Jo, snart är det dags att starta :D men temperaturen är fortfarande ganska varierande, till helgen visar dom varmare igen +4-5 under hela dygnet. Även det är riktigt kallt så går den ju mest på fyrläge, gissar på 25-30% drift och resten 65-70 % fyrhållning avtiden. Är det runt noll som just nu, så blir det mycket tid på fyrhållning. Strypning behöver väl inte innebära större risk för pyreldning eller?

Ska testa o strypa som du beskriver tidigare, även ställa ner fläteno även tiderna på skruven bör ju matchas, mer strypning borde kanske innebära mindre flismatning per minut. Toltalt har jag alltså 2 spjäll, en fläktreglering, en tidinställning för skruvmatning (idag 5sek) och tidsinställning för tidsintervall (idag 26sek) mellan skruvtiderna. Det blir 5 parametrar för driftläget som ska matchas ihop :rolleyes:

Skulle vara intressant att se ett filmklipp på hur lågan bör vara, hur du nåt tips?
 
är det på det viset så går den för hårt. min erfarenhet är att fyrhållningen skall minimeras. precis som du säger har du 5 parametrar att jobba med, men för att göra det lite enklare för sig själv så får man fokusera på en i taget.

du bör utan vidare kunna halvera effekten vid driftläge. idag har du ca 16% matning, så till att börja med kan denna sänkas till 8%. mitt förslag är 3s drift och 33s paus, vilket ger 8,33% drift.

det du gör se är att helt stänga sekundärspjället (övre) och halvstänga primären (nedre). kommer inte ihåg hur du ställt fläkten men har för mig att det var "1-10", och då skulle jag prova på "2". låt sedan ugnen gå på denna inställning tills den kommit upp i driftstemp. du kan med jämna mellanrum 5-10min kolla lågan, bädden och röken ur skorstenen. ser du att bädden växer på höjden får den för lite primärluftluft då kan du öka lite på fläkten. ser du att bädden minskar och du ser stora delar av rostret skall fläkten minskas. kom ihåg att låta det gå ca 10min mellan varje ändring.

när bädden är stabil, dvs förhållanden mellan primärluft och matning kan du titta mer i detalj på lågan och röken. är lågan svart i topparna kan du öppna lite på sekundärspjället, dessa ändringar ser man direkt.

lycka till!
 
Flisugnen står fortfarande o vilar sig i väntar på kyla, blir tydligen ännu en varm vecka i södra dalarna :cool:

Har funderat lite mer på acktankar, kollat på beg på blocket, helst ihop med laddomat 4030, hur är det med livslängden på acktankar o laddomatpumpar? Är väl mest nackdelar med 2 st - en stor på typ 1000liter kanske är bäst om man hittar som pssar takhöjden på 178,5cm? Jag funderar på vattenmängd på 1000-1500 liter.....
 
1000-1500 låter kanon, livslängden på tankar är väl närmast obegränsad. Laddomaterna består ju av termostat, backventil och två pumpar, livslängden kan nog variera men reservdelarna är inte särskilt dyra.
 
Visst är det inga fördelar med mer än en tank? Har sett liggande tankar, har dessa någon funktionsmässig nackdel?
 
Inga fördelar med flera tankar. Liggande tankar kan få sämre skiktning, men det beror på hur "liggande" de är, dvs hur låga dom är.
 
Länge sedan jag skrev i tråden, har ju lovat feedback :)

Har hittat en inställning för driftläge efter en del testande som jag tycker är OK, målet har varit att hitta en inställning som sänker effekten och där det fortfarande är god förbränning.
Nuvarande inställning: 4sek matning & 40sek paus, övre spjäll 40% öppet, nedre spjäll 70% öppet, fläkten på 2,5 av 10. Provade först länge med 3sek matning men det gick dåligt, det behövs nämligen några sek för att flisen ska få fäste på skruven pga av skakningar i skruven.
En nackdel jag sett med att sänka effekten är att det blir betydligt mer aska/sot på rostret som jag får peta ner dagligen med en skrapa, förut när jag körde på betydligt högre effekt brändes detta bort mer eller blåstes in i pannan, kanske inte har så stor praktiskt betydelse sålänge inte rosterhålen täpps till (?)

Rökgastempen står ca 130-140 i drigtläge och ca 70 i fyrläge, är det OK?
 
hej, dina värden låter helt ok. prova avvakta med rensningen av rostret och se vad som händer men du får nog räkna med lite pet nån gång i veckan. vet en herre som lyckas elda sin ugn med en vecka mellan tillsynsintervallen men han har riktigt bra flis och kör runt 50kW kontinuerligt.
 
Har varit en del strömavbrott senste tiden, vilket stället till det, förugnen slocknar ju efter drygt en halvtimme. Vet du om någon löst det med ett elverk som startar efter en viss tid via reläer?
Har funderat lite på elverk själv, ett dieseldrivet 3-fas med elstart. Min hydralpumpmotor är på 4kw+ de två skruvmotorerna på 0,55kw per styck, totalt drygt 5,1kw. Andra ideer ?
 
Ingen som har erfarenheter av strömavbrott i kombination med förugn?
 
Fick en ny ide här i veckan:)
Om man skulle sänka temperaturen på pannan (termostaten) från 70-80 till 60-70 grader eller något lägre ändå kanske, under höst o vår . Då skulle jag kunna ha shunten öppen mer och inte behöva svettas inomhus. Har det några negativa effekter på pannan/förbränningen att sänka panntemperaturen 10-15 grader?

Idag pendlar alltså panntemperatuen mellan 70-80grader via termostat, som har en hysteres på ca 10 grader (ej ställbart)
 
Har ingen betydelse så länge man inte får kondens i pannan. En del pannor har krav på regurtempen, ex min 60grC.
 
Returtempen..
 
Vad bra :) då jag ska testa att sänka panntermostaten 10-15 grader framåt våren, jag tror det är bättre alternativ än att strypa shunten och elementen. Någon kunnig har sagt åt mig att shunten ska stå delvis öppen och inte sänkas för lågt, rätt eller fel? (jag har igen shuntautomatik)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.