Måste bara fråga om det är möjligt att flytta/ta bort ett element som sitter under fönstret för att sätta dit diskbänk.. problemet är att det är kökets enda element och jag är rädd för att det blir ett kallras från fönstret.

Gjorde en lite snabb skiss som jag tänkt..
 
  • kk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jo men löser den problemet med kallras från fönstret? ser ju ut som om den bara lägger värmen nere i diskbänksockeln.
 
Totte_S
Ditt största problem om du tar bort elementet är inte kallraset från fönstret, utan hur du skall värma upp köket, eller fattar jag fel?
Fundera ut en lösning på uppvärmningen,, sedan kan du ta bort ditt element.
Kallras har du från alla fönster, mer eller mindre beroende på hur mycket fönstret isolerar. Besvär av kallras har man oftast om det inte finns någon värmekälla under fönstret, eller en möbel etc som ändrar luftströmmen. Antingen kan du ha elementet kvar och göra hål i bänkskivan som släpper ut värmen, oftast blir det en ineffektiv lösning, du får onödigt varmt under diskbänken.
Jag har ingen erfarenhet av kickspace, men tanken är inte dum.
Har du direktel eller vattenburen värme?
 
Vattenburen värme. Huset är från 30-talet och fönstrena likaså.. Men det stämmer som du säger det största problemet är nog inte fönstret utan hur jag skall värma köket.
 
Lägg in vattenburen värme i golvet.
Koppla ihop med bef. ledningar på nuvarande element och dra rör på hela köksgolvet.
 
om köket är ca 4*4m vad skulle kostanden på det ligga tror du?
Visst hade det varit skönt med golvvärme men jag vet inte om det är lika skönt för plånboken. Fast iofs det lär ju kosta en hel del att flytta elementet om man bestämmer sig för det..
 
christofffer skrev:
om köket är ca 4*4m vad skulle kostanden på det ligga tror du?
Visst hade det varit skönt med golvvärme men jag vet inte om det är lika skönt för plånboken. Fast iofs det lär ju kosta en hel del att flytta elementet om man bestämmer sig för det..
Behöver inte bli så dyrt.

Min rörläggare har i sin hall dragit rören från tidigare element till golvet med smala kopparrör och endast en strypventil vid tidigare elementkoppling.

Förbereder du vid installtion, för en mindre schuntgrupp(om det skulle behövas för cirkulationen i slingan) så är det inga dyra investeringar att lägga ett sånt här värmegolv.

Tog lite priser från denna sida. http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
40m pex-rör 14Kr x 40 = 560Kr
Golvvärmeplåt 1150+280 mm x 40pack 28.50x40 = 1140Kr (säljs inte i mindre!)
Diverse rörkopplingar 200Kr
Bivalent shuntventil 4-vägs 300Kr
Totalt ca. 2200Kr

shunt_1.jpg
Bivalent shuntventil

Sedan, om du måste ha en pump och termostat, så tillkommer:
+Tetragonia golvvärmeshunt micro Pris 1875:-
+Termostat 425:-
fordgvc.jpg
 
Vi tog bort elementet under fönstret för att kunna ha diskbänk där istället, blev jättebra och kul att kunna titta ut på gatan och ha lite utsikt när man står och diskar. Men vi satte in golvvärme istället, använde aldrig det elementet innan iaf.
 
Tack för alla tips och råd.
Får se hur vi löser det hela.. :)
 
Golvvärmen verkar bli billigare än en KickSpace :surprised:
 
Vi har precis byggt om vårt kök och tagit bort elementet under fönstret och istället satt diskbänken där. Vi hade totalt 3 element i köket tidigare men har nu bara 1 kvar vid matbordet.

Vi har installerat golvvärme i matlagningsdelen där vi har klinker men inte hunnit koppla på det ännu och faktiskt funderar vi över om vi verkligen hade behövt golvvärme.

Vårt enda element räcker för att värma upp hela köket på 28 kvm och det utan att ens klinkergolvet känns särskilt kallt. Vi är positivt överaskade!

Dock är det lite kallt vid själva fönstret så den basilika jag hade stod i kruka nära fönstret gillade inte när det blev 18 minusgrader i helgen.
 
Byggde om köket förra året enligt samma dilemma. Löste det så att jag reglade upp väggen med 45x95 runt fönstret (och la i isolering där, vad nu det var värt) med undantag på 60 cm på var sida för väggskåp. Resultatet blev att bänk- och högskåpen kom 10 cm längre ut i förh till väggskåpen, vilket gör att det känns betydligt mer spatiöst för huvudet när man rör sig vid bänken.

Elementet behöll jag med en genomsläpplig hylla av ribbor bakom diskbänken så att värmen fritt kan stiga upp. Funkar bra!

Tim
 
  • Gilla
Togla
  • Laddar…
någon som vet vad en kickspace kostar ungefär?
Vi måste ta bort vårt element under fönstret och funderar hur vi löser det värmemässigt. Torpargrund (ä-hus) så golvvärme skall inte in i köket!

Tacksam för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.