I sådana fall så har min panna hittils inte övertänt, får hoppas att jag slipper den erfarenheten:) antar att man får vänta några år innan det går att avgöra om det var ett bra eller dåligt köp, beroende på hur länge pannan håller och hur elektronik och keramik klarar tidens tand.
 
Redigerat:
Även om slitdelar behöver bytas och nån elkomponent ger upp efter 5-6år så kan det ju vara ett bra köp. Dave är ju bra att ha att göra med och har ju ALLT på lager till pannorna till vettiga priser. Jag tycker dom verkar klart prisvärda.
 
Är ju också lite keramiska delar i Maga och förbränningskammaren är relativt lätt att kopiera. Botten av vedmagasinet är rundformat av en plåt så det är bara lite bruk runt sekundärmunstycket. Borde bli fort varm och komma upp i hyffsad verkningsgrad snabbt!

Sett til priset så tycker jag Maga är i toppskiktet. Rejält svetsade och andas kvalitet. Hellre en Maga än tex en Calmarpanna. Tror ni gjort ett bra val och återförsäljaren, Dave i Sundsvall är en trevlig prick som jag bara hört positivt om.
 
Ja, Jag tror också att pannan är prisvärd. den har hittils gjort det den ska utan konstigheter. När jag har kört in anläggningen riktigt har jag en jämförelse på g här på forumet mot en 50kw inova så då kan man ju få lite kött på benen hur verkningsgraden står sig mot en dyrpanna., men jämfört med min gammla tmv-alpha1 kombipanna går det ungefär 1/3 av veden och ett inlägg i maga pannan motsvarar drygt 3 säckar pellets i alpha 1an med en bio viking brännare, så det säger om inte annat en del om verkningsgraden i en gammal tre-kombi panna.
 
Har ni pannorna med de nya luckorna?

3118254840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter bra att ni verkar nöjda med era pannor. Att den funkar så pass bra utan att det behöver justeras luftspjäll.
Jag har fn en 1500 liters ack och tror nog inte att jag kommer att installera mera. Behöver egentligen utrymmet som är kvar till annat. MA 25 har vad jag läst ett vedutrymme på 125 liter och det borde väl räcka gott till min ack. Skulle jag nu få tag i en likadan ack till borde väl pannan med så pass stort vedutrymme funka även till 3000 liter. Läste i en annan tråd här på forumet om någon som hade en Vedex 3300 till 3 kubik och var nöjd med det. Vedexen har väl bara runt 90 liter vedmagasin om jag minns rätt.
 
Hej
Jag har 3x750 ack och ma40. Värmer nu från 40-30-30 till 80-80-80 på ett ilägg och det tycker jag är perfekt, 3000 liter till vedexen...då lär man ju få springa till pannrummet några vändor när det fryser till ute kan ja tänka mig.
 
Sedan ska ni lägga tid på att justera in era radiatorkretsar för att utnyttja era anläggningar till max. Grejen med att utnyttja acktanken max är att kunna justera ner returtempen från radiatorerna så lågt man bara kan med bibehållen värmekomfort inne i huset. (strypventil på returledningen, cirkpumpen på låg fart, justera varje radiator för sig etc.) Ytterligare ett plus är om man kan ladda acktanken upp till 100 grader. Har man ett öppet expansionskärl uppe på vinden eller ett tryckexpansion så kokar vattnet en bra bit över 100 grader, så ladda till 100 är ingen fara.

Ett exempel: En välskiktad acktank med returtempen från radiatorerna på 25 grader som laddas till 100 grader rätt igenom, jämnfört en tank med returtempen 35 grader som laddas till 85 grader är en kapacitetsskillnad om ca 50 % på den energi man kan använda. Så en maximalt utnyttjad acktank på 1500 L är inget sämre än en "dåligt" utnyttjad acktank på 2250 L..

Detta kräver dock att varmvattenberedningen och rördragningen mellan panna och acktankar är rätt utförd så att optimal skiktning uppnås. Även att acktanken är rejält isolerad. Då har man hett toppvatten i acktanken ända till slutet av urladdningen.

Visst kommer varmvattenberedningen ändå strula till skiktningen lite och värmeförlusterna från acktanken kan man inte isloera bort helt, men vill ändå visa att ackvolymen i liter inte är allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Papsen och 1 till
  • Laddar…
Lite OT.

