anaitis: femtedelspunkter säger du... Har jag fattat rätt om man ska sätta konsolerna en femtedel av längden från kanten då? Alltså till exempel 20cm in från ytterkanten om hyllan är 100cm. Eller 40cm i mitt exempel där hyllan är 2m.

Hur ska man tänka för att komma fram till det? Du får gärna förklara lite mer :)
 
för jämn last längs hela hyllplanet blir det bäst om sätter konsollerna som Ts alternativ 2. alltså 50 cm in på en 2meters hylla.
För ojämn last gör man lika men skruvar även fast konsollerna i hyllplanet!
Om hyllplanet böjer sig så har man lastat för tungt!
 
daugaard: Du säger alltså att anaitis har fel? Jag tror du får backa upp det med lite faktiska beräkningar :)
 
anaitis skrev:
Med jämnt utbredd last blir det alltid femtedelspunkterna som ger den optimala placeringen.
Det går att räkna fram, men det skulle bli onödigt tekniskt tycker jag.
Ja vet man svaret är det ju onödigt att räkna fram det:)
Då ska avståndet mellan stöden vara tre femtedelar (60%) av hyllans längd om jag tolkar dig rätt. Det stämmer ju rätt bra med min beräkning ovan som gav 56%.
 
Redigerat:
Att säga att konsolerna bör vara 50cm in är samma sak som att säga att skivan i det läget kan delas på mitten och att hyllan ändå har samma hållfasthet. Och så är det givetvis inte :)
 
Med placering av stöden i femtedelspunktera blir stödmomenten lika stora som fältmomenten.
Att räkna ut detta är en övning man gör i många ingenjörsutbildningar.
 
Injonil: Teoretiskt fungerar det så. Har man exakt samma last på båda sidor fungerar det i praktiken också, men man får vara försiktig så man inte petar till hyllan eller plockar bort något från ena sidan och därmed ändrar lasten. :)
Stämmer annars att momentet blir ungefär detsamma vid femtedelspunkten. Moment stöd Ms=q*a^2/2, Moment fält Mm=q*(L^2-4*a^2)/8 för den som vill prova. a är längden mellan brädans kant och stöd, L är längden mellan stöd, q är den utbredda lasten.
 
tlundberg skrev:
daugaard: Du säger alltså att anaitis har fel? Jag tror du får backa upp det med lite faktiska beräkningar :)
Kan vell iaf svara med en fråga :)
I er beräkning ställer ni en 10kg vikt 50 cm till vänster.
Sedan samma vikt mitt mellan konsollerna.
Borde ni inte räkna med 20 kg vikt mellan konsollerna isf?
 
Nja, det beror väl på vad man vill räkna ut. Tiokilosbokstapeln väger tio kilo oavsett om den står längst ut till vänster eller om den står mitt mellan konsolerna ;) Så om man ska räkna ut hur man ska placera konsolerna för att hyllan ska böjas så lite oavsätt var man ställer bokstapeln så ska man inte räkna med 20kg på mitten.
 
anaitis skrev:
Med placering av stöden i femtedelspunktera blir stödmomenten lika stora som fältmomenten.
Att räkna ut detta är en övning man gör i många ingenjörsutbildningar.
Glömde skriva att det gäller med jämnt fördelad last. Fick för mig att det var detta lastfall som var intressant.
Motsvarar om man har ungefär likadana böcker på hyllan överallt.
Med punktlaster blir det ett helt annat lastfall.
 
Båda fallen är intressanta :) Men en jämnt fördelad last är väl det mest generella. Ofta fyller man ju sina hyllor. Kanske inte helt exakt jämnt fördelat viktmässigt, men tillräckligt jämnt för att det ska duga att räkna på det jämnt fördelade fallet :)
 
Så bör man inte räkna med 20kg i mitten för jämnt fördelad last?
 
Det är nog tyvärr svårare än så. Någon nämnde formlerna Moment_stöd=q*a^2/2, Moment_fält=q*(L^2-4*a^2)/8. a är längden mellan brädans kant och stöd, L är längden mellan stöd, q är den utbredda lasten.
 
tlundberg skrev:
Det är nog tyvärr svårare än så. Någon nämnde formlerna Moment_stöd=q*a^2/2, Moment_fält=q*(L^2-4*a^2)/8. a är längden mellan brädans kant och stöd, L är längden mellan stöd, q är den utbredda lasten.
Och om man i dessa formler sätter in femtedelspunkterna så blir de båda momenten lika stora!
 
Ursäkta en som inte riktigt hänger med i alla beräkningar men vad har du tänkt att förvara på hyllan? Om det nu känns som att det finns risk att konsolerna eller skivan kommer deformeras, är det då inte käckt att helt enkelt välja en annan grövre dimension på prylarna, alternativt hitta ett mindre känsligt ställe att förvara ditt 200-liters akvarium eller din motorcykel på? ;)

Sen kan jag förvisso ha förståelse för människans nyfikenhet och vetgirighet så för all del, carry on. (y)
 
  • Gilla
Majlu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.