thomas.schulz skrev:
kan man koppla frånluft från badrum på samma frånluftssystem som övriga rum mm?
Frånluft ska du bara ha i kök, bad, toalett och tvättstuga.
 
Hör du av dig till nån tillverkare/försäljare så kan de ge dig råd angående dimensioneringen av vent-system och fläkt. Normalt att ha i ett enbostadshus är 125-rör beroende på vilken fläkt som skall användas. En vanlig villafläkt är väl att rekommendera och då är det 125 som gäller, du kopplar all frånluft på samma system och leder ut detta ovan tak.
 
Skulle nog säga att det behövs en 160 kanal för en normal villa.

Kök: min 10 l/s med möjlighet till forcering
Bad: min 15 l/s (om det inte finns fönster)
Tvättstuga: min 10 l/s
Wc: min 10 l/s
Ev. Klädkammare/förråd: kanske runt 5 l/s

Detta blir minst 50 l/s vilket innebär 4 m/s i en 125:a. Dessutom kanske man vill ha lite mer flöde än bara minflödena. Skulle jag dimensionera skulle jag ta en 160:a vilket blir runt 2,5 m/s istället.
 
*låter som en envis papegoja* Och glöm inte ljudfälla (ljuddämpare) på systemet.
Kostar några kronor men väl värt att slippa lyssna på fläkten i badrum etc. :)
 
Jag skulle också satsa på en smart styrning av fläkten (tex styrning efter utetemp). Jag har planer på en smartare styrning än så, men vi får se var det landar
 
Varför ingen värmeåtervinning??
Typ 50 l/s utan återvinning kostar ca 7-8 tusen kWh per år.
Har du berg/jordvärme kolla på en sk. frånluftsmodul som växlar luftens värme till värmepumpen.

Bara ett tips..
 
EgonS skrev:
Varför ingen värmeåtervinning??
Typ 50 l/s utan återvinning kostar ca 7-8 tusen kWh per år.
Har du berg/jordvärme kolla på en sk. frånluftsmodul som växlar luftens värme till värmepumpen.

Bara ett tips..
Ett "hett" tips som sparar många sköna kronor. Förvärmning av brine:n till värmepumpen är effektivt.
 
MG68 skrev:
Jag skulle också satsa på en smart styrning av fläkten (tex styrning efter utetemp). Jag har planer på en smartare styrning än så, men vi får se var det landar

Har du hittat någon sån styrning eller färdigt paket? Jag letar efter en fläkt som styrs av en yttertempmätare...
 
Japp, Systemair (fd Villavent) har sådana.
Vi kommer att ha TFER200 fläkt med en ETFV-MINI regulator.
Där går att ansluta utegivare eller styra fläkt med 0-10V insignal.
Jag har planer på att låta en BasicStamp (enchipsdator) styra fläkten med inparametrar: utetemp, innetemp(kanal) och RH (kanal).
 
Igentligen ser jag inget större nehov av en massa avancerad flödesstyrning.
Dom flesta anläggningar jag bygger/ser så kör man på grundflöde (alltså min-flöde eller lite mer enligt Boverket) sedan en eventuell forcering med typ 50-100% via någon knapp eller dylikt.
Denna funktion får man rätt lätt i dom flesta FVP t.ex.
Såg att nya Nibe Fighter 310P har en inbyggd funktion för frikyla (fläkten ökar själv om det är varmt i huset)

Men vill man pilla å leka så bara kör på :)
 
FrittDrag skrev:
Igentligen ser jag inget större nehov av en massa avancerad flödesstyrning.
Dom flesta anläggningar jag bygger/ser så kör man på grundflöde (alltså min-flöde eller lite mer enligt Boverket) sedan en eventuell forcering med typ 50-100% via någon knapp eller dylikt.
Denna funktion får man rätt lätt i dom flesta FVP t.ex.
Såg att nya Nibe Fighter 310P har en inbyggd funktion för frikyla (fläkten ökar själv om det är varmt i huset)

Men vill man pilla å leka så bara kör på :)
Ja, det är sant, detta blir överkurs!
Jag skulle dock vilja åstadkomma följande:

-Abs. min flöde vid kallt och torrt väder för att undvika drag och för torr luft inne.
-Ökad vent. vid ökad utetemp.
-Ökad vent. vid dusch/när man är många i huset (=ökad RH i kanal)
-"Sommarkvällsventilation" dvs när det är för varmt inne samtidigt som uteluften börjar svalna -> max. vent.
-Ev. också en koppling till larm som kanske helt stänger vent. när ingen är hemma (iallafall vintertid -> endast självdrag!)

Vi har självdrag idag + Paxfläkt i badrum.
Man ser en tydlig skillnad på vinter och sommar. På vintern frisnurrar fläkten ofta av sig själv = bra vent. På sommaren står fläkten oftast helt stilla och då inser man behovet av extra mekanisk vent.

 
Se bara upp med att stänga av fläkten helt.
Har man bra självdrag som du skrev är det ingen större fara. Med dåligt drag i kanalen är det stor risk för kondens i kanalsystemet.

Men alltid kul att leka med tekniska system, så pilla på.
 
Finns det fläktar som inte sabbar "grundsjälvdraget" när fläkten står still?

Jag är helt säker på att vårt självdragsystem fungerar mer än väl på vintern. Det är sommarn som e problemet. Då vill jag ha fläkten igång beroende på yttertemp (samt RH och "sommarkvällsventilation som mg68 tänkt på också...)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.