det finns ingen risk att man
matar in för mycke bränsle som kväver elden.

Självklart är det även andra parametrar som spelar in bla ska panna brinna med rätt syrevärde
oavsett last, syrevärdet styrs till stor del av sekundärluften.
Ett ex på spjäll inställningar kan vara,
Fuktigt bränsle:
Fläkt 2300rpm
Primär 98%
Sek 12%

Torrt:
Fläkt 1300rpm
Primär 23%
Sek 51%
Alla dessa parametrar ändras kontinuerligt för att uppnå rätt börvärden.
Det panna siktar mot är följande, rätt effekt till behovet (rätt RGT) rätt restsyrevärde till RGT,
detta uppnås genom att hela tiden justera inmatning, primärluft, sekundärluft, fläktvarvtal

Med överfyllnadsskyddet i mitten eldar man mellan 15-35% fukt utan justeringar,
över 35% höjer man bädden, under 15% sänker man.
Logiskt, torrt bränsle, förgasas fort, liten bädd.
Blött bränsel, förgasas långsamt, stor bädd.
 
_lynx_ skrev:
Om vi utgår från att man kör med blött bränsle är pannans matning högt inställd,
skulle nu flisen helt plötsligt bli torr kommer RGT garanterat att sticka iväg till (ex.) 220*
då kommer pannan börja med att sänka fläktvarvtal, spjällpositioner samt inmatning
för att minska brasan, inmatningen sänks tills dess att överfyllnadsskyddet inte aktiveras
inom en viss tid.
Skulle pannan brinna länge utan att aktivera överfyllnadsskyddet så kommer matningen att ökas igen
för att säkerställa nivå på rostret.
Om den ökade inmatningen gör att RGT börjar stiga kommer fläktvarvtal och spjällpositoner att
finjustera uteffekten, vi säger att fläktvarvtal i detta läge landar på 1200rpm.
Om vi nu vänder på det hela och säger att bränslet helt plötsligt blir blött och brinner långsammare,
så kommer följande hända.
Pannan matar på bränsle i den takt den tycker är rätt och helt plötsligt
aktiveras överfyllnadsskyddet hela tiden trots att RGT och börvärden inte är uppnådda,
pannan kommer då börja med att öka fläktvarvtal och öppna primärspjäll för att snabbare bränna
ner bädden och förhoppningsvis inte aktivera överfyllnadsskyddet lika tät, fläktvarv i detta läge kanske är 2300rpm.
I detta läge handlar det om hur dåligt bränslet är, är bränslet "för" blött, typ 45% kommer man hela tiden ligga
och slå i överfyllnadsskyddet men pannan kommer fortsätta att brinna det finns ingen risk att man
matar in för mycke bränsle som kväver elden.

Självklart är det även andra parametrar som spelar in bla ska panna brinna med rätt syrevärde
oavsett last, syrevärdet styrs till stor del av sekundärluften.
Ett ex på spjäll inställningar kan vara,
Fuktigt bränsle:
Fläkt 2300rpm
Primär 98%
Sek 12%

Torrt:
Fläkt 1300rpm
Primär 23%
Sek 51%
Alla dessa parametrar ändras kontinuerligt för att uppnå rätt börvärden.
Det panna siktar mot är följande, rätt effekt till behovet (rätt RGT) rätt restsyrevärde till RGT,
detta uppnås genom att hela tiden justera inmatning, primärluft, sekundärluft, fläktvarvtal

Med överfyllnadsskyddet i mitten eldar man mellan 15-35% fukt utan justeringar,
över 35% höjer man bädden, under 15% sänker man.
Logiskt, torrt bränsle, förgasas fort, liten bädd.
Blött bränsel, förgasas långsamt, stor bädd.
Tack för läsvärd info! Du kommer sannolikt få ett samtal från Luleå för visning. För visst är du delägare i en firma i Kalix som saluför dom gula pannorna du beskriver!? 
 
