A
Köpte ett hus för fyra år sen! Allti luktat lite illa pga fd ägare hade små hundar som pissa inne!
Vid inflytt så rev jag bort golv o väggar! För att få bort dålig lukt,
Nu efter 4 år är allt nytt men fortfarande dålig lukt!

Anlita firma som konstatera att det fanns mögel i inomhusluft!
antagligen från torpargrunden!

Så nu blir det att riva upp alla golv och gräva ur grund och plasta in och kasta in luftfuktare!
(hus står så nära mark så man kan inte krypa in under)

Har även märkt att väggar inte har fuktspärr?
-Det är stående panel
-luftspalt
-vindskydd
-isolering
-nån skiva ist för nya hus som har plast
-isolering
-väggskiva
-gips

är detta okej? Ej problem med fukt i väggar ännu iaf vad jag sett? Men dock så smiter värme ut.

Samt fråga om golv skall det va plastfolie före golvskivorna? Alltså isolering, plast, golvskivor.
Har vattenburen golvvärme också

Det här med mögel e tusan Inge roligt:( Inge glädje alls:/
 
A
Är ett hus som byggts ut i flera omgångar är från början ett hus från 1947
 
Nej mögel är sannerligen inte roligt, men misströsta inte ännu. Huset är från 1947 och då satte man förmodligen inte fuktspärr i väggen. Om du inte tänkt renovera rejält är det nog bättre att låta det vara som det alltid varit. Här kan säkert någon annan fylla på med mer kunskap. Värmen smiter ut oavsett fuktspärr eller ej, då handlar det snarare om dålig isolering.

Jag tror att om du bara ordnar krypgrunden så borde problemet lösa sig. Se dock mitt svar som ett initialt sådant för att få igång tråden. Det finns folk med bättre kunskap på detta område än mig.
 
A
Väggen är Juh int alls tjock alltså! Tips om man isolera mer. Regla upp mer osv och då behöver man nog plasta? Ska man då isf regla inåt(inne) eller utåt (ute)
 
  • Gilla
Fuktkunnig
  • Laddar…
Jag vet en som hade samma problem, han grävde för hand från sidorna så han kom in under huset.
Han la sedan plast tätade grunden och satte in avfuktare.

Riva alla golv är inte roligt, men nödvändigt om mögel finns där och orsakar problem.

Lycka till:cool:
 
Hej du glade husägare!
När man står inför fakta att man måste göra något radikalt med sitt hus skall man ta det lite lugnt och sätta sig in i sitt problem/projekt. Det finns många fall gropar att gå i vilket kan göra ditt problem ännu större....tro mig.
Men tackvare nätet så finns all info där ute så det är bara att läsa på innan du fattar dina beslut, kolla Statens provningsanstalt hemsida mycket matnyttig.
Annars så vad det gäller tilläggisolering så bör man ta det försiktigt då ditt hus alltid har fått lite spillvärme måste man ställa sig frågan -Klarar huset detta tapp eller? Jag brukar säga att ett hus av trä kräver enerigi på ett eller annat sätt, antingen genom värme eller med hjälp av en avfuktare, om inte genom renovering som också är energi/pengar.
Det är inte bara mängd isolering som är svaret på energispar utan framförallt vindtäthet.
* De delar som ser bra ut idag, var rädd om dem då de verkar ha fungerat bra fram till i dag.
* Är din krypgrund skadad är frågan om man tar upp hela bjälklaget är det bättre att lägga cellplast och gjuta en platta med golvvärme (ha koll på syllarna )? När vi monterar avfuktare i krypgrunder så anser jag det bättre att man lägger en betongtäckmatta (som ett liggunderlag) istället för en plast då denna frånisolerar lite kyla och då bygger upp en bättre värme i krypgrunden.
Så här kan man fortsätta tills det blir en hel bok men mitt råd är -Läs noga på innan du kör igång.;)
 
A
Jag måst ta bort golv för att kunna gräva ur grund så man senare kan krypa in att inspektera grund samt kommande avfuktare. Hur det ser ut där nere vet jag inte ännu riktigt.

