Jaha så det är till att börja i metallbranschen istället. Var det inge kul att snickra längre

Åhh titta där står din fina kantputs.


Ser väldigt bra Daniel
 
pär h skrev:
Jaha så det är till att börja i metallbranschen istället. Var det inge kul att snickra längre

Åhh titta där står din fina kantputs.


Ser väldigt bra Daniel
Kul att du gillar det:) Är bara en kort sejour med svetsen, sen blir det hyveln igen. Funderade faktiskt på om jag trots allt inte skulle köra med 3/4" hål, just med tanke på holddowns. Det borde ju inte vara så svårt att slipa ner Festools snabbspännare så att de passar i ett 3/4" hål. Å andra sidan kommer jag i så fall att få ännu svårare att få ner de vanliga festooltvingarna i hålen (svårt redan för att jag ska ha en så tjock skiva). Men har jag ett gäng bra holddowns av olika typer (sjöbergs ser, trots skruvande, inte så dum ut: http://www.mollefors.se/en/products/hobby/index.php?id=1036&cat=28&lang=en&artnr=33637) så behöver jag kanske inte festooltvingarna.

Kantputsen är mycket trevlig. Dock slipade jag gummit på rullarna helt cylindriskt, vilket nog var dumt, bandet "trackar" inte så bra, de borde nog varit lite bomberade, typ som på bandsågen. Ska fixa det någon dag.
 
  • Gilla
Jatoli
  • Laddar…
Har blivit lite målning och montering. Mittenparet med ben sitter monterat uppåt med M8 gängad i ramen. Sen är en 20mm byggplywood infälld mellan benen och monterad nedåt i gängat hål i balken mellan varje benpar med 3xM6 försänkt insex. Resultatet blev mycket stabilt. Jag har hela tiden varit inställd på att bulta alltihop i golvet, men det är redan ganska tungt och med ett par hurtsar med verktyg på massor av kilo till så kanske det ej behövs bultas i golvet, vilket såklart är smidigt om man skulle behöva flytta bordet.

Har också köpt och provmonterat toppskivan idag. 30mm MDF var slut så jag tog 28mm. Efter mycket lite justeringar låg den plant och fint. Även om den är styv så märks det tydligt att den böjer sig om man trycker till långt från balkarna. Jag fäste den med 6xM5 mässingsskruv, gängad i ramen. Skruvskallen sitter försänkt i ett 10mm djupt hål, diameter 10mm (fräste det). Skivan ligger riktigt bra. Nästa steg blir att ta hål i den.

Under plywoodskivan täckte jag tomrummet med remsor av någon överbliven bit bänkskiva, mest för att slippa att småprylar åker in under bordet. Allt trä är grundat, kommer sen att få samma gråa färg som ramen.

Nu väntar jag på 47kg (allt är inte till detta bordet) aluprofiler från Tyskland, får se när de dyker upp. IMG_0838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Festool grå?
 
Snyggt, riktigt snyggt!
Jag tycker du har jobbat på ganska bra, sa du inte att detta skulle ta några månader att genomföra? Eller räknar du med att den franska poleringen till slutfinish är det som kommer att ta tid? :)

När det gäller Festool tvingarna:
Jag tycker inte jag har mycket marginal att få dem igenom 20 mm hålen på min 19 mm skiva. Men jag har inte riktigt kollat om det beror på själva tjockleken och 90 gr vinkeln eller om det beror på tvingens längd. Jag tycker ivarjefall ofta att änden vid handtaget tar emot om tvingen inte är helt utskruvad. Kanske att du skulle få lite mer marginal om du använder den längre varianten av tving i bordet?

