Räcker det med en 45x220 som bärlina under golvbjälkar.
Bärlinan står på plintar. C/C 2000 mm.
C/C golvbjälkar är standard 600 mm.

Det gäller ett enplanas fritidshus med betongtegeltak, träfasad. Ganska standard.
Se bild.
 
Glömde bilden.
Räcker det med en 45x220 som bärlina under golvbjälkar.
Bärlinan står på plintar. C/C 2000 mm.
C/C golvbjälkar är standard 600 mm.

Det gäller ett enplanas fritidshus med betongtegeltak, träfasad. Ganska standard.
Se bild.
 
  • brlina_p_plint.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste berätta hur långt det är mellan plintarna på andra hållet, vinkelrätt mot ritningen.
Dvs vilken spännvidd ska balkarna ha?
 
Det är 2.5 meter.
 
Någon som kan ge ett bra svar?
Jag är lite oense med snickaren och behöver " a second opinion"
 
Då tror jag att det räcker fint med den dimensionen.
Dock utan att ha räknat på det.
 
Vid spännvidd 2,40 och 2,05 mellan plintarna klarar du dig med en 45x195 enligt en tabell jag har. Det är iofs ur en bok om altanbyggande, men det borde väl vara applicerbart även i ett vanligt golvbjälklag.
 
Anaitis, vad grundar du ditt beslut på?
Fremag, var får jag tag på tabellen du nämner.

Enligt träguiden.se - bärlinor eller grundbalkar till ett 1-planshus: Den har två 45x220 i tabellen oavsett snözon. Plitavståndet minksar med ökad snözon. Dock vet jag ej vilken byggnorm som gäller.


Tack
 
Lång erfarenhet!
(Snözon påverkar inte de inre bärlinorna! Som jag uppfattade läget var det dessa som avsågs. Vid randen,dvs fasaden skulle jag också rekommendera ngt grövre don.)

Men om man gör en snabb beräkning med en last av 2 kN/m2 får man en max.spänning av ca 5 Mpa. Inte orimligt alltså.
Har då inte kollat nedböjningen, men den borde inte ge ngt problem med så kort spännvidd.

Räknat på fri hand utan tillgång till referensverk.
 
Det är dom yttre bärlinorna som det gällde.
(Men det framgår inte tydligt av min beskrivning.)
Är fundersam på yttryck mot plinten och knäckning då en 45x220 är ganska hög och slank.
Men det blir säkert inte mer än 2-3 N/mm2  (2-3 MPa) yttryck  i den balkbit som ligger över en yttre plint.
Men knäckningsrisken? Det blir ca 15-18 kN vertikal last (värstings scenario) på varje plint  i ytterraden.
Men jag kanske oroar mig i onödan.
 
Om du menar det jag tror , så ska jag lugna dig direkt: Det är ingen knäckningsrisk för dina balkar. Slankhetstalet blir jättelågt (220/45= 4.9).

Eller tänkte du på plintarna?
 
Tänkte på balkarna.
Har faktiskt inte tänkt på plinten.
(Varje plint är gjuten ihop med en bottensula på 600x600 med höjd 170. Själva cylindriska plinten är Ø200 x 1200 mm med 4x Ø8 mm armeringsjärn. Det är armering i sulan också. Sen är det markisolering för givetvis.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.