Hejsan,


Har senare tiden läst en del trådar om "husstyrning" , men blir lite fundersam då ja inte hittat något självklart för att styra båda ljus/panna/musik .

Finns det något system som klarar av allt detta i ett program,

Samt finns det något som klarar av att reglera min schunt på akk tanken, så ja kan byta ut runstermostaten mot någon tempgivare som komuniserar med schunten,

Till musiken vet ja inte riktigt hur det fungerar? Kan ja få något "hemmasystem" att streema spotify/webradio till fjärrhögtalare och genom "hemmasystemet" välja vilka högtalare ja vill ha det spelat samt volym.

Till ljuset vill jag egentligen bara ha det basic så som timer,dimmer och av/på


Här är lite av mina funderingar, hoppas någon kan hjälpa mig på traven och finna ett system som passar mina behov :)

Med vänlig hälsning,
 
Kan ju tillägga att jag använder mig utav iPad och iphone, men det ultimata vore ju om det är sycbart med Windows pc och android telefoner
 
Styrning av panna är inte min sak, så det får någon annan ta. Däremot, när det gäller all media är det mycket frågan om vad du har för saker idag och vilken budget du har tänkt dig. Många har missat att det finns DLNA-funktioner som löser det mesta inbyggt i mobilerna idag. Jag kan t.ex. ta min mobil, tala om för en smart-tv att den ska spela upp en viss film eller webbradio som länkas via biblioteket på DLNA-servern. Mobilen används då enbart för att peka ihop de två enheterna. (Det finns oftast bland samma funktioner som du använder för att trådlöst visa filmsnuttar, bilder eller spela upp musik från din mobil direkt i din TV)
 
DLNA tekniken funkar som iphone streem - Apple tv?

Försöker hitta något system som täcker alla mina behov "i ett". Värme/lampor/musik

Har inga erfarenheter alls utav sånna här system så ursäkta min okunskap .
 
Du får knåpa ihop något på en mini dator, tex raspberry pi med tellstick (för brytare) och 1wire för pannan. Shunten är kanske svårare att styra men det går säkert på ngt sätt..
 
Finns det några färdiga raspberry eller får msn löda dessa själv ?

1wire teknik, vad menas med det berätta gärna lite mer ingående ,
 
Förstår ja det rätt ,

Med tellstick appen kan ja streema ljudet till tellsticken som ar kopplad till en raspberry pi som är kopplas till en förstärkare ?
 
Tellstick är ett usb interface för att kunna styra t.ex nexas trådlösa brytare och dimrar.

1 wire är ett simpelt nätverk med sensorer t.ex temperatur och luftfuktighet som också går att koppla till datorn (via usb interface).

Raspberry Pi är en minidator linuxbaserad på 700mhz och 512mb ram. Vill du ha ett mediecenter också bör du nog köra en vanlig dator som server.

Kolla på programvaran switch king till tellsticken och 1 wire
http://www.switchking.se/
 
Nu har ja läst några timmar flitigt om raspberry,
Möjligheterna är ju stora med denna!


Har du själv något liknade system som du ja ske kan berätta lite mer om?

Hittade en film på youtube där en kille fixat till styrning till servomotorer lampor mm mm,

Men han styrde allt genom kommandon , och jag vill ju ha något grafiskt till min iphone så ja kan styra det vart jag än befinner mig,
 
Jag har nog kommit bara snäppet längre än dig. Googlar efter alternativ. Har lite nexa brytare som jag styr med fjärrkontroll, skymningsrelä och så. Inget datoriserat.

Z wave kan kanske oxå vara ett alternativ. Till det verkar finnas digitala radiatorventiler som går styra trådlöst.
 
Många tycks köra med 1 wire för övervakning av diverse temperaturer på pannan och tankar. Till och med rökgastempen tycks gå mäta och logga...
 
Du kan gärna länka det du läser om du hittar något vettigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.