Du får gärna låna en lång tving att testa med om du nu mot all förmodan inte skulle ha en hög sådana liggandes.
 
pär h skrev:
Festool grå?
Faktiskt Daniel-grå. Fick blandat ett par liter Mekanlack som jag använder där maskiner etc ska målas. Samma grå ser du på kantputsen i bakgrunden.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
jac skrev:
Snyggt, riktigt snyggt!
Jag tycker du har jobbat på ganska bra, sa du inte att detta skulle ta några månader att genomföra? Eller räknar du med att den franska poleringen till slutfinish är det som kommer att ta tid? :)

När det gäller Festool tvingarna:
Jag tycker inte jag har mycket marginal att få dem igenom 20 mm hålen på min 19 mm skiva. Men jag har inte riktigt kollat om det beror på själva tjockleken och 90 gr vinkeln eller om det beror på tvingens längd. Jag tycker ivarjefall ofta att änden vid handtaget tar emot om tvingen inte är helt utskruvad. Kanske att du skulle få lite mer marginal om du använder den längre varianten av tving i bordet?

Du får gärna låna en lång tving att testa med om du nu mot all förmodan inte skulle ha en hög sådana liggandes.
Kul att du gillar det - är ju bland annat ditt eget bord som har varit lite modell! Angående tiden så blir jag tvungen att göra det färdigt snabbt från det att jag ställde in bordet i snickeriet - jag fick ju plocka undan de gamla borden och något måste jag ju ha. Och jag hade inget inplanerat de senaste kvällarna, så då fick det bli ett ryck;) Förhoppningsvis blir det färdigt 1-2 dagar efter det att aluprofilerna har kommit.

Angående hålen så tycker jag att det funkar rätt bra på den 20mm skiva jag har idag. Största problemet brukar vara om man inte har tryckt den rörliga delen på skruvtvingen hela vägen tillbaka. Jag vet dock att phl har varit tvungen att avrunda hålen på undersidan i sin 25mm skiva. Skulle tro att jag klarar mig med det också om jag tar en stor fräs, tror jag har en med 15mm radie eller så.
 
Redigerat:
Angående Festooltvingar och hålen ersatte jag skivan på mitt MFT 1080 med en 22mm-skiva och rundade av hålen med en 1,6 mm radiefräs på både ovan- och undersidan. Man kanske inte vill runda av på ovansidan mer än så, men det hjälper ju till och man slipper den skarpa kanten. För en 30mm-skiva behöver man kanske gå upp på en 12,7mm-radie på undersidan.
 
Mr Handyman skrev:
Angående Festooltvingar och hålen ersatte jag skivan på mitt MFT 1080 med en 22mm-skiva och rundade av hålen med en 1,6 mm radiefräs på både ovan- och undersidan. Man kanske inte vill runda av på ovansidan mer än så, men det hjälper ju till och man slipper den skarpa kanten. För en 30mm-skiva behöver man kanske gå upp på en 12,7mm-radie på undersidan.
Avrundning på ovansidan ville jag slippa. Efter testande kom jag fram till att 1/2" (12,7mm) var precis lagom till en 28mm skiva (och 20mm hål, testade först med 3/4", men det funakde inte alls till tvingarna, första skivan blir därför med 20mm hål).

Ikväll blev hålen frästa (den tomma raden i mitten är precis över tvärbalken) och botten målad med första omgången täckfärg. IMG_0841.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Perplexed och 2 till
  • Laddar…
Snyggt D!
Kul att mallen funkade (y)
 
Masses skrev:
Snyggt D!
Kul att mallen funkade (y)
Mallen (som syns till vänster i bilden) funkade hur bra som helst, sparade mig massor av tid och blev dessutom exakt.
 
Daniel_N skrev:
Mallen (som syns till vänster i bilden) funkade hur bra som helst, sparade mig massor av tid och blev dessutom exakt.
Ja tung är den iaf! :)
 
Så in i... Jag blir lika överraskad var gång man lyfter den!
 
Masses skrev:
Så in i... Jag blir lika överraskad var gång man lyfter den!
Masses - du har PM :)

Ser ut att bli ett fint och rejält bord Daniel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.