Undrar om någon här kan hjälpa. Behöver köpa en present till en mycket smart kille på 14 år.
Problemet är att killen har allt man kan önska sig ( föräldrarna har mellan 100000-120000 i mån efter skatt). Han är duktig på datorer och har datorer som man inte ens ser i vanliga affärer. Ipads mobiler fjärr...
Och har kunskaper som en välutbildad 30 åring.
Vad kan man köpa till honom i födelsedagspresent?
Budget 0-5000:-
 
Boken om Steve Jobs =)
 
simpa81 skrev:
Boken om Steve Jobs =)
Hmm. Kan vara rätt.
Hoppas på fler tips!
 
Gummistövlar och en svampkorg.
 
  • Gilla
DrBosa och 7 till
  • Laddar…
Japp, lever han i en familj med dom ekonomiska förutsättningarna "behöver" han ju inte en så dyr present som 5kkr =)
 
Har man SÅ mycket pengar så behöver ens unge inte få dyra presenter, tycker jag. Det är inte upp till övrig släkt och familjens vänner att ge gåvor som "matchar" vad familjen själva brukar ge. Jag har tre pojkar i den där åldern (12-18 år) och i vår familj har vi alltid blandat nyttoprylar med leksaker och onödigheter: man kan få ett par jeans, en pocketbok och ett tevespel. Eller en ryggsäck till plugget, en inbunden seriebok (Carl Barks Kalle Anka är fantastiska!) och biobiljetter. Vi har det gott ställt men ungarna lever ett så bra liv ändå så jag ser ingen vits med att ösa prylar över dem.

Så till saken. Fjortonåriga grabbar i MIN närhet skulle kunna önska sig:
Ett presentkort på Spotify guldmedlemskap (flera månader)
Flera biocheckar
Ett silverarmband med svart läderrem (lite lagom macho och snyggt på samma gång)
En årsprenumeration på Seriemagasinet eller liknande lite vuxna serier (Knasen är kul även för intelligenta...)
Några inbundna serier, exempelvis jättefina Tintin alternativt de tjusiga böckerna med Carl Barks och Don Rosas Kalle Anka.
En tjock och mysig tröja inför höstrusket.
Fårskinnstofflor (har gett bort till både egna och andras grabbar och det är alltid enormt uppskattat). Finns även duntofflor som ser ut som en blandning av sockor och moon-boots...
Hörlurar till datorn, kostar massor av pengar men används flitigt av alla tonårsgrabbar jag känner eftersom de sitter uppkopplade och snackar med varann online.
Liten flaska parfym / eau de toilette / eau de cologne, typ Calvin Klein eller Beckham eller något annat som inte är gubbigt utan fräscht men manligt.
Ett sällskapsspel. Kan rekommendera sjukt roliga Spank the monkey, som mina grabbar älskar! Man KAN spela sällskapsspel och måste inte nödvändigtvis vara uppkopplad dygnet runt.
Påslakanset och ett duntäcke - det låter kanske vuxet men jag kan intyga att fler pojkar än mina blivit glada över att få göra om sitt barnsliga pojkrum till något vuxnare med fluffigt täcke och snygga påslakan (obs - barn bäddar inte sängen utan vill ha snygga påslakan istället...)
DVD-box med Bourne-trilogin eller någon annan action som tål att ses om flera gånger.
Ett hemmaritat presentkort för en heldag med DIG!!! :)
Nej, nu kommer jag inte på mer. Mina killar blir glada för kläder, sportutrustning och friluftsprylar (exempelvis Bear Grylls prylar som överlevnadskit och knivar och pannlampor - sånt går ALLTID hem i det här huset, kan jag säga).
Hoppas du fick någon inspiration!
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vill du köpa en dyr present till honom, men du kanske också tjänar bra med pengar, så skulle jag satsa på en ar drone 2.0. Googla så får du se. Se dock till så att det är just 2.0 du köpt och inte den gamla....

För er som är intresserade så är ar drone 2.0 en sorts helikopter med fyra motorer. Den har två kameror och styrs från smartphones eller surfplattor..
 
Om det finns så mycket pengar i familjen behövs ju som sagt inga dyra presenter, försök istället att väcka hans fantasi och utmana hans intellekt! Mitt tips är böcker. Försök ta reda på om det är nåt område han börjat intressera sig för och köp sedan en bok som ligger på lagom eller lite över hans nivå inom detta ämne. Kanske en bok på engelska för att stimulera språk? Om han gillar datorer - kanske programmering?

Har själv en son som kan läsa bra vid 4 års ålder och han älskar pysselböcker med bokstäver och siffror ännu mer än leksaker. När han fick välja leksak helt själv i en stor butik valde han en räknepysselbok :D Sedan älskar han att bygga med domino och kulbanor och allt som har med filmen Bilar att göra också som tur är, annars hade det blivit lite enformigt lekande här hemma :)
 
Vad är han intresserad av???
 
Föräldrar med höga inkomster har ofta jobb som kräver väldigt mycket tid av föräldrarna.
Ge grabben tid! Dvs, hitta på något roligt med honom som du tror att han uppskattar. Förslagsvis en dag på ett Science Center, kombinera med god mat och bio på kvällen t.ex.
(Utifrån din angivna boplats, så skulle jag rekommendera Experimentarium i Köpenhamn, http://www.experimentarium.dk/)
Där riskerar han dessutom att lära sig något under tiden som ni har roligt!
 
Ja det här är ju ändå Byggahus.se så jag säger en skruvdragare av vettig kvalitet. Varför inte en blå Bosch 14/18 volt, som brukar gå att hitta för runt 1600 kr.

Sen beror det naturligtvis inte så lite på vad han redan har och vad han har för intressen. En skruvdragare har dock alla (normalfuntade) nytta av förr eller senare.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
P
Bjud killen på en hockeymatch, elitserien har ju börjat:)
 
När jag var 14 har jag för mig att jag ville ha:
En back öl
En moppe
Ett gevär
En flickvän
En........

Jag föreslår nog också TID.
En heldag på Go-Cartbanan
En ballongflygtur
En Paintballfight
En fjällresa
En fisketur
 
Köp en sphero http://www.gosphero.com/ (om han inte redan har en)

edit: men själva grejen tröttnar han förmodligen på inom en ganska kort tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.