Nåja, tråden handlar ju inte så ytligt enbart om felstavning utan mer om man genom tex att titta på hemsidan kan få "vibbar" om man skall anlita företaget eller ej. Dvs om de inte anstränger sig med stavningskontroller av hemsidan, eller lämnar oförståeliga offerter, är det ett seriöst företag? Och eftersom jag själv vet att stavning och generell kunskap inte är likställt så handlar det inte om det. Det är dock stor skillnad mellan enstaka stavfel och helt oförståelig text. En hantverkare som inte klarar detta, har denne koll på tex monteringsanvisningar, branchregler, svensk lagstiftning.....

Sen tycker jag rent principiellt det är stor skillnad på tex avtalstext, offerter, epost texter, hemsidor och kanske där jag är som mest slarvig på forum som detta. :cool:
 
Redigerat:
ricebridge skrev:
Jag noterar att nästan alla i den här tråden som anser att hantverkarnas språkliga förmåga är viktig själva uppvisar stavnings- och/eller meningsbyggnadsfel i sina inlägg. Det finns namn för sådant inom psykologin, men på ren svenska räcker det med en stilla notering om vikten av att inte kasta sten i glashus.
Även jag har erfarenheter - i mitt fall som lärare i svenska - av människor som var helt omöjliga i teoretiska ämnen, många gånger på grund av grava läs- och skrivsvårigheter (som sannerligen inte kan skyllas på "lathet", eller lättja, som det egentligen heter) men som var de allra bästa inom praktiska ämnen. Som konsument av hantverkstjänster har jag dessutom många gånger slagits av hur det är hantverkarna med de enklaste förutsättningarna - även på temat "ordning och reda" - som gör de bästa jobben. Bilmekaniker brukar vara praktexemplet; den välstädade och pedantskötta verkstaden brukar i allmänhet vara den dyraste och sämsta.
Ta gärna referenser på hantverkare och kolla upp dem så långt det är rimligt, men tro inte att det går någon rak linje mellan yrkeskunskap och svenskkunskaper... speciellt ni som själva inte kan skriva korrekt svenska.

Jag vill bara säga en sak mitt i all hysteri kring rättstavning.

Att du inte bara skriver "bra" du använder inte godtyckligt antal punkter heller...

Men då är du lärare också. ;)
 
Staffans2000
Att stava rätt, är inte lätt.
Att kommatera rätt, det, är ,svårare!?
Min kritik mot såväl felstavade restaurangmenyer som klåpiga hemsidor är att det visar att upphovsmakaren inte ens bryr sig om att se till att hans budskap är korrekt. "Idioterna anlitar mig i alla fall".

Staffan

Post scriptum.

Att en svenskalärare beröms för att han klarar av att uttrycka sig korrekt i skrift, är för mig besynnerlikt. Är inte det en basal kunskap för yrkeskåren ifråga?

 
Redigerat:
Er
Staffan2000 skrev:
Att stava rätt, är inte lätt.
Att kommatera rätt, det, är ,svårare!?
Min kritik mot såväl felstavade restaurangmenyer som klåpiga hemsidor är att det visar att upphovsmakaren inte ens bryr sig om att se till att hans budskap är korrekt. "Idioterna anlitar mig i alla fall".

Staffan

Post scriptum.

Att en svenskalärare beröms för att han klarar av att uttrycka sig korrekt i skrift, är för mig besynnerlikt. Är inte det en basal kunskap för yrkeskåren ifråga?

Så man kan inte berömma en hantverkare som gjort ett bra jobb heller?

Besynnerlig om man inte kan berömma kunniga personer, även om de är lärare.

Men nu var inte berömmet i sig själva poängen...

Det är lika "lätt" att använda rätt antal punkter eller att bestämma sig för om man vill göra en fråga eller påstående.

Själv så stavar du maträtten rätt, man varför fyra punkter? Varför både utropstecken och frågetecken?
 
Redigerat:
Staffans2000
charta77 skrev:
Er

Så man kan inte berömma en hantverkare som gjort ett bra jobb heller?

Besynnerlig om man inte kan berömma kunniga personer, även om de är lärare.

Men nu var inte berömmet i sig själva poängen...

Det är lika "lätt" att använda rätt antal punkter eller att bestämma sig för om man vill göra en fråga eller påstående.

Själv så stavar du maträtten rätt, man varför fyra punkter? Varför både utropstecken och frågetecken?
Snälla du.
Står du och himlar med ögonen när du ser en snickare slå i en spik?

Det är lika "lätt" att använda rätt antal punkter eller att bestämma sig för om man vill göra en fråga eller påstående.

Vad menar du?
Kanske Svenskläraren kan förklara.

Ang. "punkterna".
Jag lade till felaktigt många Kommatecken för att övertydligt visa att även jag har förbannat svårt med den svenska grammatiken.

