freddev skrev:
Nja det är ju inga stora mängder vatten så vattnet har bara sugits upp i skivan under fönstret längst upp..

Vi anlitade besiktningsmannen själva..


Jag förstår att ni tycker det är gamla fönster o så men Fönstrena är bruna så vi måste byta allt i ett svep ifall vi ska göra det eftersom vi såklart vill ha vita.. (lär väl gå på 150k eller nåt) känner inte suget :p..

Är väl bara 2 fönster det läker in (vad jag vet).. hade ett tredje på nedervåningen men där hittade jag var vattnet tog sig in så det har jag tätat o det är ok nu!

Överväger att riva upp runt fönstrena där det läker (eftersom rummet ändå ska tapetseras om) och ta bort drevisoleringen och köra in fogskum istället.. lär väl bli betydligt tätare då?

Min fader hade pratat med nån som bodde i ett likadant hus (är ett område med nästan bara såna här hus) och han hade samma problem..
Men om du vet att 2 (3?) av fönstren har problem och du inte är helt säker på övriga heller så är det väl inte frågan om man är sugen att byta fönstren? Det är ju bara att sätta igång med bytet snarast, något annat är ju typiskt dumsnålt, kostnaden för att fixa skadorna blir ju snabbt stor, och att byta så pass gamla fönster är ju något som ändå måste göras förr eller senare.
 
Fast, det låter väldigt konstigt att det skulle läcka in genom själva fönsterbågen. Om den nu inte är helt bortmultnad. Jag tycker TS skall undersöka nogrannare exakt var vattnet tränger in, spola med vattenslang runt fönstret och titta, med måtta, regn har inte så mycket tryck. Det vanligaste är trots att brister runt fönsterbleck, ev. det övre där man inte tittar så ofta. Eller otätheter i fasaden (gör inte så himla mycket så länge vattnet håller sig på insidan av fasadpanelen och inte tränger djupare in i väggen), och så vänder det "in i väggen" vid fönstret. Då hjälper det inte att byta fönster.
 
pelpet skrev:
Kan det vara så enkelt att det är något fönsterbleck som saknas?

Skulle inte tro att det var dolt fel, men om säljaren hade en dolda-fel-försäkring så kanske det kan vara ett osyligt fel som i vissa fall täcks av försäkringen eller möjligen något som kan gå på besiktningsmannens ansvarsförsäkring beroende på hur felet ser ut.
Fönsterbleck saknas inte, har t.om tätat blecket som är över med silikon + att jag dragit silikon på sidorna av fodret på utsida eftersom jag har typ fjällpanel så trodde vattnet kom från sidan..
 
Ska ta någon bild sen så det blir lättare att se..
 
hempularen skrev:
Fast, det låter väldigt konstigt att det skulle läcka in genom själva fönsterbågen. Om den nu inte är helt bortmultnad. Jag tycker TS skall undersöka nogrannare exakt var vattnet tränger in, spola med vattenslang runt fönstret och titta, med måtta, regn har inte så mycket tryck. Det vanligaste är trots att brister runt fönsterbleck, ev. det övre där man inte tittar så ofta. Eller otätheter i fasaden (gör inte så himla mycket så länge vattnet håller sig på insidan av fasadpanelen och inte tränger djupare in i väggen), och så vänder det "in i väggen" vid fönstret. Då hjälper det inte att byta fönster.
Det har du ju helt rätt i, är ju antagligen någonstans runt fönstret läckan sitter och inte i själva fönstret i sig. Fast ett byte skulle nog hjälpa ändå, då fixar man ju även kring fönstret så det blir rätt gjort där.
 