Ytan är iaf ungefär 180m2 där under. Hur tjock ska den betongplattan va isf?

och så tebaxs ti väggar igen!
- det är stående panel
-luftspalt
-vindskydd
-?mm isolering
-en hård slät tunn skiva (?) (kall när man känner på insidan)
-100mm isolering
-papper med tunn aluminiumfolie på enasidan
-spånskiva
jag tycker inte att detta är bra iaf?

jag tror jag kommer ta bort alla gamla spånskivor
lägga fuktspärr och regla upp för 45mm isolering

Eller ta bort den inre regling ( om det går ) lägga fuktspärr och regla tebaxs på med plyfa eller annat och gips.

även taket på nedervåningen skall reglas på befintlig spånskiva, så jag kan dra ny el och lägga takpanel och ledspottar.



Har iaf börjat ta bort parkett golv nu sedan blir det spånskivorna i vägg som ryker.

:)
 
Hej !
En betongplatta på 7-10 cm är ok, du bör ha ca 3 cm betong över golvvärmeslangen. Är det så att kan du lägga en platta på 7 cm och förstärka med voter/förstyvningar vid ev bärande väggar osv.
Försök att lösa syllen så att du slipper att gjuta in denna då det inte är någon bra lösning.
Annars så låter det rätt att klä av väggen innefrån och få bort all spånskiva och foliepapp osv för att bygga upp väggen rätt och riktigt. Lycka till!
 
Att det hittats mögel i inomhusluften säger väl ingenting egentligen. Är det konstaterat att lukten kommer från mögel?
Ger inte så mycket för firmor som skall mäta mögel i luften. Var det höga mängder mögel? För mögelsporer i luften finns överallt speciellt på sommaren.
Tycker du ska lugna dig med att börja riva golv. Det går ju inspektera torpargrunden med kamera om det nu inte går att krypa där.
 
Redigerat:
A
Har rivit bort innerväggar utan att hitta nå mögel förutom på ena innerväggen där dom har byggt in gammla husväggen vid utbyggnad, på den väggpanelen fanns det vitmögel som kommer nerifrån golv och upp.

I köks vägg mot utsida var det bara stock och isolering på utsida av stockväggen inte på insida, där påvisas lite vitmögel också. tips på hur man skall bygga upp det? försöka få bort stockväggen och regla upp nytt?


Kommer kasta in lite bilder senare i veckan.
 
A
Sedan undrar jag hur vattenburen golvvärme inverkar på parkettgolv om man målar det? Är färgen värmetålig?
 
A
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta det lungt med att riva golv. Lukt kan uppstå av att blöt lera i krypgrunden.

Torka, plasta, isolera och installera nån typ av avfuktare. Man kan också luktsanera grunden med lämpliga ozon/optiska saneringsenheter.

Det många föreslår är att man skapar undertryck i grunden genom att täta den och blåsa ut med luftfuktare/fläkt. Då går den dåliga lukten ut istället för att gå in i huset. Förutsättning är att det är tätt i grunden.

Läs och lär från denna utomordentligt bra webbsida. :)
http://www.lfs-web.se/
 
gatzile skrev:
Sedan undrar jag hur vattenburen golvvärme inverkar på parkettgolv om man målar det? Är färgen värmetålig?
Golvvärme blir ju aldrig mer än max. 45 grader så det ska normalt sett inte vara några problem för golvfärg men kontrollera med tillverkaren för säkerhets skull...
Fråga inte på MP eller Simons, där lär du inte få några vettiga svar utan åk till Colorama eller Ålands Färg och Tapet (om de finns kvar) och få ett vettigt svar... :)

Hälsa Åland!

Mvh,
Anders
 
A
Du att hur har du tänkt att jag ska komma in i grund då den är för låg?

Därför ska jag riva golv, gräva ur salta plasta täta och på med avfuktare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.