Hälsar.
Staffan
 
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Snälla du.
Står du och himlar med ögonen när du ser en snickare slå i en spik?

Det är lika "lätt" att använda rätt antal punkter eller att bestämma sig för om man vill göra en fråga eller påstående.

Vad menar du?
Kanske Svenskläraren kan förklara.

Ang. "punkterna".
Jag lade till felaktigt många Kommatecken för att övertydligt visa att även jag har förbannat svårt med den svenska grammatiken.

Hälsar.
Staffan
Nej, jag himlar inte med ögonen varför frågar du det?

Med punkter menar jag punkter och inte komma.

Och, precis som du med kommatecken, själva poängen med inläggett där jag så besynnerligt gav beröm till en svenskalärare var just att det kan vara svårt även på andra sätt än just rättstavning...
 
Byggis1976 skrev:

Ja, det är ju inte svårt att flytta texten till word och stavningskontrollera. Men om offerten är svår att förstå pga stavfel då?

Säg att offerten ser ut så här:

..............

Allt metril inger i arbet. Men inte sådant som kunden köer själv.
Avlat pris for arbet 54,000 kr. Plus ROT. Moms kommer ligs på.

..............


Skulle ni anlita denne? Skall man överhuvudet taget börja fråga vad han/hon menar eller bara gå vidare?
Jag arbetar som mjukvaringenjör på en större svensk biltillverkare och skulle vi dissa konsulter för att dom inte kan stava bleve det inte många rekryteringar. Tyvärr, men så är det, svenska skolan har ju som bekant svårt att ställa krav och exakta ämnen som matematik eller korrekt stavning där man kan säga ett definitivt rätt/fel ryggar många inför.

Dock skulle jag vägra acceptera offerten ovan pga att den inte är specificerad. Låt mig säga så här - hade din hantverkare specat mtrl och arbete i detalj men stavat dåligt hade jag köpt det, men aldrig en offert som den du ger exempel på oavsett hur välstavad den är. Att kunna speca i detalj tyder på hög rörlighet i hjärnkontoret men en offert av typen:

Arbete: 50 tusen
Materiel: 40 tusen

säger bara att detta är en idiot utan koll på läget. Eller har du fått mera detaljer i offerten som du inte skriver utan du vill bara ge exempel på den dåliga stavningen?

En bra spec innehåller all relevant information och visar att författaren tänkt till och inser alla moment som skall utföras, sedan om den är författad på bistfällig Svenska är mindre viktigt.

/Anders
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Sen åkte jag iofs på en nit av en dåre i början som utnyttjade min okunskap vilket fick mig att plugga på rätt ordentligt i rask takt.
Jobbade du åt en annan hantverkare Thomas... ;) ;)
 
Mikael_L
Nu var du väl rolig ... :cool:

Men Paul, ska du inte gå och sova istället ...


Det ska jag själv försöka göra nu. Jag vaknade plötsligt ca 02, och det var stört omöjligt att somna om.
Så då hamnade jag här ... :x
 
Mikael_L skrev:
Nu var du väl rolig ... :cool:

Men Paul, ska du inte gå och sova istället ...


Det ska jag själv försöka göra nu. Jag vaknade plötsligt ca 02, och det var stört omöjligt att somna om.
Så då hamnade jag här ... :x
Ha ha ha... jag försökte iaf....

Likaså här...också vid 02 och nu är man fast här efter någon veckas ledighet härifrån och då har man mycket att stå i... :p
 
wanegardh skrev:
Jag undviker alla som inte kan stava.
Det är ren lathet att man inte har lärt sig det.
Jag känner personer som tagit sig in på Handelshögskolan och likande trots dyslexi. Då handlar det inte om lathet utan den absoluta motsatsen. Att inte kunna stava är ett handikapp, och det skall inte likställas med att vederbörande inte är professionell.

Jag är synnerligen allergisk mot dålig svenska typ "Arga Snickaren" (om nu inte vederbörande är en kvinna), och jag skulle aldrig anlita ett större företag som inte kan stava på hemsidan.

Ett litet enmansföretag är emellertid en annan sak, det handlar om personen i fråga, inte den samlade kompetensen hos en stor organisation. Man kan inte förenkla detta till svart och vitt baserat på stavning eller förmågan att fixa till en vettig hemsida.

Jag vill ha en lokal rörmokare som kommer i tid och gör jobbet, stavning kommer långt ner på listan.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Paul-Staffanstorp skrev:
Jobbade du åt en annan hantverkare Thomas... ;) ;)
Nej det var åt en civilingenjör förstås :). Han var upphandlare på AGA och förhandlade med ryssarna.
Vi hade ett muntligt avstick från avtalet med handslag och var helt överens.
Det handlade om att garageporten skulle bli 2.12 istället för 2.20 som inte fanns och garaget hade inte den höjden och allt var gjort enligt ritningar.
Helt plötsligt när vi närmade oss slutet så tvärvände han och la ner tusentals kronor på besiktningsman för att felsöka garaget.
Det blev ett möte där besiktningsmannen (som trodde jag var en storbyggare som kört över lille G.) hade ett A4 ark med anmärkningar.