_lynx_ skrev:
Om vi utgår från att man kör med blött bränsle är pannans matning högt inställd,
skulle nu flisen helt plötsligt bli torr kommer RGT garanterat att sticka iväg till (ex.) 220*
då kommer pannan börja med att sänka fläktvarvtal, spjällpositioner samt inmatning
för att minska brasan, inmatningen sänks tills dess att överfyllnadsskyddet inte aktiveras
inom en viss tid.
Skulle pannan brinna länge utan att aktivera överfyllnadsskyddet så kommer matningen att ökas igen
för att säkerställa nivå på rostret.
Om den ökade inmatningen gör att RGT börjar stiga kommer fläktvarvtal och spjällpositoner att
finjustera uteffekten, vi säger att fläktvarvtal i detta läge landar på 1200rpm.
Om vi nu vänder på det hela och säger att bränslet helt plötsligt blir blött och brinner långsammare,
så kommer följande hända.
Pannan matar på bränsle i den takt den tycker är rätt och helt plötsligt
aktiveras överfyllnadsskyddet hela tiden trots att RGT och börvärden inte är uppnådda,
pannan kommer då börja med att öka fläktvarvtal och öppna primärspjäll för att snabbare bränna
ner bädden och förhoppningsvis inte aktivera överfyllnadsskyddet lika tät, fläktvarv i detta läge kanske är 2300rpm.
I detta läge handlar det om hur dåligt bränslet är, är bränslet "för" blött, typ 45% kommer man hela tiden ligga
och slå i överfyllnadsskyddet men pannan kommer fortsätta att brinna det finns ingen risk att man
matar in för mycke bränsle som kväver elden.

Självklart är det även andra parametrar som spelar in bla ska panna brinna med rätt syrevärde
oavsett last, syrevärdet styrs till stor del av sekundärluften.
Ett ex på spjäll inställningar kan vara,
Fuktigt bränsle:
Fläkt 2300rpm
Primär 98%
Sek 12%

Torrt:
Fläkt 1300rpm
Primär 23%
Sek 51%
Alla dessa parametrar ändras kontinuerligt för att uppnå rätt börvärden.
Det panna siktar mot är följande, rätt effekt till behovet (rätt RGT) rätt restsyrevärde till RGT,
detta uppnås genom att hela tiden justera inmatning, primärluft, sekundärluft, fläktvarvtal

Med överfyllnadsskyddet i mitten eldar man mellan 15-35% fukt utan justeringar,
över 35% höjer man bädden, under 15% sänker man.
Logiskt, torrt bränsle, förgasas fort, liten bädd.
Blött bränsel, förgasas långsamt, stor bädd.
Bra med en utförlig förklaring (y)

Men det du beskriver är ju att mängden bränsle på rostret arbetar mot överfyllnadsskyddet?

Precis som jag beskrev...
 
L
Är det så du beskrev?
"Exempelvis ovanstående ETA så sköts regleringen genom att ta in bränsle i brännkammaren tills en gränslägesbrytare slår ifrån och sedan regleras förbränningen genom att justera sekundär och primärluften.
Man skruvar bort frontplåten och bultar om läget på gränslägesbrytaren så att pannan får in mer bränsle om man kör fuktigare och ställer ner mängden bränsle om man kör torrare.
Nackdelen med att reglera bara luften är att när bränslet blir riktigt torrt så ger luftmängden som cirkulerar genom roster och brännkammare inte tillräcklig kylning. De flesta pannor går då att komplettera med en extra rökgasåterföring för att kyla av rostret, men även det skall kopplas in och sotas manuellt
"

Att pannan ligger och matar på så att överfyllnadsskyddet hela tiden aktiveras, Nej
Ja, OM bränslet är FÖR blött, detta för att inte riskera kvävning av elden.
Bara reglera luften mot överfyllnadsskyddet, Nej.
Överfyllnadsskyddet är en del i processen.
Du har rätt i att man vid långvarig dift med pellets kompletterar pannan med rökgasåterföring,
detta för att inte bränna sönder rostret, i många flispannor är eldstaden gjord av keramik,
detta för att kunna hantera variationer i bränslets fukthalt.
I pellets finns ingen fukt (lite) vilket gör att eldstaden utan rökgasåterföring blir överhettad.

Jag som är mer praktiskt lagd har alltid trott att ett styrsystem måste ha någon fast parameter,
i ETAs fall vet den om nivån av bränsle på rostret, och justerar utifrån det inmatning, primärluft, sekundärluft, fläktvarvtal.
 
