Hej! Jag tänkte titta in på byggahus och kolla så att jag är på rätt spår.

Vi har ett rum på ovanvåningen som ska byggas om till kontor. Huset är timmer, byggt 1896. Jag har precis slagit ner en vägg till en gammal kattvind och brutit upp de gamla golvplankorna. Nu ska jag försöka rikta upp golvet, som har en höjdskillnad på ca 7-8 cm i ett rum på ca 4x4 meter... Tekniken jag tänkt använda är att sätta nya reglar på sidan av de gamla fina mycket rejäla golvbjälkarna. Mellanrummet mellan dessa är dock för långt, jag har inget exakt tal, men jag har för mig att 120cm inte var ovanligt på sådana här gamla byggnader. Jag har fått höra att det här blir overkill:

vUQ6o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild-URL: http://i.imgur.com/vUQ6o.jpg

..utan att jag istället borde göra något sådant här:

w8LLk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild-URL: http://i.imgur.com/w8LLk.jpg

Men jag vet inte.. min magkänsla säger mig att det här inte blir särskilt stabilt.. Oavsett: Beakta att golvspånet kanske ska ligga åt andra hållet i detta fall, och att det kanske inte blir FULLT så långa spann som det ser ut som på bilden, men inte långt ifrån.

Vad är bäst? Hängslen och livrem och kortlingar till vansinne, eller en enda lång eventuellt svajig 45*170-regel mellan två kortlingar? Något mellanting?

Här är själva krigs-zonen:
T2yni.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild-URL: http://i.imgur.com/T2yni.jpg
 
jag hade gjort som på andra bilden, fast med en eller två kortlingar också i varje fack, spånet kommer stabilisera reglarna så nåt svaj har jag svårt att tänka mig det blir.
 
jag har gjort något liknade när vi renoverade vårt hus. Det vi gjorde var att kortla och sedan klöv vi reglar i lämlig tjocklek och skruvade ovanpå de befintliga bjälkarna. Blir billigare och är enklare om man hyr en rotationslaser
 
jag skulle nog också göra som på andra bilden, ev. lägga 2 st och komma ner i 300mm/cc
regeln kommer nog att kännas lite vinglig i sidled men upp/ner är det nog ingen större fara

någon här borde ju veta vad max spännvidd på en 45*170 är
 
Behövs verkligen en ny regel på var sida om befintlig golvbjälke? Tycker det borde räcka med en på ena sidan. (Och då jacka ur kortlingen så att den möter både gamla golvbjälken och nya regeln.)
 
Redigerat:
Det bästa sättet att rikta är att sadla på dom gamla på sidorna,Avståndet på golvbjälkar i äldre hus brukar vara 91 cm Går det att lägga en 45 x 220 mellan befintliga o en rejäl kortling i varje ända spå blir det starkt, Soppa inte sönder dom nya med en massa kortlingar det bara försvagar,golvspån håller ju stadga i sidled, så hade jag gjort, men det finns säkert bättre förslag
 
Gjorde liknande manöver i ett rum 6*4 meter, största höjdskillnad 11 cm. Jag la liggande 45*95 vinkelrät mot golvbjälkarna, pallade upp vid varje bjälke till rätt höjd. Spånskivorna la jag i samma led som golvbjälkarna, limmades och skruvades.
Har inte märkt någon svikt trots punktbelastning av 100+kg :cool:
 
Där det var 95mm eller mer höjdskillnad måste det väl ha blivit stadigare att ha din 45x95 på högkant?
 
tlundberg skrev:
Där det var 95mm eller mer höjdskillnad måste det väl ha blivit stadigare att ha din 45x95 på högkant?
Tror inte det skulle bli mycket stadigare än vad det är nu, när man limmar och skruvar golvspånet blir det en del i den bärande bjälklaget. På högkant skulle jag ha behövt jacka ur på resten, tycker det är lättare att palla under och få rätt höjd än att få rätt djup på urgröpningen plus att golvbjälkarna är inte helt plana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.