Jag åkte direkt in till svensk byggtjänst och inhandlade lite lektyr vilket ledde till nytt möte veckan efter. Kvar fanns en punkt på protokollet (golvet skulle spacklas minst 2mm och en diameter på c.a 200 mm på två ställen).

Jag hade tagit en "nyföretagarförsäkrng" men den innehöll inte rättsskydd vilket jag inte kollat eller trodde mig behöva.
Efter en process så fick jag pröjsa hans höjdförlust för åtta cm i 50 år om han skulle hyra ut det.
Eftersom jag inte hade rättsskydd så rådde min advokat att ta det trots att vi hade chans att vinna.
Det sved fett men jag fick in några stick på han trots allt.
Den absolut falskaste människa jag mött hittills och så fick jag höra en fras som jag inte hört tidigare då, men den var klockren: Det här är läropengar för dig!

Ett år senare satt jag där igen med en av intredningskärringarna på tv. Denna gång dock med rättsskydd och mer påläst. Hon hävdade att vissa jobb inte var fackmannamässigt utförda vilket var ett skämt. Hennes advokat hade hoppat av och hon kände sig nog rätt löjlig när hon satt där och berättade att hon var nöjd med arbetet. Hon hade inga pengar kvar bara. Hon fick fem dagar på sig och hennes kända ex satt in dom sista dagen.

Sen dess har det varit (rätt :) ) så lugnt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag ska förtydliga mig själv: jag jobbar inte som svensklärare nu längre, det var under en period i livet. Däremot har jag omkring 20 års erfarenhet av att arbeta som journalist, åt media där det till skillnad från vissa andra inte bara krävs att man skriver korrekt svenska utan där det även på sina håll finns anställda språkvårdare.

Så där ser ni: redan det här med syftningsfel och oklarheter är en fallgrop som även en professionell språkhanterare som jag lätt hamnar i. Så hur ska en enmansföretagare med begåvning för praktiskt arbete men inte för språk kunna göra bättre, eller ens veta om han eller hon behöver hjälp med det? För att inte tala om en invandrad yrkesman eller -kvinna som har fullt sjå med att lära sig vårt synnerligen krångliga språk?

Redan i det som jag har skrivit ovan har jag med flit lagt in en rad nya fallgropar som ni som klagar över hantverkarnas dåliga svenska kan roa er med att grubbla över. Ska det vara stor eller liten bokstav efter kolon? Hur många av er använder ens kolon korrekt? Heter det "svensklärare" eller "svenskalärare", och varför? Är det korrekt att kombinera två huvudsatser som jag har gjort efter kolon i första meningen? Hur många av er vet vad som gäller för grundtal i löpande text; när ska det vara bokstäver och när ska det vara siffror (20 eller tjugo)? Heter det "media" eller "medier"? Får man börja en ny mening med konjunktion, och varför/inte? Hur många av er sätter bindestrecket rätt i "yrkesman eller -kvinna"? Och nu kommer det senaste tillskottet... heter det "han eller hon" eller är det korrekt att i exemplet ovan använda "hen"?

I mitt förra inlägg gjorde jag samma sak. En del av er hittade en av dem – hur många punkter man använder för att indikera att en mening tonar bort istället för att sluta med punkt – men inte ens de mest nitiska av er noterade till exempel att jag använde semikolon, och dessutom korrekt. Hur många av er har gjort det på senaste?

Oavsett vad ni svarar skulle jag kunna ge exempel på kända författare som gör på ett annat sätt än ni gör i alla fall. (Eller heter det iallafall?) Vore det inte bättre – se där, nu fick jag med lite konditionalis också, detta i svenska språket akut utrotningshotade modus – om det vore hantverkarens yrkesskicklighet som avgjorde, och inte den eventuella förmågan att stava och skriva korrekt?

Jag tackar därmed för den här gången för mig. Eller ska det inte vara mej?
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson och 2 till
  • Laddar…
Kolon är svårt.
 
Jag har dyslexi och har full förståelse för att det kan vara ett par stavfel, missade kolon och punkter hos mindre firmor.

Det finns många mycket duktiga hantverkare som inte har svenska som modersmål. I sitt kontaktnät kanske man inte har så många som är duktiga på språket.

Däremot skulle jag undvika stora företag som inte kan stava, de har råd och folk till att både dubbel och trippel kolla stavning och ordföljd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.