Hur ska man tänka för att strypa sina element lagom mycket?

Ska man skruva in helt och sen bara öppna ett halv varv?

Kom att tänka på Danfoss FJV vad hade hänt om man satten en sådan på returen innan shunten? Ventilen stryper vid ökad temperatur. Den är inställningsbar mellan 20-60 grader om jag inte minns fel.
 
Redigerat:
micke_t skrev:
Låter bra att ni verkar nöjda med era pannor. Att den funkar så pass bra utan att det behöver justeras luftspjäll.
Jag har fn en 1500 liters ack och tror nog inte att jag kommer att installera mera. Behöver egentligen utrymmet som är kvar till annat. MA 25 har vad jag läst ett vedutrymme på 125 liter och det borde väl räcka gott till min ack. Skulle jag nu få tag i en likadan ack till borde väl pannan med så pass stort vedutrymme funka även till 3000 liter. Läste i en annan tråd här på forumet om någon som hade en Vedex 3300 till 3 kubik och var nöjd med det. Vedexen har väl bara runt 90 liter vedmagasin om jag minns rätt.
25an fungerar nog till 1500 liter men till 3000 liter skulle jag absolut tycka att den är för liten. ma 31 tycker jag verkar vara en onödig pannstorlek då den har samma vedvolym som 40 an. att sedan som åskar skrev kunna ladda till 100 grader vore inte dumt, men där har maga pannan helt klart en svaghet 90 grader är max temp som går att ställa in och vid 95 grader slår pannan i från och larmar. har inte provat men jag tror att larmgränsen går att öka till över 95 grader men pannan kommer i vart fall att gå över till underhålls eldning och inte släppa i väg panntempen till mycket över 90 grader. så jag tycker i vart fall att du ska överväga att gå upp till en 40kw panna så har du möjlighet att utöka tankvolymen och fortfarande vara nöjd.
 
Minns inte maxtemp på skylten på magan, men medger den säg 105grC så är det väl bara att byta thermostat och löda in lämpligt motstånd på tempgivaren. Eller varför inte lägga fram önskemålet hos importören så kan dom ju snabbt ta fram en "hotfix".
 
Åskar skrev:
Har ni pannorna med de nya luckorna?

[bild]
Har det äldre utförandet med vred då jag köpte pannan tidigt i våras, men det där ser ju tjusigt ut:)
 
Som Jensaro säger så får man oftas pillra lite på temostaten. Huvudsaken man vet vad man gör och att man kan sin anläggning och inte riskerar säkerheten. Jag har också ett separat ångblåsningsrör från panntoppen och acktoppen som mynnar ut ovan tak. Har kört upp till 105 grader utan problem. Varmare än så blir det kavitation i laddpumpen så jag nöjer mig med runt 100 grader. Hur man justerar in radiatorerna tar lite tid och man får testa under hela årstiden för att finna lämpligt flöde, framledningstemp etc. Prova sig fram helt enkelt. Som Johannes skriver att sätta en returtempbegränsare på returledningen kan vara ett bra sätt då systemet påverkas av hur kallt det är ute och hur mycket värme som behövs på radiatorerna.
 
  • Fullkrämat!.jpg
Jag skummade igenom manualen och där står förljande under "Service parametrar inställningar: ":
Temperatur Larm: Temperatur som aktiverar larmen. (Inställningsområde 90 - 110 ºC) Är inte det där ni ska ändra om ni vill ha upptemperaturen på era Maga. Men om man har en SYR slår den till vid 95 grader så det är väll inte lönt att ha högre om SYR ventil är installerad.
 
Jo, men det är bara larmtempen som slår av fläkten helt och aktiverar larmljudet. det går inte att höja börvärdet för panntempen högre än 90 utan då styr regulatorn ner fläkten för att inte överskrida detta och går över till underhålls fyr dvs. fläkten går en kort stund med några minuters mellanrum för att elden inte ska slockna. går sedan panntempen ner under 90 grader återgår den till normal drift, så i teorin skulle man kunna elda upp tanken till 90 grader, sedan fylla på mer ved och sedan skulle pannan hålla tanken på 90 grader så länge det fins ved kvar, det är ju en bra funktion om man råkat lägga i lite för mycket, men del blir säkert en del tjära om man kör så hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.