Hej,
Har i dagsläget en CTC el-combi -83 som jag eldar pellets i. Pannan har elpatron som enbart använts på sommrarna.
Tidigare ägare var väldigt teknik/elintresserad och har tillverkat ett kretskort/drifttermostat till pelletseldningen.
Nu har detta kretskort/drifttermostat slutat fungera och eltpatronen fungerar därför inte heller. Jag har idag alltså ingen backup ifall pelletsbrännaren slutar fungera.

Jag skulle på något vis vilja ta bort detta kretskort för att slippa problem.
Jag är totalt okunnig när det kommer till el och undrar nu vad jag ska göra för att lösa detta och om någon har erfarenhet av denna typ av panna utan detta kretskort. Hur pannan fungerar utan kretskort m.m. Vem ska man kontakta i detta ärende, är det rörmokare eller elektriker?
Bifogar bild på hur kretskort och knappar ser ut på pannan,. 20130206_113221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för tips och råd hur jag ska gå vidare med detta!
 
Var rädd om pengarna nu! Vare sig du kontaktar rörmokare eller elektriker så rinner tusenlapparna iväg.
Amatörbyggen kan vara tokiga och ta lång tid att förstå sig på.
Förre ägaren har tydligen rensat bort pannans ursprungliga instrumentpanel.
Kan du inte fixa det själv eller med hjälp av någon elkunnig bekant och ett par öl, så låt det vara till våren och försök elda bara med pellets.

CTC Elkombi är en av de mest oekonomiska pannor man kan elda i så på alla sätt skulle du tjäna på att byta panna i stället för att kosta på något som ändå bara är dåligt och borde bytas ut.

Begagnad oljepanna med elpatroner kan du få för 2500 och en begagnad pelletspanna för 14000.
I båda dessa fall får du bättre verkningsgrad vid eldningen. Står inte vilken brännare du har men om den inte är för gammal kanske den kan flyttas över.
 
Det är just så jag tänkte också, har börjat titta på helt nya grejer men det springer iväg snabbt. Löser det helst utan att byta massa prylar.

En originalpanna som denna med en elpatron kan väl egentligen inte ha så många reglage mer är termostat för elpatronen eller? Jag tänker att cirkulationspumpen måste ju kunna få el externt. Pelletsbrännaren (bentone p10) borde ju egentligen inte behöva någon kontakt med pannan om jag väljer att ställa in elpatronen på lägre temp än vad brännarens stopptemp är intställd på. Eller tänker jag fel?
Så kanske behöver jag bara få hjälp med att identifiera kablar och veta vilka delar som saknas i originalpanelen för att lösa detta och gå förbi kretskortet?

Är CTC elcombi verkligen helt kass att köra pellets med?
 
Brännare av äldre typ styrs vanligen av en oljetermostat i pannan. Brännaren ska alltid vara kopplad till pannans överhettningsskydd och ta ström därifrån. Blir pannan för varm ska brännaren stanna. Kanske är det en annan termostat som är kopplad till elpatronen.
Även bentonebrännaren är en riktig gammal raritet som det knappast finns vare sig resevdelar eller service till.
Jag skulle gå den billiga vägen och byta både panna och brännare till våren så att jag inte blev stående nästa vinter med havererad brännare och 20 grader kallt.
 
Ok, jag förstår.
Vad hade du satsat på beg.marknaden? Eller ska man köpa nytt kanske?
Jag tänker att installationskostnaden kommer att bli ganska stor, kanske är dumt att köpa ngt halvbra så jag
får gå igenom samma resa igen om 5 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.