som rubriken lyder, vad ska man välja?

Har tittat lite på fläktwoods RDKR och REGO 200VE EC vad finns de mer för alternativ?
vad har ni?
 
Tråden hör nog hemma under "Ventilation".

Jag bytte min Minimaster ACC mot en Fläktwoods RDKR. Det finns andra fabrikat. Viktigt är att installationen utförs korrekt, så att man slipper kondensutfällning och liknande problem.
 
flyttad till ventilation istället.
 
Consensus skrev:
Tråden hör nog hemma under "Ventilation".

Jag bytte min Minimaster ACC mot en Fläktwoods RDKR. Det finns andra fabrikat. Viktigt är att installationen utförs korrekt, så att man slipper kondensutfällning och liknande problem.

är du nöjd me den? nån skillnad på elräkningen?
 
I mitt fall så var installationshöjden avgörande. RDKR är bara 600 mm hög, de flesta andra aggregat är 700 mm höga. Det hade inte fått plats hos oss.

RDKR är extremt energisnål. Den tuffar på 50W året runt. Eftervärme har aldrig behövts.

Dock så har den roterande växlare, med dess för- och nackdelar. Verkningsgraden är väldigt hög och så behöver den inte kondensavrinning. Men, alla roterande växlare recirkulerar fukt när temperaturen sjunker. I fallet RDKR sker detta runt -5C. Med fem personer i hushållet funkar det si och så. Det blir kondens på fönster. Med färre hemma så råder det bättre balans.

Läs mer --> http://www.akkonsult.com/files/aktuellt_2011_03.pdf
 
Consensus skrev:
I mitt fall så var installationshöjden avgörande. RDKR är bara 600 mm hög, de flesta andra aggregat är 700 mm höga. Det hade inte fått plats hos oss.

RDKR är extremt energisnål. Den tuffar på 50W året runt. Eftervärme har aldrig behövts.


Dock så har den roterande växlare, med dess för- och nackdelar. Verkningsgraden är väldigt hög och så behöver den inte kondensavrinning. Men, alla roterande växlare recirkulerar fukt när temperaturen sjunker. I fallet RDKR sker detta runt -5C. Med fem personer i hushållet funkar det si och så. Det blir kondens på fönster. Med färre hemma så råder det bättre balans.

Läs mer --> [länk]
okej. ja de me fukten låter ju inge trevligt. är de så me alla roterande växlare tro eller bara ett problem på just RDKR!? men 50w låter ju bra som fan? läste lite på min minimaster idag o bara fläktarna verkar va på 240W.
 
Alla roterande växlare recirkulerar fukt. Rotorerna är antingen hygroskopiska eller icke-hygroskopiska. Alla mindre aggregat har dock icke-hygroskopisk rotor, men fuktåtervinningen är ändå ett faktum när temperaturen sjunker och påfrostning på rotorn börjar.

De flesta argumenterar för att fuktåtervinningen är något positivt. Plattvärmeväxlaren gör luften väldigt torr vintertid. Men smaken är som baken.
 
då har jag bestallt en "Swegon casa R85" nån som har erfarenhet av denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.