Är det någon i Stockholmstrakten som har en metalldetektor att låna ut?
Vi skulle behöva hitta våra tomtpinnar som lär ska vara av metall.
 
Ja, det verkar stämma.
Jag ringde länsstyrelsen och man verkar kunna få ett sådant tillstånd gratis per mail, så nu har jag skickat dem en fråga.
 
Igår kom ett tillstånd med posten.
Så det blir med beröm godkänt för trevligt och snabbt bemötande till Länsstyrelsen i Stockholm.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Jag har faktiskt en sådan tingest. Visserligen en handhållen typ som den de har på flygplatserna när de genomsöker busar och hederliga barnfamiljer efter revolvrar, hagelgevär och kalashnikovs och endast hittar ett mynt eller en knapp...

Kan skickas med posten om så önskas. Du får kanske krypa lite på alla fyra men någorlunda hum om var gränspinnarna är har du väl?
 
Tack, Cheesus.
Jag ska försöka lite till här i närheten. Verkar som att man kan hyra för en rimlig peng också. Och då kanske jag får en som är gjord för just tomtpinnar. Är rädd att din kanske hittar allt möjligt småplock av metall som kan finnas i marken.

Och, jo, vi har en ganska bra uppfattning om ungefär var tomtpinnarna ska finnas, men det växer mycket grönsaker där.
 
De finns på fler butiker, typ Jula. Länsstyrelsen i Sthlm är trevliga att ha att göra med, bra folk. Lycka till.
 
Mikael_L
En sån här är jag ägare av:
http://www.kjell.com/?item=48210&path=
Du får gärna låna den.

Känsligheten är justerbar, så det går nog att undvika signaler från mindre föremål.
 
Såsom gammal mätningsingenjör kan jag tipsa dig att är tomtröret inte slagit allt för långt ner i backen hittar man det med en kompass. Förutsätter dock att man kryper på alla fyra och för kompassen över marken. Nålen snurrar när man kommer i närheten.
 
Hej Mikael_L, inte bor du i närheten av Södertälje/Strängnäs? Jag behöver en metalldetektor för att hitta mina nycklar under snön...
 
finns hos cramo för ett par hundra, har letat upp avstängningar till det kommunala vattnet och det har fungerat bra!
 
Hej, jag har tappat min iphone och behöver en metalldetektor för att leta efter den. Någon i stockholm som har en att låna ut?

Tack på förhand.
 
Kontakta en bågskytteklubb, dom har garanterat en!
Länkar till föreningar hittar du på www.bagskytte.se
 
  • Gilla
annacameliarose
  • Laddar…
Sen måste du ha tillstånd från länsstyrelsen för att använda den men det tror jag du kan hoppa över. Du lär nog inte bli vare sig haffad eller straffad men det kan vara bra att veta att du begår en brottslig handling om du använder den utan tillstånd!
 
annacameliarose skrev:
Hej, jag har tappat min iphone och behöver en metalldetektor för att leta efter den. Någon i stockholm som har en att låna ut?

Tack på förhand.
Iphone? Innehåller de metall?

Du behöver väl snarare än plastdetektor :rolleyes:

Eller ring upp den och sök med en avlyssningsapparat (t.ex ett öra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.