Diffspärren ska ligga ovan golvvärmen under trägolvet. Alltså, fukt från eventuella spånskivor (plank i mitt fall) stoppas också av plasten.

Sen kan jag inget om ångtryck men jag vill gärna tro att du har rätt med tanke på hur jag har gjort nu. Och jag kan hålla med om din spekulation i den mån att det nog är en försiktighetsåtgärd då detta KAN hända, snarare än att detta är 100% förekommande vid alla golvvärmeinstallationer.

Så då är vi väl tillbaka lite där vi började. Kan man minimera risker ska man ju göra det, och man bör definitivt följa rekommendationer från branschorganisationer osv. men det är inte givet att allt går åt helvete bara för att man inte gör det. Och alla hus är olika.

Det var nu inte meningen att kapa denna fina kökstråden. TS har ju inte ens golvvärme vad jag förstår och i hans fall handlar det om plast i väggen där inga värmeslingor påverkar. :)
 
mag00 skrev:
Snyggt jobbat. Kämpar själv med en köksombyggnad inklusive typ allt och började ungefär samtidigt (två veckor före midsommar), men här ser det ut att ha kommit längre än hos mig. Man har ju en del annat att pyssla med också. [bild]
Skönt att hör att men liger före. Själv tycker jag det står typ still, men så är jag en otålig djävel också...

Ok, såhär ligger det till:
Spisen misaikad med massa enlände. Smått pill, men det bev snyggt värre.
IMG_1190.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anna blandar silikon för att få liknande färg som fogen.
IMG_1194.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart fog med svart glitter. Vem mer har det?
IMG_1191.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär blev det.
IMG_1195.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är murstocken. Övre hålet är nya utblåset, det andra skall muras igen.
IMG_1196.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murade in et rör modell stadig vi fick över från vedspisen. Kapade några tegel och murade in. Slammade kanalen före sista stenen kom på plats. nu kan jag haka på fläkkten och faktiskt laga mat inomhus. Kanon!
IMG_1197.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fel i huvet igen. Kapat fyrkantigt hål för skafferi, men ventilen är rund. In med nät för insekters skull.
IMG_1199.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaja, en täckplatta för 39 kr har vi råd med.
IMG_1200.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Temat för dagen är bänkbelysning.

CAD-ritningen klar.
IMG_1205.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MDF utskuren. 280 lång, så det fick bli tvådelat. Ihoplimmat med PL400 och stålbleck.
IMG_1206.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålsågat.
IMG_1208.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska tung,så jag fräste massa spår.
IMG_1209.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarverkstaden flyttad inomhus pga att hösten är så fuktig och nu behöver jag ju inte städa så noga.
IMG_1210.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målad och eldraget på baksidan. Alla kablar dragna till samma punkt, motsvarande ett hål i ett väggskåp.
IMG_1213.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade upp den och drog el till ett uttag i hörnet. Otroligt ergonomiskt.
IMG_1214.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick ju som tåget.
IMG_1217.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det riktigt nära. Skall skaffa eller bygga en låda för elen, dvs 5 kontakter i en plint, transformator och en parallell koppling till uttaget.
IMG_1216.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1212.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lelleper
  • Laddar…
Mycket snyggt!
Beträffande hällen och kaminen, finns det någon risk att värmen från kaminen kan påverka hällen negativt?
 
cust3000 skrev:
Mycket snyggt!
Beträffande hällen och kaminen, finns det någon risk att värmen från kaminen kan påverka hällen negativt?
Inte enligt ELDA. Reglerna säger minst 5 cm isolering, och 10 till brännbart material som trä osv. Isoleringen är någon sorts gråa plattor jag inte sett. Hällarna har egen kylning som är väl tilltagen om man nu kör ved och spis samtidigt. Vi får helt enkelt se vad som händer, men jag hade samma fråga och därför fick de själva mura upp hela spisen (sånt som jag annars gillar att göra)



Någon som vet vad för material man bygger fönsterbrädor med? dubbla MDF?

/Calle
 
Eller enkel 22mm MDF och sen fräsa en snygg kant.

/Hans.
 
