Har gett mig tusan på att platsbygga vårt kök själv, detta eftersom jag valt att lägga ut allt jobb som har med våtrum el och vvs att göra.
Pengarna räcker helt enkelt inte till att låta ett snickeri tillverka vårt kök och eftersom vi bor i ett sekelskiftes hus så passar det inte med sedvanlig stomme och låd/skåps front.

Är det nån som har tips på vart jag kan hitta böcker/ritningar som jag skulle kunna ha som underlag för hur vårt kök ska konstrueras?
Finns det måhända nån studielitteratur som kan vara lämplig?
 
Jag har varit på jakt efter samma sak men ska nu köpa av en köksfirma.
Finns säkert en hel del på biblioteket. Annars verkar det som att studieförbunden i de större städerna har en hel del snickarkurser man kan hoppa på. Om du redan är hyfsat snickarvan kanske lärarna på ABF, Studieförbundet och Medborgarskolan och allt vad de heter kan tipsa om bra litteratur.
Lycka till.
 
Det kanske skulle vara nåt.
Ja jag är van vid träarbete och har tillgång till en komplett maskinpark för att göra jobbet, så nu är det bara tipsen och trixen som behövs.

Ska sondrera terrängen nu när höst kurserna börjar annonseras ut.
 
  • Gilla
Olof Svensson
  • Laddar…
Sök på ”kitchen cabinet” på tex www.adlibris.se så får du en del träffar på amerikanska böcker (på engelska) som handlar om att bygga köksskåp/kök. Jag fick låna två böcker av en kollega och köpte två själv inför mitt köksbygge (i slutfasen av snickrandet nu) men kan inte säga att jag blev så mycket klokare. Böckernas utgångspunkter verkar vara att bygga något som ser ut som traditionella, platsbyggda, skåp med vad de kallar ”face frames”, alltså en frontram på skåpet, men med den ”Europeiska” tekniken med separatbyggda skåpsektioner med 32 mm-system för gångjärn och hyllor. Inte riktigt vad jag var ute efter (face frames alltså) men kanske precis vad som passar i en äldre villa. I slutändan (tror jag att) jag har blandat intryck från böckerna och från många varv hos köksleverantörerna med egna idéer.

Själv kallar inte jag mitt kök ”platsbyggd” men skräddarsytt. Jag gör skåpsenheter (typ IKEA) men bestämmer självklart måtten själv, till skillnad från att faktiskt bygga/snickra köket på plats, direkt upp på väggen. Dels funkar den stilen i min 60-talslägenhet (som f ö har ett platsbyggd men föråldrat och slitet kök nu) och dels kan jag snickra klart allt och sedan börja renoveringen. Att riva allt och sedan ta fram hammare och såg skulle nog göra att köket blir klart sådär ett halvår eller två senare… Men jag kanske har missupfattat ordet ”platsbyggt” helt och hållet: jag ändrar mig gärna eftersom platsbyggt låter coolare än skräddarsytt.


 
"Men jag kanske har missupfattat ordet ”platsbyggt” helt och hållet: jag ändrar mig gärna eftersom platsbyggt låter coolare än skräddarsytt. " :cool:

Det där med byggtiden när man har rivit ner allt hade jag ju missat helt :-[
Blir väl till att tänka om en del skulle jag tro.

Ang. face frames så är det förmodligen precis vad jag söker, så innan jag kollat utbudet tackar jag allra ödmjukast ändå.
 
Oj vilket utbud.

Vilka valde du?
 
Det verkar finnas fler galningar som bygger egna kök med tanke på antalet böcker, i alla fall i USA.

Jag fick låna:
”Renovating a kitchen”, From the editors of Fine Homebuilding
”Building tradional kitchen cabinets”, Jim Tolpin (1994)

Köpte:
”Building kitchen cabinets”, Udo Schmidt
”The complete kitchen cabinetmaker”, Robert W. Lang

”Renovating…” är en samling artiklar som handlar om olika köksrelaterade saker från bygge till installation. Det mest intressanta är nog att se att det finns fler än ett sätt att göra saker på.

Tolpins bok handlar, som namnet antyder, om att bygga skåp som ser traditionella ut, men med moderna metoder. Inte så mycket ritningar eller detaljer dock. Har just kommit ut i en ny upplaga.

Schmidts bok är kanske den som jag gillar bäst, men som jag skrev tidigare, jag har tagit idéer här och var och inte följt någons formler.

Langs bok är mest detaljerad, nästan för detaljerad, och har en del ritningar på skåp etc. Jag blev lite trött på författaren, och misstänksam, när jag läste att han inte använde mm ”för det var ett korkar system som inte mätte det som man var intresserad av” (fri översättning). Bättre alltså att hålla på med bråkdelar av tum?!

Böckerna ÄR väldigt amerikanska med kök som inte är så vanliga i Sverige, åtminstone inte i inredningstidningarna, men det får man köpa och ta till sig de bästa idéerna helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.