Kan analog på samma sätt förklara tänket i Hargassners styr?
 
Kan analog och lynx ta och komma ut ur garderoben? Det luktar väl mycket näringsidkare av er och om så är fallet vore det bra för alla som läser era inlägg att veta det.
 
L
jensaro skrev:
Tack för läsvärd info! Du kommer sannolikt få ett samtal från Luleå för visning. För visst är du delägare i en firma i Kalix som saluför dom gula pannorna du beskriver!? 
Ja, mitt namn är Andreas och jag är en av delägare i Biovärme Sverige.
 
  • Gilla
omv.peter och 3 till
  • Laddar…
bax skrev:
Kan analog och lynx ta och komma ut ur garderoben? Det luktar väl mycket näringsidkare av er och om så är fallet vore det bra för alla som läser era inlägg att veta det.
För mig som spekulant är det ovärderligt med deras närvaro här. De har genom åren tillfört mig mycket kunskap.
 
  • Gilla
omv.peter och 2 till
  • Laddar…
bax skrev:
Kan analog och lynx ta och komma ut ur garderoben? Det luktar väl mycket näringsidkare av er och om så är fallet vore det bra för alla som läser era inlägg att veta det.
Jag har inga som helst problem med det som skrivs. Informationen är svår att få från annat håll sen får var och en värdera om det som skrivs bara är säljardravel eller vettig info.
 
  • Gilla
omv.peter och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte heller problem med det som skrivs, det är mycket bra kunskap som förs fram.
Jag tycker dock att det känns bra att veta att det är en representant från säljsidan som är med i diskussionen....

Och nu när jag ser att det är Andreas får jag passa på att tacka för en intressant visning på en mässa i somras.
 
bax skrev:
Kan analog och lynx ta och komma ut ur garderoben? Det luktar väl mycket näringsidkare av er och om så är fallet vore det bra för alla som läser era inlägg att veta det.
Japp, jag lever som många redan vet på att sälja pannor av märket Hargassner... Men det var inte på något sätt meningen att smutskasta ETA som är en konkurrent eller för den delen framställa vår panna som en bättre. Det är därför jag inte ens nämnt Hargassner i denna diskutionen tidigare. ETA blev helt enkelt ett exempel då jag vet att dom använder sig av metoden att mäta bränslemängd med en gränsläges brytare.

Det jag förklarade är två olika sätt att reglera förbränningen, när jensaro frågade just hur styrningen fungerar, de enda två sätt jag känner till (med lambdasond) som samtliga märken använder sig av. Sen så är ju båda lösningarna bra bevisligen fungerande lösningar, det har jag aldrig sagt något annat om.

Till topic igen, så såg jag någonstans att W35 skulle motsvara en fukthalt på 53,8%, någon som kan dementera/bekräfta detta?
 
_lynx_ skrev:
Jag som är mer praktiskt lagd har alltid trott att ett styrsystem måste ha någon fast parameter,
i ETAs fall vet den om nivån av bränsle på rostret, och justerar utifrån det inmatning, primärluft, sekundärluft, fläktvarvtal.
Ja det måste ju vara en fast parameter, det är ju därför ETA, Fröling, KWB m.fl har gränslägesbrytaren...

Den andra varianten är att ha luftflöded på primärluften som master att jobba mot, luftflödet i sin tur är flytande och styrs mot effektuttaget. Som i sin tur styrs mot antingen panntemperatur/retur eller acktanksgivare samt i kombination med rökgastemperaturen.
 
analog skrev:
Till topic igen, så såg jag någonstans att W35 skulle motsvara en fukthalt på 53,8%, någon som kan dementera/bekräfta detta?
Lite lurigt ibland med vad och hur det menas med vattenhalt/fuktighet.

Kopierar skamlöst från ETA:s Brennstoffdaten nedanstående:

Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan bara konstatera att det som i tabellen omnämns som "vattenhalt" kallas nog i svensk folkmun för fukthalt, det är iaf. min erfarenhet. Hur hög är fukthalten med vattenhalt på 63%!?

Skitsamma, vattenhalt på 40% vill jag nog kunna elda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.