Jag känner till ett fall där felet satt högt upp på fasaden, har för mig att det var en glipa i panelen. Vattnet följde insidan av panelen nedåt. Vid ett fönster så stack det ut något med karmen så att vattnet leddes in i väggen och det blev fuktskador på insidan. Liknande kan tom uppstå när läckan är i taket, fukten kommer fram vid ett fönster två våningar ned,
 
Precis det senare råkade min mor utför. Hon klagade på att det droppade in genom ett fönster, jag kollade runt om, karm, tegel etc utan att hitta några direkta förklaringar...tills jag en dag kollade på taket ovanför fönstret, under takteglet hade pappen hade smulats sönder på något ställe (>50år) och vatten (inga stora mängder men tillräckligt) hade runnit ned bakom väggtegel på något sätt och genom vägg till fönstret. Efter lagning av pappen så upphörde problemet.
 
Såhär ser det ut

20120919161900.jpg

Sen blir det bara fuktigt i hörnen i underkant.. när jag rivit upp lite mer på sidan av fönstret så har där varit torrt.. om läckan varit högre upp borde ju ändå fukt finnas där?

Kan det vara att fönsterblecket under fönstret är dåligt så det kan komma in vatten under det när det regnar lite hårdare dvs..
 
Jag tror att fel på undre bläcket och dess tätning mot väggen är det vanligaste problemet, men du skrev att det såg bra ut? Jag undrar (amatörmässigt) om det kan tränga in vatten från sidan i "V" spåren i panelen.

Det ser ut som väggen är tilläggsisolerad, fönster rätt långt in och lite takutsprång "kvar". Inte för att jag vet om det kan ha med saken att göra.
 
hempularen skrev:
Jag tror att fel på undre bläcket och dess tätning mot väggen är det vanligaste problemet, men du skrev att det såg bra ut? Jag undrar (amatörmässigt) om det kan tränga in vatten från sidan i "V" spåren i panelen.

Det ser ut som väggen är tilläggsisolerad, fönster rätt långt in och lite takutsprång "kvar". Inte för att jag vet om det kan ha med saken att göra.
Nja asså jag har tätat där blecket ligger an mot fönstret så det är inte där iaf.. men om det kan blåsa in vatten under blecket eller nåt?

Vspåren i panelen var första tanken för mig med men om du förstorar upp bilden så kan du se att jag dragit silikonfog längs hela sidorna för att utesluta det=)

Det är inte tilläggsisolerat, fönstrena sitter bara långt in :)
 
Redigerat:
Men har det kommit in mer vatten efter att du tätade?
 
Uder blecket låter väl lite långsökt, men hur ser det ut på sidorna, där blecket möter den "yttre" fönstersmygen?

E snickare vi anliade berättade att han ficj i uppdrag att åtgärda en fuktskada, en konsult hade utrett skadan ochkommit fram till att det berodde på en glipa i ångspärren i väggen. Fuktig luft läckte läckte ut i väggen och kondenserade i isoleringen. Snickaren tyckte att det lät fel, det var för mycket vatten i väggen så han letade lite mer och hittade en läcka i taket, vatten rann un genom taket och ned i väggen, där ångspärren var dålig kunde vattnet komma in och skada gipsskivan på väggen.
 
Har försökt undersöka lite, tror (är ganska säker) på att det inte är från taket då detta är ett känt fel på dessa husmodeller.

Fönsterkillen jag pratade med som bytt på flera av husen som är exakt samma som mitt har sagt att det är vanligt med läckage vid fönstrena.

Nu är det ju bara 1 eller 2 fönster det läcker för mig så har undersökt lite.. det enda jag hittar som skiljer dessa fönster från övriga på huset är att fönsterblecket på övriga fönster är som "urfrästa" så det inte är så där öppet på sidorna om ni förstår hur jag menar..

+ att fönsterblecken har dålig lutning finns som en glipa under också

201209191717171.jpg
 
Innåtgående fönster... Det läcker inte in mot bågen och vattnet inte lyckas dräneras ut i rännan?
 
Freddev, hoppas att du får ordning på läckageproblemen!

Men ett ord på vägen: Sluta använda silikon överallt! Det går inte att måla över när den dagen kommer och kommer att se obra ut (som ni säger där uppe, jo).
Använd akrylfog, latexfog eller utefog eller vad det kan heta.
Se bara till att det är av utomhuskvalitet.

Men undvik silikon :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.