Jag köpte en bostadsrätt i december 2011. Först nu så kom det fram att det inte finns byggnadslov på uterummet som dessutom håller på att rasa. Felaktiga dimissioner på virke, felaktig lutning på taket.
Säljaren hade byggd om köket själv där skåp och fläkt och det elektriska också oprofessionellt gjorda.
Är inte mäklare skyldig att undersöka om det finns byggnadslov?

Mäklare skrev i kontraktet att tvättmaskin och tumlare ä nya. Eftersom tumlare inte fungerar så ställde jag frågan till mäklaren hur gammal är enligt henne NY MASKIN och fick svar att dem kan vara 5 år och mer.
Vad är det egentligen som gäller?? Snälla hjälp mig!!!
Ps.Jag fick besiktnings protokoll från föreningen .Allt var utan anmärkning.Ds
 
Redigerat:
kanske skulle skriva om det så att det blir läsligt ochså
 
Mäklaren är väl bara skyldig att undersöka vidare om det säljaren säger verkar fullständigt orimligt.
Att undersöka bygglov, ålder eller om maskinerna fungerar, elektriska installationer, tak etc, ligger på dig som köpare.
Ingenting av det du nämner ovan är ju sånt man lätt kan se vid visningen av lägenheten. Byggnadsloven kontrollerar man med kommunen innan.

Du verkar i mina ögon inte fullgjort din undersökningsplikt i detta fallet, bara att bita i det sura äpplet och lösa problemen själv.
 
O
Mäklaren är bara en person som förmedlar en bostad mellan köpare och säljare, en mäklare är anlitad av säljaren och litar på uppgifter säljaren ger honom/henne
Egentligen är mäklare bara ett annat ord för säljare....
Man har en långtgående undersökningsplikt. Bygglov är lätt att ta reda på om det finns...
 
Säljaren skrev ju att maskiner är nya. Hur länge kallar man maskiner för nya? Jag hade idag en besiktningsman här hos mig och han hade aldrig sett en fläkt vars rör går genom håll borrade i hyllor mot taket.....inte påkopplat till något.
 
Allt efter 5 år är inte nya maskiner.
 
ALEXANDREA8 skrev:
Säljaren skrev ju att maskiner är nya. Hur länge kallar man maskiner för nya? Jag hade idag en besiktningsman här hos mig och han hade aldrig sett en fläkt vars rör går genom håll borrade i hyllor mot taket.....inte påkopplat till något.
Tror inte det finns någon juridisk definition på just "nya maskiner", maskinerna var ju troligtvis nya.. iaf när säljaren köpte dem.

När det gäller fläkten så beror det säkerligen på att han har köpt en köksfläkt med inbyggd motor i, som sen inte får kopplas på husets centrala system. I många lägenhetshus så finns det en central fläkt som tar hand om alla kanaler från alla lägenheter. Om man kopplar in en köksfläkt med egen motor då, så kommer du istället trycka ut ditt köksos i de andras lägenheter.
I de fallen man har en sån lösning så får man endast ansluta köksfläktar med spjäll istället för såna med inbyggd motor. (Alternativt köra med kolfiltsfläktar som inte skickar ut något i rören alls)

Allt detta du beskriver är sånt som du enkelt hade kunnat kollat på plats i lägenheten, t.ex frågat när vitvarorna var inköpta (t.ex genom kopior på kvitton). Att fläkten inte är inkopplad korrekt syns ju direkt man öppnar skåpet.

Man har ett väldigt stort ansvar att undersöka objektet man köper, både när det gäller fastigheter som med bostadsrätter. Har man inte kompetens nog att bedöma statusen själv, så är man själv ansvarig att se till att ta in den kompetensen.

Det låter inte i mina öron som du har något att hämta hos varken säljare eller mäklare (mäklaren har man för övrigt extremt sällan något att hämta hos...)...
 
O
Tja hur länge nånting är nytt? det är upp till var och en.... Säljaren kanske tyckte att kylskåpet var nytt trotts att det kanske var 10år gammalt.... det finns ingen stans där det står att nytt är X antal år... Säljaren har kanske aldrig använt kylskåpet så då tycker han att det är helt nytt....
å andra sidan, att själv kolla när vitvaror är inköpta är väldigt enkelt!
Då får du själv bestämma om du tycker att det är nytt eller inte....
 