MDF verkar funka till det mesta. Skruvade och limmade ihop 2 16 mm idag och ser hur det ser ut imorrn. Nu har jag dessutom slängt in gamla spisen och jackat på gamla fläkten igen. Lite väl kallt att laga mat och springa i dörrar idag med 6 grader här. Då är inget ivägen för murstockar och annat fix. Mitt aber hemmabyggd fläkt är än en gång avstyrt :)
 
Vad är det egentligen som händer hos trådägaren, här har jag slagit in ctrl-r tio gånger dagligen i 3 veckors tid men INGEN uppdatering. Har du blivit skadad/sjukskriven eller vad är det som tar sådan tid? ;)
 
Ledsen.

Kamerastrul, massa jobb och andra usla ursäkter. Jag behöver piska tror jag. Skall uppdatera, för bilderna finns.

/Calle
 
Ok, detta har hänt:
Vattenläcka under vasken en vacker dag. Droppar från kopplingar i plast. Hela konstruktionen ganska kass, då den ta mycket plats. Köpt på Bauhaus, då medföljande var usel. Tillbaka till grundplanen, dvs K-rauta har VVS, sådeså. Hade denna smidiga, som typ slickar väggen och inte är i vägen för lådan som skjus in här med sophink mm.
IMG_1242.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MDF sade nån om fönstebleck. Gick ju kanon, tills jag såg att skafferidörren tar i. Fick bli en specialare. Kostade förresten en klinga på min sänksåg, då det satt en skruv i vägen...ZZzzz
IMG_1276.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1280.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elen ja. Proppskåp bort, Brytare in. Känns bra. Dock inte helt klar märkte jag när kaffebryggaren och diskmaskinen överskred 10 A. Blir backjobb med egen fas för disken. Samtidigt drar vi el för en blivande bastu och uppgraderar en kabel till kompressor. SEN borde det hålla.
IMG_1285.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infällning av dimrar. Tak, bänk och murstocksbelysning.
IMG_1326.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gips.
IMG_1327.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats.
IMG_1328.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta hände sen:

Projektet rullade på, var klar till vintern och vi höll på med sista fipplet läng. Bl a tog det lång tid med glas ovanför spisen, som faktiskt skall göras om gratis pga dålig passform.

Hursomhelst. Jag tog överblivet från bänkskivan och gjorde en ö nära spisen med kastruller och knivar i. Trappa upp och en bardisk för två matkritiker eller motsvarande. Trappsteget är fästa med träplugg och sticker inte upp eller ner. Andra sidan vilar på fönsterblecket med ben. Eluttag under. IKEA-stomme med MDF runtom.

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjozac
  • Laddar…
Belysning:

Murstocken framme, lagad och tätad med silikat grund så den inte dammar. Snyggt värre. Köpte spottar och lampsocklar och fyrkantsrör. Snedkapade dem och svetsade lite, sedan mattlackde med motorfärg. Monterat som släpljus över spis och i matsalen. Detta var det jag hade i huvet och en av anledningarna att göra sig besväret med murstocken, som jag inte hade en aning om skicket på innan jag började.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ugn:

Nu blev det svårt. Denna är på skiss tidigare i tråden och är ett skåp med Ugn, micro, eldosa för kökets el, samt våningens alla uttag. Drog lite el. Köpet en stomme och en låda på IKEA och byggde denna konstruktion. Ugnen och micron gick in snabbt, men sedan var det mycket fippel med ventilation, bänkskiva över och MDF på sidorna som också skulle passa en ojämn vägg. Funkar hursomhelst bra. Snedställde den precis som spisen som är vägg i vägg. Längst ner fick jag plats med en låda för plåtar.

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så, här har ni en ärlig bild. Skitig disk, tvätt framme och livet går vidare. Köket funkar bra, mycket mer plats och vi kan äta 8 pers vid bordet. Några fester har vi haft.

Bojen förresten fick inte plats alls. Hittade en fritt hängande fläkt på IKEA som jag monterade upp. Skramlade en del, men det visade sig vara backventiler som hindrar kall luft att åka baklänges ur fläkten. Jag fettade in gångjärnen på dessa och blev tyst. Bojen kanske nu blir en Kolgrill i trädgården.


12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Snyggt blev det :) !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.