Hus med L/V VP och tvårörssystem... behöver man då termostater, dom står ju ändå på max allihopa. Skulle man behöva strypa ner någon radiator räcker det då inte med en snygg kulventil?
 
Kanske, det beror :) I vårt fall är vardagsrummet lite underdimensionerat i radiatorstorlek så lvvp få skicka ut lite varmare vatten. Ena badrummet däremot har en grovt överdimensionerat radiator, och där pendlar det mycket pga torktumlare, fläkt mv så då är termostat nödvändig.
 
Vi vill ha svalt i sovrummen men då fönsterna är lite dragiga hade det blivit svårt att hålla rätt temp utan termostater när det t.ex. blåser mycket. Sen är ju sovrumsdörrar ibland öppna och ibland stängda och påverkas därmed olika mkt av övriga husets värme vid olika tider på dygnet.
Har bara termostater på övervåningen. På nedervåningen sitter innegivaren till shunten.
Bytat ventilhus men inga termostater, så sparade man runt 2000:- :)
 
Har man alla öppna på max finns ju ingen poäng i att ha dem kvar, har själv tagit bort alla förutom på toan som blir för varma annars. Istället för termostat så har vi idag bara små vita handvred på radiatorerna och innergivare till BVP.
 
Om man kör med kulventiler/slottsventiler tas ju bara hänsyn till utomhustemperaturen. Om du har en massa gäster i vardagsrummet så blir det varmt, men radiatorn sänker inte. Samma gäller ju om du har eldstad, eller om solen ligger på och utomhusgivaren sitter i skuggan.

Termostaten skall ju stå på önskad rumstemperatur, inte på max. Sen justerar du pannan så lågt som möjligt för att leverera tillräckligt med värme för detta. Resultatet blir att om det av ngn anledning blir för varmt i ett rum så stryps den/dom radiatorerna.
 
Man har man en innegivare tillsammans med en utegivare så faller ju konceptet. Det enda som jag ser kan vara aktuellt är att ha som många skriver en termostat i ett rum som antingen är för varmt alt ibland värms upp väldigt mycket, tex tvättstuga eller ett stängt söder/västerrum
 
Larsa skrev:
Om man kör med kulventiler/slottsventiler tas ju bara hänsyn till utomhustemperaturen. Om du har en massa gäster i vardagsrummet så blir det varmt, men radiatorn sänker inte. Samma gäller ju om du har eldstad, eller om solen ligger på och utomhusgivaren sitter i skuggan.

Termostaten skall ju stå på önskad rumstemperatur, inte på max. Sen justerar du pannan så lågt som möjligt för att leverera tillräckligt med värme för detta. Resultatet blir att om det av ngn anledning blir för varmt i ett rum så stryps den/dom radiatorerna.
Som jag skrev så fungerar det om man HAR innegivare, annars blir det svår justerat.
 
Men en inomhusgivare känner väl bara av temperaturen i ett rum? Jag bor iof i ett gammalt hus, så jag har lite ojämnt fördelat med radiatorer. I vissa rum stryper alltså termostaterna ned genomströmningen, och i andra öppnar de helt. Beroende på effektbehovet.

Men med ett nyare hus och kanske öppen planlösning kanske det inte är ngt problem.
 
Har termostater på alla element och tempen styrs av utegivare. Trimmade in kurvan med alla termostater öppna, och sedan har jag vridit ner termostaterna till ca 21-22 grader.
Drar man igång en rejäl brasa så stryper radiatorerna först i vardagsrummet och sedan i de andra rummen allteftersom värmen sprider sig. Saknar innegivare. Funkar hyggligt tycker jag.
 
Larsa skrev:
Men en inomhusgivare känner väl bara av temperaturen i ett rum? Jag bor iof i ett gammalt hus, så jag har lite ojämnt fördelat med radiatorer. I vissa rum stryper alltså termostaterna ned genomströmningen, och i andra öppnar de helt. Beroende på effektbehovet.

Men med ett nyare hus och kanske öppen planlösning kanske det inte är ngt problem.
Har med ett gammat hus, från -39 och har satt innegivaren på det svalaste stället på bottenvåningen och fritt ifrån drag och sedan strypt de radiatorer som lämnar lite för mycket. Har en jämn temperatur mellan 20,5-21°c ändå att vi inte har helt öppna ytor, likt ett nybygge. Viktigt att man har väl balanserade radiatorer om detta ska funka, och i grunden en värmekurva som funkar.
 
MB77 skrev:
Har med ett gammat hus, från -39 och har satt innegivaren på det svalaste stället på bottenvåningen och fritt ifrån drag och sedan strypt de radiatorer som lämnar lite för mycket. Har en jämn temperatur mellan 20,5-21°c ändå att vi inte har helt öppna ytor, likt ett nybygge. Viktigt att man har väl balanserade radiatorer om detta ska funka, och i grunden en värmekurva som funkar.
Just det, tänkte fel. Det är klart att du stryper till rätt temp....:x

Men jag eldar en hel del och värmen hamnar mest i två rum, och då behöver jag ju termostat :wow:
 
Med innegivaren mitt i huset kan det ta ett par timmar innan den fattar att solen gassar in på södersidan. I det läget är det (teoretiskt sett) bra med termostater som är ställda strax över den önskade innetemperaturen.

I praktiken är det dock svårt att ställa termostaterna så exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.