Hallå!

Har haft en livlig diskussion om att det är för dyrt att bygga i sten. Eller har jag fel. Jag har blivit övertalad att det är sten man skall bygga i.
Det jag undrar nu är: vad skall man använda för sten vid ett nybygge på 165m2. Det jag tänker på är hur bra den lagrar värme till förhållandet till priset.

Är det någon kunnig inom detta område som kan hjälpa mig???????? :-[
 
Vilken stensort?
 
Hej!

Vet inte riktigt men en vän till mig bygger ett hus med någon form av leka med isolering färdigt i stenen.
Isoleringen är cellplast.

Är lite intresserad av det. Har iaf bestämmt mig för att det skall vara sten som är isolerade.
 
Skulle ta mig en titt på Lindén Villan som verkar vara det enda företag, vad jag kan se, som bygger helt i sten och inte i lättbetong eller med puts vilka har sina uppenbara kvalitétsbrister.

Står i begrepp att själv bygga hus och är ganska inne på dem efter att ha talat med bekanta som haft mycket goda erfarenheter av sitt husbygge.. dock får la tiden utvisa hur det blir.. men hittills är jag imponerad!

Lycka till!
 
humleodumle skrev:
Skulle ta mig en titt på Lindén Villan som verkar vara det enda företag, vad jag kan se, som bygger helt i sten och inte i lättbetong eller med puts vilka har sina uppenbara kvalitétsbrister.
Kan du inte utveckla ovanstående, dvs. kvalitetsbristerna?

Det ser ut som Lindénvillan använder element av nåt slag. Själv är jag ingen fan av de fogar som uppstår när man använder element, och man ser också på husen på deras hemsida att det används olika designlösningar för att komma från tydliga fogar.

Janne
 
Jag ska till att bygga i sten, Leca 40cm bred tillverkas av Nyströms cement i Uppland. Man har byggt ett 140 tal lägenheter i Rimbo med bra resultat vad gäller energiåtgång. Det är ju en ganska tung sten så man använder en typ av lyftanordning för att inte ta slut efter bara några stenar. Man murar med en släde som det heter, man fyller släden med bruk som man sedan drar på väggen så får man två fina strängar med bruk lagom anpassade för att lägga nästa sten. Kapningen av stenen sker med en stor klinga för att få raka snitt.
Man får ett hus med ett oslagbart inomhusklimat. Tiden för murningen är ca 200 timmar om huset är 165m. Putsen utv ca 100 timmar. Arb kostn ca 120000 inkl moms.
 
Inom några veckor flyttar vi in i vårt nya vackra stenhus, 2,5 mil från Visby. Byggt i lättbetong 365 mm i y-väggar ocg 150 mm i i-väggar. Putsen är nätad på in och utsida. Alla väggar är alltså putsade, även innerväggarna som också är vitkalkade. Värmehållningen är verkligen inget problem med och gå inte på snacket om kalla stenhus! Gamla hus från 1200-talet som står oeldade lagrar så klart kyla under vintern men du skall väl bo året-runt i ditt hus?! Alltså är det varmt året runt och väggarna lagrar därmed värmen. Vi har bergvärme och vattenburen golvvärme under massiva furugolv. Avslutningsvis -stenhus har karaktär!
 
Vi har byggt med betongblock.

Färdiga väggdelar som kommer redan "putsade". Vi ska bara måla med silikatfärg. Man kan välja vilket utseende man vill ha på putsen.
Blocken kommer redan isolerat med 200mm cellplastisolering och läkt.
U-värde 0,18.
vi har bergvärme och vattenburengolvvärme i hela huset.
Fantasktiskt inomhusklimat.
Det tog 1.5 dag att montera huset. På vår hemsida har vi lagt ut med bilder dag per dag, hur man monterar väggarna. Grundentreprenören tog 25000kr för att montera väggarna och alla dekorhörn.

De som gjorde väggarna är Östra Grevie Betonggjuteri från Skåne. Företaget är dotterbolag till Finja betong.

Det finns en enda sak som jag skulle göra annorlunda idag och det är golvvärme. Jag skulle inte lägga den i plattan.
Reaktionstiden är för långsam.
Jag skulle lägga den idag PÅ plattan efter att alla innerväggar är på plats.
 
Och hur står sig H+H Celcon eller Ytong mot leca-block? De förstnämnda är ju som bekant lättbetong. Leca är någon slags keramikkross, eller?
 
Måste man isolera när man använder Leca eller behövs det inte?
 
Sweli! Du skrev "Det finns en enda sak som jag skulle göra annorlunda idag och det är golvvärme. Jag skulle inte lägga den  i plattan. Reaktionstiden är för långsam.
Jag skulle lägga den idag PÅ plattan efter att alla innerväggar är på plats."
Menar du som Villa Varm gör?
 
Syftet med att lägga värmeslingorna i plattan (dvs ca 80mm djupt) är att värmen skall få en spridningsvinkel som på ytskiktet ger en jämn värme. Med för grunt lagda slingor så finns risken att man tydligt känner tempraturskillnader (varmt/kallt) mellan slingorna. Vi har inte haft några problem med detta. Kanske Swelis entreprenör har lagt slingorna för djupt eller kanske rent av systemet är underdimensionerat. Jag rekommenderar alla att få sitt system projekterat och specificerat på ritningar, ex Wirsbo.
 
Nu är det väl ändå så att alla får sina system specificerade, konstigt vore annars. Vad gäller Wirsbo så verkar de ha tagit hårt grepp om marknaden här hemma, vilket inte minst återspeglas i priset. Det är lite av följa John-mentalitet. Det finns faktiskt andra golvvärmesystem som rekommenderas varmt av VVS-are. Själv vill jag slå ett slag för Roth (se Golvärmesystem -> Förläggning) som har golvvärme för alla typer av bjälklag.

Väljer man att lägga slingorna plattan så som det visas här kommer värmen att fördelas jämnt mha aluminiumplåt som slingorna ligger inbäddade i. Jag har sett det hemma hos vänner och kan bekräfta att det fungerar ypperligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.