Hej husbyggare! Jag köpte mitt första egna hus för ett år sedan, huset är i stort underhållsbehov och i princip allt ska göras. Håller just nu på med att lägga taket men vill ändå börja planera inför inomhusprojekt. Jag har hela tiden tänkt på ett förråd på 20 m2 som en yta som låg prioriterad, något man gör ordning av spillvirke osv, men ju mer jag tänker på det ju mer logiskt känns det att börja med snickarboden för att ha en plats och bättre förutsättningar till att bygga på resten av huset och göra lättare finsnickerier. Har fått med flickvännen på att börja med snickarboa istället för köket så förutsättningarna för att få ett kalas rum känns nu stort.

Det jag vill ha hjälp med är erfarenheter av era snickarbodar, tankar och smarta lösningar. Rummet är på 20m2, 4mx5m med betonggolv (platta på mark). Finns ett element som är bortkopplad, men får koppla på det igen och komplettera med ett till.

20m2 rymmer inte allt, men en del maskiner. Det jag vill ha ståendes där är pelarborr, bandsåg, bordssåg och svarv. Förvaring för övriga handverktyg och maskiner, skruv och spik.
Ska isolera på 45mm, och kommer montera osb + gips så förvaring kan skruvas överallt.

Vad ska jag tänka på? Ska jag lägga annat golv uppe på betongen? isf plast? trä? något som lätt går att hålla rent. Vad för belysning är du extra nöjd med som arbetsbelysning.

Jätte tacksam för synpunkter och kreativa lösningar du själv gjort.
 
Vanliga 12mm spånskivor på foam som man lägger under parkettgolv funkar finfint som golv, det la jag på min betongplatta. Fräste ner till halva tjockleken i en kant runt om så skivorna överlappar 15-20mm.

Begagnade köksskåp hittar man nästan gratis på blocket och de funkar super för förvaring av elhandverktyg och allsköns pryttlar. På överskåpens dörrar kan man sätta verktygstavlor, får inte bli allt för tungt bara.

2x36w lysrörsarmaturer tycker jag ger bäst ljus, men man får inte snåla med antalet. Hornbach har billiga inkl. lysrör.
 
Fungerar byggfoamen som plast för att skydda trät från fukt underifrån eller ska man ha åldersbestädig plast ändå under? Det är platta på mark där idag.
Och hur håller sig spånskivor mot större tyngder? Vill ha bandsåg osv ståendes där och de väger ju en del. Känns som det är ett för mjukt material? Har du bild på ditt snickeboa golv?

Begagnade kök har jag också funderat på och som du säger så dyker det upp lite då och då "plocka ner och ta det" i princip. Bra idé med verktygstavlor på dörrarna (y).
 
Goteborg skrev:
Fungerar byggfoamen som plast för att skydda trät från fukt underifrån eller ska man ha åldersbestädig plast ändå under? Det är platta på mark där idag.
Och hur håller sig spånskivor mot större tyngder? Vill ha bandsåg osv ståendes där och de väger ju en del. Känns som det är ett för mjukt material? Har du bild på ditt snickeboa golv?

Begagnade kök har jag också funderat på och som du säger så dyker det upp lite då och då "plocka ner och ta det" i princip. Bra idé med verktygstavlor på dörrarna (y).
NEJ, jag skulle inte lägga någon byggplast under, skulle det komma upp fukt kommer det börja mögla under plasten. Jag hade en 1kvm gummimatta på golvet som låg där 1 år eller så, ingen fukt alls under den någon gång vad ajg kunde se, så då kände jag mig rätt trygg att lägga golvet.

Jag har en 350kg justersåg, en hyvel på kanske 150-200kg och en bandsång, alla på hjul, inga problem. Spånskiva är ett hårt material, skört möjligen, men klart tryckfast. Billigt och skitbra, å inte bryr man sig om man tappar nåt på golvet heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.