Enligt föreningens stadgar får man inte bygga om köket, bygga till uterummet, dra nya elektriska ledningar.Jag hade igår en besiktningsman som hade aldrig sett något liknande med fläkten. Det finns något som man kallar för dolda fel,Skulle du undersöka varje kontakt, flytta på tvättmaskin, tvätta först plagg för att se att maskinen fungerar, torka sedan för att upptäcka att torktumlare fylls med vatten och orsakar strömavbrot trots att det står i bilagan till överlåtelseavtalet att maskiner är nya mm mm Jag bor i villaliknande bostadsrätt alltså helt oberoende av andra.
 
När man pratar om "dolda fel" så är det ett begrepp som gäller köp av fastigheter, det styrs av jordabalken. En bostadsrätt är juridiskt sett inte en fastighet, utan räknas som lösöre, då styrs köpet av köplagen (googla "köplagen", den är ganska lättläst).

Även i köplagen finns det klausuler som påminner om jordabalkens regler om dolda fel. Det står något i stil med att köparen kan ha rätt till ersättning om varan inte stämmer överens med vad köparen har anledning att förvänta sig. Men också att köparen har inte rätt till ersättning för sådana avvikelser om de borde upptäckt när köparen nogrannt undersöker varan.

Det mesta av de fel som tas upp i tråden låter som fel som borde gått att upptäcka vid en noggrann undersökning. Att ex. undersöka samtliga vägguttag hör självklart dit.Likaså att köksfläkten inte har något utblås.
 
O
undersökningsplikten borde vara lika långtgående när det gäller br.

Tja... det låter som det mesta du har beskrivet går inom kategorin upptäckbart...
Man behöver kanske inte kolla varje vägguttag men hittar du något som inte stämmer överens så måste du kollla alla VU....
Det är jobbigt att köpa boende...
 
ALEXANDREA8 skrev:
Enligt föreningens stadgar får man inte bygga om köket, bygga till uterummet, dra nya elektriska ledningar.Jag hade igår en besiktningsman som hade aldrig sett något liknande med fläkten. Det finns något som man kallar för dolda fel,Skulle du undersöka varje kontakt, flytta på tvättmaskin, tvätta först plagg för att se att maskinen fungerar, torka sedan för att upptäcka att torktumlare fylls med vatten och orsakar strömavbrot trots att det står i bilagan till överlåtelseavtalet att maskiner är nya mm mm Jag bor i villaliknande bostadsrätt alltså helt oberoende av andra.
Stadgarna är definitivt något man ska läsa igenom innan man ger sig in och köper en bostadsrätt.
Man ska även kontrollera föreningens ekonomi så man känner sig bekväm och har koll på hur ekonomin ser ut. Jag skulle nog hävda att föreningens ekonomi är minst lika viktigt att ha koll på som det är med sin egna.

Tvättmaskin och torktumlare samt övriga vitvaror testar man första minuten man kommer in i lägenheten/fastigheten efter övertagandet, om säljaren har sagt att de fungerade, så ska de fungera när du kommer in i ditt bo. Det duger inte att komma en vecka senare och säga att maskinerna inte fungerar, de kan ju lika gärna gått sönder under veckan.

Att testa alla eluttag tar max 5min, bara gå runt med en lampa på en sladd och prova. Detta gör man också direkt när man kommer in i huset.

När det gäller fastighetsaffärer är ägaren skyldig att se till att elanläggningen håller god och säker kvalité, vad som gäller i bostadsrätter är jag inte säker på. Däremot får aldrig personer utan behörighet (eller som jobbar under behörighet) göra några fasta installationer (bortsett från att byta ett befintligt uttag eller befintlig strömställare).

Att köpa bostad är en komplicerad affär, som man bör läsa på ordentligt innan man ger sig in. För många är en bostadsaffär den största affären man gör här i livet, så det är konstigt att folk bara kastar sig rakt in utan att läsa på ordentligt innan.
 
  • Gilla
ALEXANDREA8
  • Laddar…
ikeo skrev:
kanske skulle skriva om det så att det blir läsligt ochså
Jag hjälper dig med stavning och meningsbyggnad:

Du kanske skulle skriva om det så att det blir läsligt också.

Åter till topic. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ALEXANDREA8
  • Laddar…
suck ALKO när jag skrev att det skulle vara bra om mailet var läsligt så var det skrivet så att man såg en massa html med medelandet insprängt. Att därifrån gå till att jag skriver slarvigt men helt klart läsligt är ett klart påhopp.
Dock måste jag säga att av någon anledning så är min Engelska grammatik och stavning bättre än den Svenska kan kansek ha något att göra med att jag lärde mig Engelska själv och att jag har gått i den underbara Svenska förnedringsskolan där man blev utskälld av lärarna om man gjorde nåt på egen hand
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Ok, sorry,
Tyckte det lät lite taskigt mot TS, men då förstår jag! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.