Hej.

Jag ska bygga fyra takfönster till mitt växthus. Frågan är hur jag sammanfogar delarna. PU-lim är min spontana tanke. Jag har inga dominoprylar, ej heller pelarborrmaskin eller kexmaskin.
 
Du kan göra fingerskarvar med en vanlig ryggsåg, ja med en vanlig fogsvans också om du är lite noggrann.
Du kan också använda pluggar även med en vanlig borrmaskin. PU-lim är ju bra.
Du kan också använda gamla hederliga hörnjärn http://www.nackabyggnadsvard.se/c/beslag/fonsterbeslag/hornjarn/ men det är ändå bra att fingerskarva också.

Kör du med tryckimpregnerat? Ska du måla?
 
Jag kör med tätvuxen kärnfuru från Gotland, som linoljas och linoljemålas.

Jag har sågat bitarna enligt bifogade bilder.
Kan förvisso montera ihop det och borra raktigenom och plugga... tillsammans med PU-lim.
om det skulle göra konstruktionen bättre.

Takfonster-detalj1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfonster-detalj2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plugga igenom men tälj gärna pluggarna så de blir kantiga, då håller de bättre.

/Kent
 
Usch vad jobbigt att blotta sin okunskap....
menar du att jag borra rakt igenom ute vid hörnen,och sedan knackar i lite ojämna träpluggar? Med eller utan lim? Vilket lim skulle du välja?
 
Jag skulle ju undvika att sätta en plugg rakt igenom så att det blir ändträ rakt uppåt, det ska ju bli ett takfönster. Borra från sidan som kommer vara inåt men inte hela vägen igenom. Eller sätt hörnjärn på insidan, enkelt traditionellt och snyggt.
 
Jo, jag menade rätt igenom, i och med att de är lite kantiga så håller de på ett helt annat sätt.
Visserligen blir det ändträ men oljar man det så håller det.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.